زیبایی

اسفنج کنجاک konjac چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

آیا تاکنون در مورد اسفنج های کنجاک چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید این اسفنج جادویی که اکنون به معجزه ی زیبایی تبدیل شده است، از کجا آمده و از چه چیزی ساخته شده است؟ آیا می دانید با استفاده از این اسفنج روی صورت بدون مداخله ی هیچ گونه مواد دیگری مثل ماسک و اسکراب می توان از مزایای آن که تغذیه ی پوست است استفاده کرد؟

اسفنج کنجاک به طور فزاینده و موثری می تواند پوست را به صورت کاملاً طبیعی، تمیز، سم زدایی و تغذیه کند. به همین دلیل امروزه در بین مردم بسیار محبوب و پر طرفدار است.

اما اسفنج کنجاک چیست؟

شاید در بسیاری از فروشگاه ها و داروخانه ها اسفنج های کوچکی که دایره ای شکل و رنگی هستند را دیده باشید و همیشه برایتان سوال بوده که این ها چیست و برای چه مصارفی از آن ها استفاده می شود.

1 نحوه استفاده از اسفنج کنجاک

اسفنج های کنجاک در واقع ریشه ی خشک شده و دایره ای شکل از گیاه کنجاک بوده که بومی آسیا می باشد. در کشورها و فرهنگ های مختلف آسیایی بیش از 2000 سال است که از این ریشه استفاده می کنند. اما اسفنج های ساخته شده از آن تقریبا 100 سال است که بین مردم دنیا شناخته و محبوب شده است. پروسه ی ساخت و به دست آوردن این اسفنج ها بسیار ساده است. ریشه یا پودر به دست آمده از گیاه کنجاک با کلسیم هیدروکساید مخلوط شده، گرما می بیند، سپس یخ زده و خشک می شود. کلسیم یک محصول پایه قلیایی را تولید کرده که به ایجاد تعادل در pH پوست بیش از حد اسیدی، کمک می کند. گاهی در این فرآیند، پودر زغال یا خاک رس سبز و قرمز را نیز به آن اضافه کرده تا بهتر و بیشتر ناخالصی های پوست را از بین ببرد و برای انواع پوست نیز مفید باشد.

اسفنج کنجاک چه فواید و خواصی دارد؟

شاید یکی از عمده دلایلی که افراد زیادی طرفدار این اسفنج جادویی هستند این است که این اسفنج می تواند گردش خون را در صورت افزایش داده و باعث پاکسازی منافذ پوست می شود. اسفنج کنجاک برای صورت شما همانند برس بدن بوده و عملکردی شبیه به آن دارد. به علاوه برای پوست های خشک صورت، آکنه، جوش، جوش های سر سیاه و اگزما بسیار مفید است.

کنجاک به صورت طبیعی با ویتامین های A ،B ،C ،D و E، پروتئین ها، چربی ها، اسیدهای چرب، مس، روی، آهن و منیزیم غنی شده است. عجیب تر این که دارای آنتی اکسیدان ها بوده و از گذشته برای سرکوب تومورهای سرطانی مورد استفاده قرار گرفته است. ویژگی مهم دیگر این اسفنج که امروز به دغدغه ی بسیاری از انسان های کره ی زمین تبدیل شده است این بوده که کنجاک بر خلاف دیگر لایه برداری هایی که به محیط زیست آسیب می رسانند، کاملاً طبیعی، غیر سمی و زیست تخریب پذیر است.

در واقع می توان گفت شاخص ترین ویژگی این اسفنج این است که پاک کننده ای کاملاً طبیعی بوده که ویژگی ها و خاصیت پاک کنندگی آن کاملاً ذاتی است و تنها نیاز به کمی آب دارد تا عملکرد خود را نشان دهد. تحقیقات نشان داده است که کنجاک حتی مانع از ایجاد باکتری هایی می شود که باعث به وجود آمدن آکنه و جوش می شوند.

کدام رنگ اسفنج را انتخاب کنیم؟

شاید انواع این اسفنج ها را در رنگ های مختلف دیده باشید. جالب است بدانید که این رنگ ها هر کدام معنایی داشته و فقط جنبه ی زیبایی و تزئینی ندارند.

– اسفنج های کنجاکی که تیره و مشکی بوده با زغال مخلوط شده اند و مناسب پوست های جوش دار و آکنه دار می باشند.

– اسفنج های کنجاک قرمز یا صورتی حاوی خاک رس است و مناسب پوست های خشک و حساس می باشد.

– اسفنج های سبز که در آن ها از خاک رس سبز برای خواصی چون سم زدایی و پاکسازی پوست و جذب چربی آن استفاده شده است.

فقط هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که رنگ های آن مصنوعی نباشد. در صورتی که مطمئن نیستید بهتر است از اسفنج های سفید که بدون هیچ گونه موادی است استفاده کنید.

جنس و بافت این اسفنج ها چگونه است؟

جنس این اسفنج ها بسیار نرم بوده به گونه ای که وقتی به صورت می زنید آن را بسیار نرم و لطیف تر از لیف های پارچه ای و حتی لیف طبیعی لوفا احساس می کنید. در واقع آبی که روی سطح آن قرار می گیرد آن را نرم و لطیف می کند. بافت این اسفنج شبیه به پدهای آرایشی است.


برای اطلاع از نحوه استفاده از لیف طبیعی و گیاهی لوفا به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> نحوه استفاده از لیف طبیعی و گیاهی لوفا <<<


چگونه از اسفنج کنجاک استفاده کنیم؟

1- هنگامی که برای اولین بار این اسفنج را در دست می گیرید ممکن است فکر کنید که کوچک و سفت است. به همین دلیل باید قبل از اولین استفاده، آن را به مدت 15 دقیقه در آب گرم بخیسانید. بعد از این که این کار را انجام دادید، در استفاده های بعدی تنها 1 تا 2 دقیقه خیساندن در آب کافی است تا نرم شده و سایز آن بزرگ شود.

2- بعد از خیس شدن، اسفنج را فشار داده تا آب اضافی آن گرفته شود. اگر دوست داشته باشید می توانید کمی مواد شوینده روی آن بریزید. در غیر این صورت از اسفنج خالی استفاده کنید.

3- اسفنج را روی صورت با حرکات بالا و پایین و دورانی بکشید و روی نقاط خشک پوست یا جوش ها تمرکز بیشتری کنید. از آن جایی که اسفنج نرم بوده، به نظر می رسد فشار بیشتری لازم است تا اسکراب و لایه برداری صورت گیرد. اما اصلاً نیازی به این کار نیست. این اسفنج همه ی کثیفی ها، کِرِم و آرایش را از بین می برد. (اگر می خواهید آرایش سنگین چشم را با این اسفنج پاک کنید، حتما از کمی روغن نارگیل نیز استفاده کنید)

4- بعد از اتمام کار آن را با آب سرد شسته و بچلانید تا آب های اضافه و آلوده خارج شود. فقط حواستان باشد که باعث پیچ خوردگی و پارگی آن نشوید.

5- اسفنج را آویزان کرده تا خشک شود. همچنین می توانید آن را در کیسه پلاستیکی درب بسته گذاشته و در فریزر نگهداری کنید. باید مطمئن باشید که از نور آفتاب، نم و رطوبت به دور باشد. بنابراین اصلاً آن را در حمام نگذارید.

نکات مهم

– هر دو هفته یک بار اسفنج را به مدت 5 دقیقه در آب بسیار داغ غیر جوش گذاشته تا ضد عفونی شود.

– بعد از چهار تا 6 هفته اسفنج را دور انداخته و اسفنج دیگری تهیه کنید. زمانی که پس از خیساندن اسفنج، متوجه شدید سایز آن افزایش نمی یابد و بافت آن تجزیه می گردد، باید آن را دور بیاندازید.

2 نحوه استفاده از اسفنج کنجاک

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا