کار و تجارت

مهم ترین مواردی که سبب کاهش حس تعلق شما نسبت به کار می شود

کاهش حس تعلق کارکنان

درک مفهوم “ما” در مقابل “آن ها” گاهی بسیار ساده است و گاهی هم بسیار پیچیده! بیایید با یک مثال شروع کنیم: اگر در یک تیم، به یک عده افراد بلوز یا یونیفرم قرمز بدهند و به عده دیگر، بلوز یا یونیفرم آبی، حتماً مغز افراد شروع به تحلیل این مسئله می کند و تفاوتی بین “ما” و “آن ها” در ذهن به وجود می آید. در محل کار هم همین اتفاق می افتد. اگر به شما یک پست حسابداری بدهند و به فرد دیگری پست مدیریت بخش مالی، مغز شما باز هم شروع به تجزیه و تحلیل این اتفاق می کند.

2 کاهش حس تعلق کارکنان

در این مقاله سه مورد از مهم ترین مواردی که سبب کاهش حس تعلق کارکنان نسبت به کار می شود، توضیح داده شده است.

1- اهدا کردن لباس هایی با رنگ های مختلف به کارکنان شرکت (داشتن یونیفرم های مختلف)

شرایط زیر را در نظر بگیرید که:

مدیران شرکت، بلوز یا پیراهن های سیاه بپوشند در حالی که کارکنان بلوز یا پیراهن قرمز به تن کنند. خدمه های انبار، شلوار جین بپوشند در حالی که کارکنان بخش اداری، کت شلوار یا لباس رسمی می پوشند. برخی کارکنان هم با دریافت هدایا، جوایز یا امتیازات از دیگر کارکنان جدا شده اند، و … . همه این ها سیگنال هایی هستند که سبب تفکیک “ما” از “آن ها” شده و منجر به بروز احساسات منفی در افراد می شود.

زمانی که این رویکرد حساس تر و بیشتر می شود، رقابت را افزایش می دهد. برای مثال افراد یک تیم ورزشی را در نظر بگیرید که همیشه لباس های متفاوتی می پوشند، اما برای تمرین یا در مسابقات باید لباسشان از یک طرح و رنگ بوده و همگی یک تیم واحد و منسجم را تشکیل دهند. حال، به محض اینکه افراد یک گروه احساس کنند که متفاوت یا بیگانه تلقی می شوند، به جای مشارکت، رقابت را در پیش می گیرند. این طبیعت انسان است.

2- در نظر نگرفتن برخی افراد در “اعضای تیم”

مسلماً استفاده از عبارت “اعضای تیم” در محل کار، برای افزایش انسجام، یکپارچگی و هماهنگی گروه طراحی شده است. در حالی که بدیهی است حدود 40% از اعضای تیم، یا در تعدیل نیرو حذف خواهند شد، یا به صورت پیمانکاری کار می کنند یا جزء کارکنان موقت هستند. زمانی که صحبت از مزایا، منافع، توسعه و پیشرفت شرکت به میان می آید، این افراد در بخش “اعضای تیم” به حساب نمی آیند. این افراد غالباً از سوی رهبر تیم، به عنوان اعضای تیم، معرفی نمی شوند. به نظر شما در چنین حالتی بین افراد گروه چه اتفاقی می افتد؟ بله حدس شما درست است! در گروه یک “ما” در مقابل “آن ها” شکل می گیرد.

بنابراین رهبران تیم، حتماً باید به این مسئله توجه داشته باشند که در نظر نگرفتن برخی افراد در اعضای تیم، می تواند حس تعلق این افراد به کار را کاهش دهد.

3- استخدام کارمندان دور کار

در عصر فناوری، به دلیل گسترش و توسعه بسیار بالای کسب و کارها و تجارت ها، استخدام کارکنان دور کار بسیار افزایش یافته است. با این رویکرد، شرکت ها می توانند از اقصی نقاط کشور، کارمند استخدام نمایند. متأسفانه دورکاری، سبب جدا کردن افراد و اعضای گروه از محل کار و شکل منسجم آن می شود. همین کار، منجر به ایجاد مفهوم “ما” در مقابل”آن ها” شده و می تواند احساسات کارمندان را تحت تأثیر قرار دهد.


در لینک زیر از وب سایت فن تریکس می توانید دلایل مفیدتر بودن و کارایی بهتر نیروهای دور کار را مطالعه کنید.

>>> دلیل کارایی بیشتر نیروهای دورکار <<<


سخن آخر: علاوه بر سه موردی که در بالا به آنها اشاره شد، موارد بسیار زیادی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی رابطه ی افراد و حس تعلقشان نسبت به کار، تأثیر گذارند. شرکت هایی که دوست دارند پیشرفت کنند و اعضای گروه را نگه دارند، بهتر است از انجام چنین کارهایی خودداری کرده و کارهایی انجام دهند که کارکنانشان را به تلاش و تعلق بیشتر تشویق نمایند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا