سلامت

با افراد مبتلا به سندرم آسپرگر چگونه ارتباط داشته و رفتار کنیم؟

سندرم آسپرگر Asperger’s Syndrome قسمتی از بیماری اوتیسم بوده و در واقع در همان طیف قرار می گیرد. این بیماری معمولاً به افرادی اطلاق می شود که بسیار باهوش بوده و عملکرد بسیار قوی و بالایی دارند. اما در مسائل اجتماعی با مشکلات قابل توجهی مواجه هستند و مثلاً در ایجاد و پایداری در دوستی مشکل دارند.

اگر چه این سندرم به عنوان بیماری در روانشناسی شناخته نمی شود، اما بسیاری از افراد به این سندرم مبتلا بوده و از آن رنج می برند. بنابراین توجه به آن لازم است.

ارتباط داشتن با این افراد و رفتار کردن با آن ها مستلزم شناخت بیماری، پذیرش تفاوت های این افراد و احترام گذاشتن به آن ها و یادگیری روش برقراری ارتباط با یک فرد آسپرگر است. در اینجا نکاتی که باید در هنگام ارتباط برقرار کردن با این افراد دانسته و حتماً رعایت کنید را بیان می کنیم. پس با فن تریکس همراه باشید.

در ایجاد ارتباط با یک فرد مبتلا به سندرم آسپرگر

1- صبور باشید.

صبوری اولین و مهمترین ویژگی برای فردی است که با یک فرد مبتلا به بیماری های عصبی مثل آسپرگر در ارتباط است. چرا که این فرد ممکن است کارهایی را انجام دهد که برایتان آزاردهنده و غیرقابل هضم بوده و گاهی ناراحت و ناامیدتان کند. در این مواقع فقط باید صبور باشید و به این فکر کنید که این رفتارها ناشی از بیماری اوست.

به علاوه:

– به یاد داشته باشید که همه ی بیماران عصبی و اوتیسمی با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند و رفتاری که با یک بیمار این چنینی دارید را شاید نتوانید با بیمار دیگری داشته باشید. مثلاً اگر در خانواده با یک بیمار مبتلا به این سندرم در ارتباط هستید، دلیل نمی شود که بتوانید با بیماران دیگر نیز همان گونه ارتباط داشته و انتظار داشته باشید که آن ها نیز مشکلات مشابه را داشته و واکنشی مشابه به بیمار شما نشان دهند.

– بیشتر افراد مبتلا به این سندرم بسیار رک و صریح حرف زده و ممکن است چیزهایی بگویند که بسیار ناراحتتان کند. اما به دل نگیرید. زیرا آن ها عمق تاثیر گفته هایشان را نمی دانند. ولی به وی نشان دهید که چقدر ناراحت شده اید تا به او کمک کنید که بفهمد باید با نزاکت تر با دیگران ارتباط برقرار کند. در واقع این رفتار را به او یاد دهید.

1 برقراری ارتباط با افراد مبتلا به آسپرگر

2- با زبانی ساده و واضح با این افراد صحبت کنید.

افراد مبتلا به سندرم آسپرگر و اوتیسم زمانی دوست دارند حرف هایتان را شنیده و درک کنند که کوتاه، صریح و کاملاً واضح سخن بگویید. پس هر چه بیشتر در انجام این امر سعی کنید، بهتر می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید.

– مثلا به جای اینکه به او بگویید “ممکنه خواهش کنم فردا با من بیای بریم بیرون” بگویید “فردا بیا بریم بیرون”. با این افراد لازم است متفاوت تر از دیگران سخن بگویید. اما به یاد داشته باشید که دائما و مکررا جملاتتان را با توضیح اضافه شفاف سازی نکنید و به جای این کار، از همان ابتدا از جملات واضح استفاد کنید.

– هرگز در موارد گفته شده اغراق نکنید و مثلاً آرام آرام و شمرده شمرده با آن ها صحبت نکنید. به گونه ای که گویی در درک حرفهایتان بسیار مشکل دارند. آن ها متوجه این امر شده و آن را توهین تلقی می کنند و ناراحت می شوند.

3- با افراد مبتلا به سندرم آسپرگر به زبان تمسخر و کنایه صحبت نکنید.

بیماران آسپرگر زبان صورت و ایما و اشاره و کنایه را متوجه نمی شوند و اگر با آن ها این گونه صحبت کنید، گیج شده و مداوم سوال می پرسند و درخواست شفاف سازی می کنند. گاهی نیز سوء برداشت می کنند. بنابراین بسیار اذیت می شوند.

– مثلا سر به سرشان نگذارید. آن ها این کار را متوجه نشده و آن را توهین طلقی می کنند و رابطه شان با شما خراب می شود. باید بی پرده سخن گفته و به قول معروف از افعال معکوس استفاده نکنید.

2 برقراری ارتباط با افراد مبتلا به آسپرگر

4- بدانید که ارتباط شما با این افراد ممکن است یک طرفه باشد.

افراد مبتلا به سندرم آسپرگر و اوتیسم، اغلب ندانسته نسبت به دوستان و آشنایانشان بیگانه می شوند. زیرا لزوم داشتن ارتباط با دیگران و حفظ رابطه را نمی دانند. بنابراین اگر سردی از طرف او دیدید دل زده نشوید و ارتباط خود را با وی حفظ کنید.

3 برقراری ارتباط با افراد مبتلا به آسپرگر

افراد مبتلا به سندرم آسپرگر در برخی از حواس پنج گانه بیش از حد حساس هستند پس آن ها را یاری کنید.

1- برخی بیماران در یک یا چند حس از حواس پنجگانه بسیار حساس هستند.

پس آن ها را به جاهای پر سر و صدا و شلوع نبرید. شما قادر هستید صداها را هضم کرده و تشخیص دهید اما آن ها نمی توانند صداها را فیلتر کنند. بنابراین حس شنواییشان بیش از حد تحریک شده و از محیط لذت نمی برند و اذیت می شوند. برخی هم از نظر بصری حساس می باشند و در جاهایی با نور فلوروسنت، مثل فروشگاه ها و مکان های عمومی نمی توانند با شما همراه شوند.

4 برقراری ارتباط با افراد مبتلا به آسپرگر

2- نشانه های تحریک بیش از حد حواس پنج گانه در این افراد را بشناسید.

وقتی یک یا چند مورد از حواس پنج گانه فرد آسپرگر و اوتیسمی، حساس باشد بیش از حد تحریک شده و ممکن است وحشت زده شده، زمین بخورد، فرار کند و یا قدرت تکلمش را از دست بدهد. در چنین شرایطی فرد را به محیطی آرام و بی سر و صدا برده و به او زمان بدهید تا به حالت عادی برگردد.

برای حمایت و پشتیبانی از افراد مبتلا به سندرم آسپرگر

1- از آن ها دفاع کنید.

بیشتر افراد مبتلا به سندرم مخصوصاً در سنین نوجوانی، مورد آزار و تمسخر دیگران قرار می گیرند. افراد بیمار نیز از آنجایی که نمی توانند شوخی و کنایه و حرف های در پرده ی دیگران را متوجه شده و برای خود تحلیل کنند اغلب دچار سوء تفاهم می شوند. با توجیه کردن افراد مسخره گر و شفاف سازی حرف های در پرده ی دیگران، از افراد بیمار حمایت کرده و یاریشان کنید.

5 برقراری ارتباط با افراد مبتلا به آسپرگر

2- به حریم خصوصی فرد بیمار احترام بگذارید.

اغلب افراد مبتلا به این سندرم دوست ندارند دیگران به آن ها نزدیک شده و در مورد بیماری و شخصیتشان اطلاعاتی به دست آورند. بنابراین قبل از این که در مورد بیماری آن ها در مجامع عمومی و با دیگران صحبت کنید، حتماً از بیمار بپرسید که آیا تمایلی به این کار داشته و راضی است یا خیر. به یاد داشته باشید که بیشتر این افراد از این وجه که با دیگران تفاوت دارند بسیار اذیت می شوند. بنابراین آن ها را در موقعیت هایی قرار ندهید که تفاوتشان توسط دیگران به آن ها یادآوری شود.

4- تیک عصبی این افراد را مورد سرزنش قرار ندهید.

بسیاری از بیماران مبتلا به اوتیسم و سندرم اسپرگر، ممکن است عادت هایی مثل بشکن زدن، ناخن جویدن، وول خوردن، ور رفتن به جواهرات و… را داشته باشند. گاهی این واکنش ها در اثر خوشحالی زیاد یا بیش از حد تحریک شدن حواس حساسشان اتفاق می افتد و گاهی نیز همیشه و بی دلیل آن را انجام می دهند. انجام این کارها ممکن است توجه دیگران را جلب کرده و موجب خنده ی آن ها شود. نسبت به این رفتارها و افراد مسخره گر بی تفاوت بوده و هرگز سعی نکنید بیمار را از انجام این کارها باز دارید. زیرا بسیار به وی آسیب می زنید.

6 برقراری ارتباط با افراد مبتلا به آسپرگر

همچنین برای آشنایی با نحوه رفتار با کودکان اوتیسمی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مدیریت رفتار کودکان اوتیسمی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
3 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
اکرم زینالپور

مراجع اسپرگر دارم میخاستم بیشتر در این مورد بدانم

مهدی

سلام….منم اینجوریم فقط در بخش روابط مشکل دارم چکار باید بکنم…

الهام

مطالبتون خیلی خوب بود. خیلی ممنونم. لطفا کتاب های جدید که به اجتماعی شدن این افراد کمک میکنه را معرفی کنید.

دکمه بازگشت به بالا