سلامت

چگونه بو های مختلف بر سطح هورمون ها اثر می گذارد؟

تاثیر انواع بو بر سطح هورمون ها

در سال 2007 مقاله ای در مجله ی Neuroendocrinology Letters چاپ شد که تأثیر بالقوه ی انواع مختلف بوها بر سطح هورمون های بدن را نشان می داد. همین موضوع باعث شد تا بعدها تحقیقات و آزمایش های گسترده ای انجام شود و نتایج بسیار جذابی به دست آید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که می توان سطح هورمون های بدن را از طریق استشمام بوهای مختلف تنظیم کرد. در پی این تحقیقات و نتایج، گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی Nara در ژاپن و گروهی دیگر از آزمایشگاه آرایشی بهداشتی Kanebo Ltd برای بررسی اثرات سه بو بر هورمون ها آزمایش هایی را ترتیب دادند.

این سه بو عبارتند از:

• گل رز: بوی خوب این گل، استرس و کورتیزول بدن را کاهش می دهد.

2 تاثیر انواع بو در سطح هورمون

• گل های معطر: انواع گل های معطر مورد آزمایش قرار گرفت و بنابر آن، تمامی گل هایی مانند رز که رایحه ای مشابه داشته و بوی خوشی دارند به عنوان کاهش دهنده ی استرس شناخته شد و برای استفاده در آرماتراپی (رایحه درمانی) مورد تأیید واقع شد.

3 تاثیر انواع بو در سطح هورمون

• مشک: این بو از گذشته به عنوان تقویت کننده ی غرایز جنسی در فرهنگ های مختلف شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

هورمون هایی که مورد آزمایش قرار گرفت

• کورتیزول: ارتباط مستقیمی با استرس داشته و هر چه میزان استرس بالا باشد سطح کورتیزول نیز در بدن افزایش می یابد.

• تستوسترون: بر قوای جنسی (تحریکات و ارگاسم) و برخی از جنبه های خاص خلقیات و شخصیت رابطه ی مستقیم دارد.

بنابراین، تمام این تحقیقات انجام شده، تأثیر بو بر سطح هورمون ها را تصدیق کرد. به عنوان مثال، گفته می شود که بوی گل اسطوخودوس باعث افزایش 30 تا 40 درصدی جریان خون در آلت مردان می شود که حقیقت این موضوع با انجام تحقیقات ثابت شده است.

آزمایشاتی که تأثیر انواع بو بر هورمون ها را ثابت کرد، چه بود؟

برای انجام آزمایش و دست یافتن به نتایج مهم 16 دانشجو انتخاب شدند (هشت دختر، هشت پسر). این افراد ابتدا درمورد سلامت در سرماخوردگی، آسم، آلرژی و سیگار کشیدن مورد آزمایش قرار گرفتند؛ زیرا تمام این موارد بر توانایی فرد در بویایی تأثیر گذار است. همچنین از نظر عواملی مانند ورزش و خوردن نوشیدنی های الکلیِ تأثیر گذار بر سطح هورمون ها نیز آزمایش شده و زنان انتخاب شده نیز برای آزمایش هم در مورد منظم بودن سیکل قاعدگی و مصرف قرص های ضد بارداری مورد بررسی قرار گرفتند؛ زیرا این عوامل نه تنها بر هورمون ها، بلکه بر اساس مطالعات سیکل قاعدگی خانم ها بر حس بویایی آنها نیز تأثیر می گذارد. در نتیجه همه ی افراد را از شب قبل از آزمایش تحت کنترل قرار دادند تا فعالیت هایی که بر بویایی و سطح هورمون ها تأثیر می گذارد را انجام ندهند.

در ابتدا از همه ی افراد نمونه بزاق گرفته شد تا سطح هورمون آنها قبل از انجام هرگونه تستی مشخص شود. سپس یک بطری حاوی اسانس (گل رز، گل های معطر یا مشک) به آنها داده شد و از آن ها خواسته شد که آن را برای 40 دقیقه بو کنند. سپس مجدداً از آنها نمونه بزاق گرفته شد و آنها به منزل بازگشتند.

همین تست در چهار روز مختلف و با انواع بوهای مختلف تکرار شد. البته این تست 4 روز پشت سر هم نبود و بین هر تست سه روز فاصله ایجاد می شد تا تست قبلی اثری بر تست فعلی نداشته باشد.

نتایج که به دست آمد، واقعا جالب بود:

هر سه بو یعنی اسانس گل رز، گل های معطر و مشک، میزان کورتیزول را در هر دو جنس خانم و آقا کاهش داده بود.

در آقایان بوی گل های معطر سطح هورمون تستوسترون را افزایش و بوی مشک آن را کاهش داده بود. البته بر خلاف چیزی بود که انتظار می رفت اما آزمایش آن را اینگونه  ثابت کرد! می توان گفت در آقایان، عطر گل ها را باید به عنوان محرک جنسی در نظر داشت نه بوی مشک را!

اما در خانم ها نتایج کاملاً برعکس بود، یعنی عطر گل رز و گل های معطر سطح تستوسترون را پایین آورده و بوی مشک آن را افزایش داده بود و این یعنی اینکه عطر گل های معطر و رز هیچ تأثیری در میل جنسی زنان نداشته و در عوض عطر مشک میل جنسی آنان را افزایش می دهد.

بنابراین می توان گفت بوی عطر علاوه بر جنبه ی زیبایی و آراستگی به دلیل تأثیری که  روی هورمون ها می گذارد، رابطه ی مستقیمی با خلق و خو و احوالات افراد دارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realmenrealstyle




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا