خانه و کاشانه

راهنمای انتخاب، نصب و تمیز کردن سنگ های مرمر خانه

اگر شما هم به دنبال یک دیزاین کاملاً لوکس و شیک برای خانه خود هستید، سنگ مرمر بهترین انتخاب است. سنگ مرمر ، جلوه بسیار زیبا و پر زرق و برقی به منزلتان داده و به خاطر زیبایی منحصر به فردی که دارد خانه را مجلل می کند. کیفیت سنگ های مرمر هم عالی بوده و از دیرباز برای تزئینات داخل منزل استفاده شده است. سنگ های مرمر در طرح ها و اندازه های مختلفی وجود دارند و به همین دلیل به نوعی همه کاره هستند و برای قسمت های مختلف منزل، کاربردی می باشند. قرن هاست که از سنگ مرمر برای پوشش کف خانه ها استفاده می شود، چرا که علاوه بر زیبایی و جلوه خاص خود، بسیار مقاوم و محکم بوده و بسیار هم راحت تمیز می شوند.

اما آیا استفاده از سنگ مرمر، معایبی هم دارد؟

1 انتخاب و نصب سنگ مرمر

مرمر، یک سنگ نسبتاً نرم بوده و خط و خش و لک را به راحتی جذب می کند. مرمر در تماس با مواد اسیدی، خیلی زود لک می گیرد. حتی یک قالب صابون هم می تواند روی آن لک ایجاد کند. توصیه می شود که یکبار قبل از نصب سنگ مرمر و یکبار قبل از دوغاب ریختن، سنگ را کاملاً بپوشانید. برای تمیز کردن این سنگ، از مواد تمیز کننده مناسب سنگ های طبیعی استفاده کنید و به هیچ وجه، سفید کننده ها یا شوینده های شیمیایی را به کار نبرید.

آیا می توان از سنگ مرمر، هم برای دیوارها و هم به عنوان کفپوش استفاده کرد؟

به طور کلی، پوشش هایی که برای کف خانه استفاده می شوند را می توان برای پوشش دیوارها هم به کار برد، اما برعکس آن امکان پذیر نیست. فقط باید این نکته را در نظر داشت که کاشی ها و سرامیک هایی را که برای دیوار استفاده می کنید، نباید خیلی سنگین باشند و ضخامتشان بیشتر از 12 میلی متر نباشد.

آیا در سال 2018، تغییراتی هم در طرح و سایز سنگ های مرمر ایجاد شده است؟

سنگ های مرمری که امروزه در بازارهای کاشی و سرامیک و کارخانه های سنگبری وجود دارند، کمی با انواع اولیه آن متفاوت ترند. در سال 2018، مرمرهای رنگی تر و با قالب های بزرگ تر 60*60 سانتی متر (حتی بزرگ تر) هم به بازار آمده اند.

قالب های بزرگ تر، فضای زیباتری به خانه می دهند. چرا که خطوط دوغاب آن ها کمتر هستند.

2 انتخاب و نصب سنگ مرمر

نکات مهم قبل از انتخاب سنگ مرمر

معروف ترین سنگ های مرمر، مربوط به کشور ایتالیا هستند، با این وجود صدها معدن سنگ مرمر در سراسر جهان وجود دارند که مرمرهای استخراج شده از هرکدام، منحصر به فرد هستند.

اما بهتر است قبل از انتخاب و خرید سنگ مرمر، به چند نکته توجه کنید:

1) سنگ های مرمر کمی لیز هستند و اگر قرار است برای کفپوش انتخاب شوند باید به این نکته حتماً توجه شود.

2) سنگ های مرمر، در مقایسه با دیگر سنگ های طبیعی به مراقبت بیشتری نیاز دارند چرا که بسیار پرمنفذ هستند.

3) تمام سنگ های مرمر، باید روی یک سطح صاف و بتونه شده کار شوند تا محکم تر باشند.

بخش اعظمی از جذابیت سنگ های مرمر، به خاطرِ داشتن رگه های داخل آن و طرح های زیبایش می باشد. اما وجود رگه های داخل مرمرها کار را کمی سخت می کند، زیرا چیدن سنگ های مرمر طبق رگه های آن، کمی سخت یا غیر قابل انجام است. Book matching، یعنی فرآیندی که طی آن کاشی ها یا سرامیک ها به گونه ای چیده و نصب می شوند که یک حالت قرینه در دو طرف یک محور ایجاد کنند، در سنگ های مرمر کمتر قابل اجراست و سنگ های مرمر، بیشتر یک اثر هنری پیچیده به وجود می آورند تا یک شکل قرینه و منتظم. البته این حالت در همه مرمرها وجود ندارد و بیشتر به مرمرهایی مربوط می شود که رگه دار هستند.

چگونه می توان جلوه ی سنگ های مرمر را بیشتر کرد؟

3 انتخاب و نصب سنگ مرمر

سعی کنید برای قسمت بالای وان یا داخل حمام، از سنگ مرمر های بزرگ و با رگه های دارای ویژگی book-matched، استفاده کنید تا یک شکل قرینه و زیبا ایجاد شود. سنگ مرمرهایی با رگه های درشت و زیاد مانند Striato Olimpico (سنگ مرمری با رگه های سفید و خاکستری زیاد) یا مرمریت کلکته (Calacatta) نسبت به سنگ هایی با رگه های لطیف و پَر مانند مثل کارارا (Carrara) یا Thassos، تأثیر بیشتری روی فضای خانه می گذارند.

4 انتخاب و نصب سنگ مرمر

قیمت سنگ مرمرهای مناسب برای کف، چقدر است؟

سنگ مرمرهای طبیعی قاعدتاً گران تر از کاشی ها و سرامیک های مصنوعی هستند؛ به ویژه اگر هزینه مصالح، تعمیرات و نگهداری از آن ها را نیز اضافه کنید. سنگ مرمرهای با ابعاد بزرگ تر، حتماً قیمت بیشتری هم خواهند داشت. موزاییک های سنگ مرمر، اغلب ارزان تر هستند.

آیا کاشی ها و سرامیک های طرح مرمر (Marble look tiles) هم مناسب هستند؟

بله کاشی ها و سرامیک های طرح مرمر هم پیشنهاد خوبی هستند. بسیاری از طراحان منزل و دکوراتورها، مرمرهای مصنوعی را برای پوشش کف و حمام، بادوام تر می دانند.

آیا برای کفپوش، می توانید خودتان سنگ مرمر را نصب کنید؟

5 انتخاب و نصب سنگ مرمر

بهتر است این کار را یک فرد ماهر و فنی انجام دهد. اما اگر دوست دارید طریقه کار کردن سنگ مرمر کف را یاد بگیرید مراحل زیر را انجام دهید:

6 انتخاب و نصب سنگ مرمر

1- سطح مورد نظر برای نصب سنگ مرمر را آماده کنید.

این سطح باید کاملاً صاف و یکنواخت، تمیز و خشک باشد.

2- خطوط مرجع را مشخص کنید.

در این مرحله باید موقعیت سنگ ها یا سرامیک ها را مشخص کنید. نقاط میانیِ دو دیوار بزرگ تر را پیدا کنید. سپس به کمک گچ، این دو نقطه روبرویی را با کشیدن یک خط روی زمین، بهم وصل کنید. برای دیوارهای کوچک تر هم همین کار را انجام دهید تا دو خط کشیده شده روی زمین همدیگر را قطع کنند. سپس، کاشی ها را در امتداد این دو خط طوری بچینید که بهترین چیدمان را داشته باشند. چند بار می توانید این کار را امتحان کنید تا به بهترین حالت، دست پیدا کنید. سعی کنید متقارن ترین حالت را پیدا کنید. از بریدن کاشی ها در ورودی اتاق پرهیز کنید.

3- ملات یا چسب مورد نظر را آماده کرده و روی کف زمین پهن کنید.

تقریباً یک متر مربع از ملات یا چسب را روی یکی از گوشه های ایجاد شده توسط خطوط گچی روی زمین، پهن کنید یا بریزید. کار را از این قسمت آغاز کرده و به سمت بیرون کار کنید. حال شروع به چیدن سنگ ها یا سرامیک ها نمایید. هر سرامیک یا سنگی را که روی ملات قرار می دهید فشار داده و برای اطمینان، به هر گوشه یک اسپیسر (spacer) پلاستیکی اضافه کنید.

4- پس از چیدن سرامیک ها، قسمت های خالی را با اندازه گیری و بریدن سرامیک ها، پر کنید.

هنگام بریدن سرامیک یا سنگ، حتماً دستکش و عینک ایمنی بپوشید. زمانی که یک طرف خط کامل پر شد، کار را از طرف دیگر خط، شروع کرده و آن را کامل کنید.

5- برای حفظ فاصله بین سرامیک ها و نگه داشتن آن ها در یک خط مستقیم در طول ردیف ها و ستون ها، حتماً از اسپیسر استفاده کنید.

شما باید از اسپیسرهای سنگ مرمر 3 میلی متری استفاده کنید.

6- برای بریدن سرامیک ها، از دستگاه wet saw (اره برش تَر) استفاده کنید.

این دستگاه، لبه سرامیک یا سنگ مرمر را با لبه دیوارها فیت می کند.

7- ملات یا چسب اضافی را حذف کنید.

برای این کار، از یک کاردک یا چاقو استفاده کنید.

8- از آنجایی که سنگ مرمر بسیار نرم و مستعد آسیب و لک شدن است، پیش از دوغاب ریختن حتماً باید آن را با یک پوشاننده خیلی محکم (سیلر)، پوشش داد.

اهمیت سیلر به این خاطر است که چون سنگ مرمر بسیار پرمنفذ بوده، دوغاب می تواند به راحتی وارد منافذش شده و آن را کثیف نماید.

9- پس از پایان کار و چیدن تمام سرامیک ها یا سنگ ها، باید حداقل 12 ساعت زمان دهیم تا ملات یا چسب کاملاً خشک شود.

برای خشک شدن سیلر هم، نیاز به حداقل 2 ساعت زمان دارید. پس از گذشت این زمان ها، می توانید عمل دوغاب دادن را شروع کنید. فضای بین سرامیک ها را با یک اسفنج مرطوب خیس کنید تا برای دوغاب، آماده شوند. برای دوغاب دادن از عینک، دستکش مخصوص و ماسک استفاده کنید.

10- سرامیک ها را تمیز کنید.

یک اسفنج مرطوب را روی سطح سرامیک ها بکشید تا دوغاب های اضافی را پاک کنید.

7 انتخاب و نصب سنگ مرمر

چگونه از سنگ مرمر خانه مراقبت کنید؟

برای پاک کردن و تمیز کردن سنگ های مرمر، به هیچ وجه از شویندهای اسیدی استفاده نکنید. زیرا به مرور سبب فرسایش و تخریب کانی های موجود در سنگ مرمر می شوند.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> راهنمای انتخاب رنگ مناسب کفپوش آشپزخانه <<<

>>> نحوه تمیز کردن کفپوش لینولئوم یا مشمع فرشی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
idealhome




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا