حیوانات و جانورانخانه و کاشانه

چگونه زنبورها را از اطراف خانه دور کرده و فراری دهیم؟

اقدامات لازم جهت فراری دادن زنبور ها

تفاوت عمده زنبور های عسل از زنبور های بدون عسل، این بوده که زنبورهای عسل از شهد گل و عسل خودشان تغذیه کرده، در حالی که زنبورهای بدون عسل نیاز تغذیه ای خود را از حشرات تامین می کنند. به همین دلیل زنبورهای بدون عسل همیشه در اطراف باغ و حیاط خانه ها در پرواز و به دنبال حشرات برای تغذیه هستند. بنابراین از طرفی این نوع زنبورها بسیار مفیدند. زیرا می توانند تقریباً همه ی انواع آفات را کنترل کنند. حتی برخی کشاورزان از این زنبورها به عنوان محافظ محصولاتشان استفاده می کنند. بر خلاف تصور عموم، زنبورهای بی عسل نیز می توانند در گرده افشانی گل ها نقش داشته باشند. اما نقش زنبور های عسل در این فرآیند پر رنگ تر می باشد. یکی از تفاوت های دیگر این نوع زنبورها با یکدیگر، خانه و لانه ی آنها است.

1 دور کردن زنبورها از اطراف خانه

با وجود همه ی فوایدی که این زنبورها برای باغ و حیاط منزل دارند، ضررها و مزاحمت هایی نیز ایجاد می کنند. مهمترین مزاحمت آن ها ایجاد واکنش های آلرژیک است. بنابراین قبل از این که در زیر ایوان و سقف خانه و یا حتی داخل منزل لانه بسازند برای دور کردن و فراری دادن این زنبورها از اطرافتان، اقدامات زیر را انجام دهید.

ترکیب روغن میخک، شمعدانی و علف لیمو

2 دور کردن زنبورها از اطراف خانه

تحقیقات و مطالعاتی که در روزنامه ی Pest Management Science منتشر شد نشان داد که ترکیب اسانس های روغنی میخک، شمعدانی و علف لیمو به طرز موفقیت آمیزی در دور کردن و پس زدن زنبورهای بدون عسل موثر است. می توانید چند قطره از این اسانس های روغنی را با مقداری آب و مایع ظرفشویی در یک بطری اسپری ریخته و آن را در محیط بیرون از خانه یعنی زیر شیروانی، سقف ایوان، حیاط، باغ و هر جایی که این زنبورها مزاحمت ایجاد کرده و لانه می سازنند اسپری کنید.

اگر چه پوشش دادن تمامی مناطق با این محلول غیر ممکن است، اما اسپری محلول در مناطقی که قبلا لانه ی زنبورها را دیده اید کفایت می کند. زیرا زنبور ها تمایل دارند دوباره در همان مکان لانه بسازند.

آب و مایع ظرفشویی

3 دور کردن زنبورها از اطراف خانه

اگر در جایی از باغ یا منزلتان لانه ی این نوع زنبورها را یافتید فقط کافیست مقداری آب و دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را ترکیب کرده و در اسپری بریزید. سپس مایعی که تهیه کرده اید را در لانه ی زنبور اسپری کنید. این ترکیب منافذ تنفسی آن ها را مسدود کرده و فوراً زنبورها را می کشد.

روغن نعناع

4 دور کردن زنبورها از اطراف خانه

نتیجه ی تحقیقات و مطالعات مشابه دیگری که باز هم در روزنامه ی Pest Management Science چاپ شد، نشان داد که روغن نعناع نیز در دفع زنبورهای بی عسل بسیار موثر است. نحوه ی استفاده از آن نیز دقیقاً مانند همان چیزی بوده که در مورد ترکیب روغن های میخک، شمعدانی و علف لیمو گفته شد.

تله

5 دور کردن زنبورها از اطراف خانه

ساخت تله برای گیر انداختن زنبورها نیز راه حل خوبی است. اما تاثیر آن کمتر از راه حل های دیگر می باشد. زیرا یک تله گنجایش شکار همه ی هزاران زنبور را نداشته و زنبورها بعد از این که متوجه وجود تله شدند به مکان دیگری رفته و به جای دیگری هجوم می برند. با این حال می توانید در یک یا چند بطری سوراخی ایجاد کرده و مقداری آب قند در آن ریخته، تا حشرات و به دنبال آن زنبورها شکار شده و به دام بیافتند. این گونه تله ها در بازار نیز موجود می باشند. پس اگر نمی توانید تله ها را بسازید به صورت آماده آنها را تهیه کنید.

پر کردن ترک ها و شکاف ها

6 دور کردن زنبورها از اطراف خانه

اگر می خواهید از ورود این زنبورهای مزاحم به منزلتان جلوگیری کنید، باید تمامی سوراخ ها، شکاف ها و ترک های موجود در اطراف خانه که روی دیوارها، پنجره ها، ورودی سیم ها و … وجود دارند را پر کنید. بهترین زمان برای انجام این کار اواخر پاییز بوده که بیشتر زنبورها مرده اند. همچنین می توانید این کار را در اوایل بهار یعنی قبل از شروع فعالیتشان نیز انجام دهید.

به یاد داشته باشید که اگر لانه را در دیواری یافتید، سعی نکنید آن را با موادی مثل گچ مسدود کرده و فکر کنید که آن ها را کشته و از بین برده اید. زیرا زنبورها با جویدن گچ راه خود را به بیرون پیدا می کنند.

مهر و موم سطل های زباله

زنبورهای بی عسل در مکان هایی که مواد غذایی در قالب زباله، سطل های بازیافت، کمپوست مواد غذایی و… وجود داشته باشد، بیشترند. بنابراین اگر می خواهید این زنبورها را از محل زندگیتان فراری دهید اطمینان حاصل کنید که این گونه مواد در اطرافتان نبوده و سطل های زباله نیز کاملاً مهر و موم شده باشند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا