پوشاک

جنس پارچه مناسب برای کت و شلوار چیست؟

پارچه مناسب کت و شلوار

عوامل مختلفی بر بافت، وزن، قیمت و به طور کلی کیفیت و خوب بودن کت و شلوار تأثیر می گذارند. اما هیچ کدام به اندازه مواد اولیه و پارچه ی آن مؤثر نیست. می توان گفت تنها چیزی که یک کت و شلوار خوب و عالی را به وجود می آورد، پارچه ای است که برای دوخت آن استفاده می شود که نقش بسیار مهمی در زیبایی و مناسب بودن آن دارد. با فن تریکس همراه باشید تا در مورد رایج ترین جنس پارچه ها و برخی ویژگی ها که آن ها را برای کت و شلوار مناسب یا نامناسب می سازند صحبت کنیم.

1 جنس پارچه کت و شلوار

پشم

جنس بیشتر پارچه های کت و شلوار از پشم هستند. پشم جزء آن دسته از الیافی است که می توان آن را به راحتی تنیده و لباس های مختلفی از جمله کت و شلوارهای خنک و سبک معمولی را به نوع راه راه و فاستونی و مجلسی بسیار اعلا تبدیل کرد.

 پارچه ی پشمی برای کت و شلوار مناسب است. زیرا:

 – تن آرایی: یکی از ویژگی های خاص پشم این است که به شکل متناسبی با محل قرارگیری خود در می آید. زمانی که نخ پشمی به دور قرقره پیچیده شده است، حالت دوار قرقره را به خود می گیرد. حال زمانی که این نخ تبدیل به پارچه و پارچه تبدیل به کت و شلوار می شود، به زیبایی روی بدن فیت شده و بر خطوط شانه، سینه و پاها تمرکز می کند و آن ها را هر چه زیباتر به نمایش می گذارد. پارچه های پشمی که با پشم مصنوعی در هم آمیخته شده اند به مرور زمان حالت خود را از دست داده و دچار افتادگی می شوند و پارچه ی آن ها ضعیف می شود. به همین دلیل پارچه ای برای کت و شلوار مناسب است که از پشم خالص ( 100% virgin) باشد.

– درخشندگی: نخ های پشمی دارای سطحی نرم و بافتی طبیعی هستند که رنگ را به خوبی جذب کرده و زمانی که به پارچه تبدیل می شوند ظاهری بسیار صاف و یک پارچه دارند. به طوری که گویی رنگ طبیعی خود پارچه است. یکی از دلایل گران تر بودن پارچه های پشمی نسبت به دیگر انواع همین می باشد. چرا که پارچه ی پشم را تنها با برس کشیدن و شستشوی گاه به گاه تا دهه ها می توان نو و براق نگه داشت.

– ضد آب: پوست گوسفند حاوی لانولین بوده که از آن با نام چربی پشم هم یاد می شود. این چربی می تواند آب را دفع کند. البته فرآیند آماده سازی پشمِ پارچه در کارخانه، برخی از این چربی ها را از اکثر نخ های پشم بر می دارد. اما ماهیت آن به طور کامل از بین نمی رود و کت و شلوارها اغلب مقاوم به آب می شوند. بنابراین عرق را به خود جذب نمی کنند.

– ماندگاری: در صورتی که پشم به درستی نگه داری نشود، گرمای مستقیم و بسیاری از حشرات به آن آسیب می زنند. اما بدون این عوامل، ماهیت پشم به گونه ای است که خودش را به خوبی حفظ کرده و تا سال های سال می توان از آن استفاده کرد. این پارچه ظاهر و تن آرایی خود را تا مدت های زیادی حفظ کرده و به قول معروف از ریخت نمی افتد. مخصوصاً اگر پشم از نوع طبیعی و خالص باشد. زیرا در کت و شلواری که در آن پشم مصنوعی به کار گرفته شده، زانوها و آرنج ها بیرون می زنند.

– گرما: پشم نسبت به دیگر انواع پارچه ها عایق گرمای بیشتری داشته و می تواند به راحتی گرمای بدن را حفظ کند. در واقع هم عایق گرمای خوبی بوده و هم رطوبت را از طریق فاصله های بین کیسه های هوای عایق گرمای تبخیر می کند. البته انواع پارچه ی پشمی هم هستند که از لایه های بسیار نازک پشم تهیه شده و خنک می باشند که مناسب آب و هوای گرم است.

– تنوع: پشم می تواند به روش های مختلف تنیده و بافته شود و انواع مختلفی از پارچه ی پشمی را ایجاد کند. این در حالی است که کت و شلوارهای نخی و کتان در بسیاری از ویژگی ها تقریباً شبیه به هم بوده و نسبت به پشم از تنوع کمتری برخوردارند. از پارچه ی پشمی می توان یک کت و شلوار بسیار ساده و معمولی یا یک کت و شلوار بسیار لوکس و مجلسی دوخت.

نخی

2 جنس پارچه کت و شلوار

کت و شلوارهای نخی نسبت به پشم قیمت چندانی نداشته و مناسب افرادی است که دوست دارند از کت و شلوارهای معمولی استفاده کرده و دائماً آن را عوض کنند.

البته پارچه ی نخی که برای کت و شلوار استفاده می شود نیز درجه بندی داشته و پارچه های نخیِ مناسب کت و شلوار نیز از متوسط تا عالی دسته بندی می شوند.

اما به طور کلی:

– قیمت: حتی بهترین و با کیفیت ترین کت و شلوارهای نخی هم نسبت به کت و شلوارهای پشمی بسیار ارزان ترهستند. پس می توان گفت کت و شلوارهای نخی مقرون به صرفه ترند.

– نگهداری و مراقبت از آن ها آسان است: شست و شو و نگه داری کت و شلوارهای پشم نیاز به خشکشویی و شرایط خاصی دارد. در حالی که بیشتر کت و شلوارهای نخی را در ماشین لباسشویی خانگی هم می توان شست.

– چروکی: پارچه های نخی تن آرایی و لطافت پشم را ندارد، اما زمانی که اتو شده و چروک آن ها از بین می روند، در زیبایی و خوش تیپی فرد بسیار مؤثر می باشند.

– قابلیت تنفس: مردان در آب و هوای گرم و مرطوب، کت و شلوارهای نخی را به کت شلوارهای پشمی که حتی مخصوص هوای گرم هستند، بیشتر ترجیح می دهند. خوشبختانه پارچه های نخی امکان تنفس را داشته و بافت آن به گونه ای است که بدن را خنک نگه داشته و رطوبت را تبخیر می کند.

– استفاده ی آسان: آقایانی که بیشتر سفر می کنند، کت و شلوار نخی را بر پشمی بیشتر ترجیح می دهند. زیرا حمل و نقل آن آسان بوده و احتیاج به مراقبت خاصی ندارد. کت و شلوارهای پشم را به دلیل آسیبی که به آن ها وارد می شود، نمی توان به مدت طولانی تا کرده و در کاور قرار داد. اما کت و شلوارهای نخی در چمدان نهایتاً فقط چروک می شوند که با یک اتوی ساده تمام چین و چروک های آن رفع می شود.

کتان

در کنار کت و شلوارهای پشمی، کت و شلوارهای کتان نیز بسیار شیک و لاکچری به نظر می رسند. این کت شلوارها کمی گران قیمت هستند، اما در بعضی مواقع بر نخی و پشم ترجیح داده می شوند.

از مزیت های آن:

– قابل تنفس بودن: پارچه های کتان سبک بوده و مانند پشم به بدن نمی چسبد. به علاوه پارچه ی کت و شلوارهای کتان می توانند حتی نسبت به نخی هم خنک تر بافته شوند. این پارچه نسبت به نخی، قدرت جذب پایین تری داشته و زمانی که خیس می شوند زودتر خشک خواهند شد.

– چروکی: پارچه کتان نسبت به نخی زودتر چروک می شوند و این به خاطر ماهیت پارچه است. اما از طرفی چروک های آن راحت تر از بین رفته و مانند پارچه های نخی چروک ها روی آن نقش نمی بندد. توجه داشته باشید که اتو کردن زیاد کتان مخصوصاً در نقطه ای خاص باعث از بین رفتن پارچه و کاهش عمر کت و شلوار می شود.

– بافت: پارچه های نخی کمی سفت می باشند درحالی که کتان نرم تر و قابل انعطاف تر است. بنابراین برای محل های غیر رسمی مانند مهمانی های شبانه که انسان در حالت و پوزیشن های راحتی قرار می گیرد، بسیار مناسب است. به طور کلی کت و شلوارهای کتان لباسی غیر رسمی می باشند.

ابریشم

3 جنس پارچه کت و شلوار

کت و شلواری که از ابریشم خالص باشد، کمیاب بوده و بسیار لوکس می باشد. اگر قصد تهیه ی کت و شلوار ابریشمی را دارید مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

بافت پارچه: ابریشم در کنار این که بسیار لوکس و گران قیمت است، بسیار نازک و لطیف بوده و روی بدن می افتد. به گونه ای که اغلب خیاطان از آن به عنوان آستر کت و شلوارهای پشم استفاده می کنند.

راحتی: ابریشم خنک و قابل تنفس بوده و نسبت به پشم و نخ برای هوای گرم و مرطوب مناسب تر و راحت تر است.

ظرافت: از آنجایی که ابریشم پارچه ای بسیار ظریف و نازک می باشد، بهتر است به صورت لباسی مانند پیراهن پوشیده شود که روی آن لباس دیگری مانند کت قرار گیرد. از آنجایی که کت و شلوار خود نوعی لباس رویی بوده و لایه ی دیگری روی آن قرار نمی گیرد، به نظر می رسد پارچه ی ابریشم برای کت و شلوار مناسب نیست. به علاوه کت و شلوار باید سریعاً پوشیده شده و در همه جا استفاده شود. به همین دلیل حساسیت و مراقبتی که باید برای پارچه ی ابریشم اعمال کرد را عملاً نمی توان برای کت و شلوار داشت.

دقت داشته باشید که کت و شلوار از هر نوع و جنسی که باشد به اتوکشی صحیح و اصولی نیاز دارد. می توانید اصول صحیح اتو کردن کت و شلوار را از طریق لینک زیر در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> اصول صحیح اتو کردن و رفع چروک کت و شلوار مردانه <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realmenrealstyle




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا