سلامت

چرا استفاده از ریزدانه های پلاستیکی در محصولات آرایشی بهداشتی ممنوع است؟

تا بوده و هست دانشمندان دائماً به دنبال راه های جدیدی برای ارتقای محصولات بهداشتی مراقبتی (دهان، دندان، پوست و مو) بوده و هستند. مسئله ای که امروزه به عنوان متد و راه حل جدید ارتقای این محصولات به خصوص خمیر دندان ها نقل صحبت ها شده است، ریز دانه های پلاستیکی می باشند. موادی که استفاده از آن ها در خمیر دندان ها به عنوان متدی محبوب برای افزودن خواص سایندگی به آن ها است. با این حال امروزه استفاده از این ریزدانه ها ممنوع بوده و اکثر خمیر دندان ها بدون این مواد تولید می شوند. اما چرا؟

ریزدانه های پلاستیکی یا Microbeads چیست؟

ریزدانه های پلاستیکی، ذرات بسیار کوچک و جامدی هستند که از خرده های پلاستیکی با اندازه کمتر از 5 میلی متر ساخته شده و در آب تجزیه یا حل نمی شوند. این مواد یکی از اجزای تشکیل دهنده ی محصولات بهداشتی و مراقبتی بوده که در هر محصول اهداف مختلفی دارند. مثلاً در محصولات لایه بردار و سم زدا، به مواد تشکیل دهنده ی فعال موجود در محصول، اجازه می دهند تا به موقع آزاد شده یا فعال شوند. ریز دانه ها معمولاً به فرمول محصولات مراقبتی اضافه می شوند. همچنین می توانند عمر مفید محصول را طولانی تر کنند. این قابلیت ها در کنار هزینه های کم تولید آن، ممکن است علت محبوبیت این عنصر باشد.

اما این ریزدانه های پلاستیکی مشکلاتی را برای محیط زیست به وجود می آورند.

به دلیل اینکه این ریزدانه های پلاستیکی قابل تجزیه نیستند، نگرانی قابل توجهی را برای محیط زیست به وجود می آورند. تحقیقات نشان می دهد که این مواد پس از تخلیه در فاضلاب، وارد آب رودخانه ها، اقیانوس و حتی آب های قابل استفاده توسط انسان می شوند. زیرا به اندازه ای ریز بوده که توسط سیستم تصفیه ی فاضلاب معمولی از آب جدا نمی شوند و در آب تصفیه شده باقی می مانند.

وجود این زیردانه ها در آب دریا و اقیانوس ها باعث می شود ماهی ها، پرندگان و سایر موجودات آن را با غذا اشتباه گرفته و زمانی که وارد معده ی آن ها شود به راحتی می تواند وارد زنجیره ی غذایی ما انسان ها نیز شود.

به طور کلی از بین بردن این ریز دانه ها از محیط غیر ممکن است. به همین دلیل قانون ممنوعیت استفاده از هرگونه ریزدانه های پلاستیکی در هر گونه محصولات بهداشتی و مراقبتی، لوازم آرایش، خمیر دندان ها و برخی داروها تقریباً در همه ی کشورها تصویب شده و اجرا می شود. بسیاری از تولید کنندگان، ریزدانه هایی مثل پوست گردوی خرد شده و هسته ی زرد آلو را جایگزین ریزدانه های پلاستیکی کرده اند.

خمیر دندان های ساینده

همان طور که گفته شد، به خاطر خاصیت سایشی ریزدانه های پلاستیکی، از آن ها در خمیر دندان های ساینده یا همان سفید کننده و جرم گیر استفاده می شود. اما علاوه بر ریزدانه ها، دلایل منطقی بسیار دیگری نیز وجود دارد تا استفاده از این گونه خمیردندان ها را منع کند. مهمتر از همه اینکه این خمیر دندان ها موجب اسکراب و لایه برداری سطح دندان می شوند. به خصوص اگر به همراه مسواک برقی استفاده شوند مینای دندان را به طور کامل از بین می برند. به همین دلیل با استفاده از خمیر دندان های معمولی بدون مواد ساینده، می توان اطمینان خاطر پیدا کرد که خمیردندان، دندان ها را به طور موثری و بدون هیچگونه تأثیر منفی بر محیط زیست پاک می کند.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با راهکارهای کاهش ضایعات آشنا شوید.

>>> راهکارهای کاهش ضایعات <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
colgate




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا