روانشناسیسلامت

علت و چگونگی درمان و مقابله با کاهش وزن ناشی از استرس

استرس مزمن می تواند باعث کاهش وزن غیر طبیعی شود. استرس می تواند بر عملکرد مغز، سلامت قلب، رفتار، اندام های داخلی و ایمنی تاثیر بگذارد. حتی ممکن است باعث ایجاد تومور و سرطان شود. بنابراین برای کنترل شرایط بد بدن، ارتقا و بهبود سلامت، توجه به این مسئله بسیار مهم است.


برای اطلاع از چگونگی متوقف کردن کاهش وزن و جلوگیری از کاهش وزن در دوران شیمی درمانی به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه کاهش و از دست دادن وزن را متوقف کنیم؟ <<<

>>> جلوگیری از کاهش وزن در دوران شیمی درمانی <<<


چگونه استرس باعث کاهش وزن می شود؟

زمانی که انسان در معرض استرس است، بدن دائماً در حال مبارزه بوده و این بدان معناست که همیشه در حال تولید هورمون استرس، آدرنالین و کورتیزول است. این هورمون ها هضم، ایمنی و الگوهای خواب را تحت تاثیر قرار می دهند. آدرنالین بدن را برای فعالیت بدنی آماده کرده و اشتها را نیز کاهش می دهد. کورتیزول عملکردهایی مثل عملکرد تولید مثل، هضم و ایمنی را در بدن سرکوب می کند.

تاثیر استرس بر روی گرسنگی و هضم

1 مقابله با کاهش وزن ناشی از استرس

به دلیل تاثیر دو هورمون گفته شده در بدن، ممکن است فرد همیشه یا اغلب اوقات احساس گرسنگی کند. این حس روی عصب واگ تاثیر گذاشته که این عصب مسئول کنترل حرکات معده و هدایت غذای هضم شده به دستگاه گوارش است. در نتیجه هضم و جذب غذا را تحت تاثیر قرار داده، سیستم گوارشی آسیب دیده و ممکن است فرد اسهال و التهاب دستگاه گوارش را تجربه کند.

سوختن کالری

حرکت عصبی ناشی از استرس برخی اندام های بدن، مثل حرکت پا یا انگشتان دست و یا جست و خیز کردن و بی قراری، باعث سوزاندن کالری و کاهش وزن می شود.

تاثیر استرس بر روی خواب

استرس روی الگوی خواب انسان نیز تاثیر می گذارد. یعنی به خواب رفتن و خواب ماندن را بسیار سخت می کند. این اختلال در خواب باعث می شود که فرد دائماً احساس خستگی، خواب آلودگی و کسالت داشته باشد. همین امر باعث ترشح کورتیزول بیشتر در بدن شده و با توجه به توضیحاتی که در مورد کورتیزول گفته شد کاهش وزن را سبب شود.

اضطراب نیز باعث کاهش وزن می شود.

اضطراب زیاد ناشی از استرس مزمن نیز باعث ترشح بیشتر هورمون های استرس کورتیزول و آدرنالین می شوند. بی قراری های ناشی از استرس ، احساس درد خفیف در قفسه سینه، جویدن ناخودآگاه ناخن ها و بیدار شدن ناگهانی از خواب همراه با عرق زیاد، نشان دهنده استرس شدید بوده و کاهش وزن شما نیز ناشی از همان است.

علایم دیگری که نشان می دهد استرس شدید باعث کاهش وزنتان شده است عبارت اند از:

خستگی
– سخت خوابیدن
– سوء هاضمه
– بدن درد
– تنش عضلانی در گردن
– نوسانات خلقی مکرر
– تپش قلب
– کاهش رابطه جنسی
– عملکرد تضعیف شده مغز
– از دست دادن اشتها
– وسواسی شدن و نیاز به انجام کاری بارها و بارها
– گزش ناخن یا لب
– تکان دادن پاها یا پا زدن بر زمین
– گشاد شدن مردمک چشم

اگر بیش از یکی از این نشانه ها را دارید، راه حل های زیر در کاهش استرس و جلوگیری از کاهش وزن ناخواسته کمکتان خواهد کرد.

