جوانان

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کرده تا آینده ای روشن برایشان بسازیم؟

اگر چه که عشق ورزیدن از هر نوعی زیبا بوده و موهبتی است که از طرف خداوند در وجود انسان ها قرار داده شده است، اما بعد از عشق به خداوند، عشق والدین به فرزندان زیباترین و کامل ترین عشق در انسان هاست. والدین فرزندانشان را با همه ی وجود دوست داشته و به آنها عشق می ورزند. زیرا با تمام وجود باور دارند که تنها موجوداتی هستند که لایق دوست داشتنند. والدین به فرزندانشان ثابت می کنند که لیاقت دوست داشتن را داشته و ارزش آن را دارند که مورد توجه قرار گیرند.

تمام محبت و رفتاری که پدر و مادرها با کودکان و خصوصاً نوجوانان خود دارند، بر رفتار عاطفی آنها تأثیر گذار بوده که شالوده ی رفتار و شخصیتشان در دوران بزرگسالی خواهد بود. همچنین باعث می شود تا در روابط عاطفی و عاشقانه ای که در آینده خواهند داشت احساس امنیت کنند. بنابراین باید روش های محبت کردن صحیح به آنها را بیاموزیم.

راه های زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانیم عشق را به فرزندان نشان دهیم تا شخصیت و امنیت آینده ی آنها را بسازیم و روابطمان را با آنها صمیمی تر و محکم تر کنیم. ما در ادامه ی این مقاله اصول محبت کردن به دلبندتان را برای شما بازگو میکنیم.

اصول محبت کردن به فرزندان

1- احساسات و ابراز عشق خود را به زبان بیاورید.

جمله ی ” فرزندم دوستت دارم” شاید به ظاهر بسیار ساده باشد، اما قدرت این سه کلمه بسیار بالاست. خصوصاً در نوجوانان که بلوغ احساسی آنها در اوج خود در حال شکل گرفتن است. وارد شدن از این شیوه بسیار راحت تر و مؤثرتر خواهد بود. می توانید امتحان کنید و نتیجه ی فوق العاده ی آن را ببینید.

2- بهترین ها را در آنها ببینید.

دنیا مملو از انسان هایی است که ارزش افراد را بر اساس کارهایی که انجام داده و رفتارهایی که از خود نشان می دهند ارزیابی می کنند. این مسئله می تواند برای نوجوانان خصوصاً دانش آموزان خطرناک باشد. زیرا آنها را مضطرب کرده و فکر می کنند ارزش آنها به نمراتی است که کسب می کنند. پس بهتر است نقاط مثبت آنها را تقویت کنیم تا این حس بد را در آنها از بین ببریم. باید نقاط مثبت آنها را بدانیم و بر روی ارزش وجودیشان تمرکز کنیم. این یکی از بهترین راه ها برای القای حس مثبت به آنها و نشان دادن ارزششان است. عشق یعنی کسی را که همان گونه هست ببینیم و وجود پاکش را ستایش کنیم. بنابراین فقط رفتارهایی که تحت شرایطی از خود نشان می دهند، را در نظر نگیریم و وجود و نقاط مثبت فرزندتان را تحسین کنید.

1 نحوه برقراری رابطه با نوجوانان

3- از آنها محافظت کنید.

وقتی بر رفتار فرزندانمان نظارت کرده و در رابطه با اخلاق و امنیت، مرزهای روشنی را برای آنها مشخص می کنیم تا از آنها تجاوز نکنند، خطر کمتری آنها را تهدید می کند. قرار دادن فرزندان در محیطی امن و آرام و امنیت خاطر آنها یکی از معنادارترین موارد در عشق می باشد.

4- آن ها را آماده کنید.

می دانیم که جهان مملو از فشارها، تنش ها، خطرها و فرصت هاست که دلیل بر پیچیدگی اش شده است. آمادگی یعنی امنیت لازم برای آینده آنها را تامین کنیم. وقتی فرزندانمان را برای جنبه های منفی جهان با امنیت و عاقلانه آماده می کنیم، عشقمان را به آنها نشان داده و ثابت می کنیم که تا چه اندازه رقم زدن بهترین آینده ی آنها برایمان مهم است.