کنترل کاهش وزن ناشی از استرس

1- مشکل و راه رهایی از آن را بشناسید.

اولین قدم برای کاهش استرس، پذیرش و شناسایی علایم استرس شدید است.

مشکل کاری؟ ارتباط با افراد دیگر؟ در امور مالی؟ خاطره و حافظه؟

هنگامی که تشخیص می دهید چه چیزی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، برای حل مشکل، در موقعیت بهتری  قرار گرفته و بسیار موفق تر خواهید بود.

2- نفس بکشید!

2 مقابله با کاهش وزن ناشی از استرس

شما تنها با تمرکز بر تنفستان، تا حد زیادی در زمان و انرژی صرفه جویی خواهید کرد. چشمانتان را به آرامی بسته و شروع به نفس کشیدن کنید. هوای سرد را از بینی وارد بدن کرده و سعی کنید آن را کاملاً حس کنید. از 1 تا 5 بشمارید و سپس به آرامی نفس را بیرون بدهید. باید حس کنید که قفسه سینه تان حرکت کرده و درد آن کاهش می یابد. هر بار که استرس دارید 10 بار این حرکت را انجام دهید. بلافاصله آرام خواهید شد.

3- احساستان را بنویسید.

گام بعدی اذعان کردن احساسات خود است. آیا شما احساس درد می کنید؟ خشمگین هستید؟ نفرت دارید؟ یا نگران هستید؟ همه ی آن ها را بنویسید. نوشتن اینکه چه چیزی یا چه کسی باعث به وجود آمدن چنین احساسی در شما شده است، درست مثل صحبت کردن با یک دوست است. این کار می تواند به بیرون ریختن احساسات منفی کمک کرده و باعث سبک تر شدنتان شود.

4- از دیگران کمک بگیرید.

3 مقابله با کاهش وزن ناشی از استرس

صحبت با یک دوست می تواند مانند نوشتن حرف هایتان روی کاغذ، در تسکین روح و روان موثر باشد. به خصوص اگر فردی با تجربه یا با سواد باشد که بتواند با مشاوره به شما در کاهش استرس کمکتان کند.

5- مقدار کمی غذا بخورید.

در هنگام استرس ممکن است اصلاً احساس گرسنگی نکرده و حتی یک لقمه غذا خوردن هم غیر ممکن باشد؛ این امر کاملاً طبیعی است. اما برای جلوگیری از کاهش وزن در چنین موقعیتی، سعی کنید مقدار کمی غذا در حد یک لقمه، آبمیوه، اسموتی و یا حتی کمی میوه بخورید.

6- تغذیه بعد از ورزش ضروری است.

اگر جزو افرادی هستید که برای رهایی از استرس ورزش می کنید و یا حتی بیرون از منزل به کار مشغول هستید، با غذا خوردن پس از ورزش و کار از کاهش وزن ناخواسته جلوگیری کنید. نوشیدنی بعد از تمرین به بازیابی الکترولیت ها، پروتئین ها و کربوهیدرات هایی که بدن به آن ها نیاز دارد،  کمک خواهد کرد. نوشیدن آن را با مقدار کم شروع کرده و سپس آن را افزایش دهید.

7- هیدراته بمانید.

به مقدار زیاد آب و آبمیوه تازه بنوشید. هیدراسیون بدن به اندازه ی تغذیه اهمیت دارد. آب، سموم را از بدن دفع کرده و به بازیابی عملکرد مغز و بدن کمک می کند. چند برگ نعنا و مقداری خیار به نوشیدنی اضافه کنید. مطمئناً احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

در پایان یادآور می شویم که عواملی مانند: افزایش چربی قهوه ای بدن، چای رویبوس، رژیم غذایی ساب وی، دوش آب سرد و مصرف کلاژن باعث کاهش وزن می شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
نرگس

ولی من با استرس وزنم کم نمیشه که هیچ اضافه هم میشه….شانس که نداریم…

دکمه بازگشت به بالا