5- به آن ها بفهمانید که والدین همیشه در کنار فرزندان خواهند بود.

روابط می آیند و می روند. دوستی ها و رفیقان در طول زندگی جای خود را عوض می کنند. سال های مدرسه و دانشگاه سپری می شود. گاهی روابط را کلاً قطع می کنیم. گویی دنیا مکانی ناامن و غیر قابل پیش بینی است. تنها حضور تکان نخوردنی و ثابت و البته قابل اعتماد والدین هستند که سیمایی قابل لمس از عشق واقعی است. به همین دلیل لازم است فرزندان هم متوجه این عشق به تمام معنا شوند و با والدین روابطی صمیمی و عاشقانه تر داشته باشند.

2 نحوه برقراری رابطه با نوجوانان

6- والدین برای فرزندان کار می کنند.

والدین کار می کنند تا نیازهای فرزندان را به بهترین شکل ممکن مهیا کنند. آنها را در تحصیل علم و دانش یاری کرده و هر چه را بخواهند برایشان فراهم می کنند. حتی بسیار بیشتر از وظیفه و مسئولیتشان خود را وقف فرزندان می کنند. فرزندان باید متوجه شوند که همه ی این ها ریشه در عشق بی پایانی دارد که نثار فرزندان می شود.

توجه داشته باشید که موارد گفته شده اگر چه عشق شما را به فرزندان نشان داده و باعث تقویت روابطتان می شود، اما اگر آنها را درست به کار نبرید، نتیجه ی عکس خواهد داد. مثلاً محافظت از فرزندان نباید معنی کنترل کردن را برایشان داشته باشد. یا مثلاً ایجاد آمادگی نباید به گونه ای باشد که اعتماد به نفسشان را از دست داده و به آنها اجازه ندهد جنبه های منفی دنیای پیرامون را لمس کنند. به همین دلیل لازم است عشق خود را به صراحت با هر کلمات و به هر شکلی که راحت تر هستیم به آنها بیان کنیم. به یاد داشته باشید که احساس و مفهوم کاری که ما انجام می دهیم با درک و برداشت آنها از این کار فرق دارد. پس مهم تر از کاری که برای آنها انجام می دهید، درکی است که آنها نسبت به این کار دارند. درک و فهمیدن این که چرا والدین این رفتار را با من دارند، واکنش آنها و در نتیجه روابط آنها با شما را شکل می دهد.

3 نحوه برقراری رابطه با نوجوانان

پس همیشه مراقبت رفتارهای خود با فرزندانتان باشید و اجازه دهید همیشه بدانند چرا کاری را برایشان انجام می دهید.

به آن ها بگویید که:

” من همه چیزم را وقف تو می کنم؛ زیرا وظیفه ی من مراقبت از توست. تو را بی نهایت دوست دارم و به دنبال امنیت و آرامش خاطر تو هستم.”

” من تو را برای دنیایی پیچیده آماده می کنم تا بعدها بتوانی به تنهایی و در نبود من از عهده ی آن برآیی. چون تو را دوست دارم، به تو اجازه می دهم شکست خورده و از آنها درس بگیری. این کارها را انجام می دهم تا تو را به گونه ای پرورش دهم که بتوانی یاد بگیری، رشد کنی و بر موانع غلبه کنی و عمیقاً هم باور دارم که این گونه خواهی شد.”

” درست است که سخت کار می کنم، اما ارزشش را دارد. زیرا این امکان را به من می دهد تا غذایی سالم، پناهگاهی امن و امکاناتی را در حد توانم برایت فراهم کنم.”

” شکست هایی که تجربه می کنی هیچ تأثیری در دید من به تو و میزان عشقم به تو نخواهد داشت. زیرا مایلم آنها را تجربه کنی و بدانی که شکست ها فرصت هایی را می دهند تا آنها را جبران کرده و در آینده برای هر چه بهتر انجام دادن آن بکوشی.”

کلام آخر: برای تقویت روابط و در نتیجه ساخت فردایی روشن برای آنها، عشق به فرزندانتان را فریاد بزنید و به آنها ثابت کنید که بیشتر از هر فرد دیگری دوستشان دارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا