گل و گیاه

معرفی گل ها و گیاهان ایمن برای افراد آلرژیک و تب یونجه

انواع گل و گیاه ایمن برای افراد آلرژیک

فصل بهار فصلی است که در بسیاری از افراد، واکنش های آلرژیک و به قول معروف تب یونجه را ایجاد می کند. در واقع بسیاری از گل ها و به خصوص آن هایی که گرده افشانی می کنند، باعث بروز این مشکل شده و افراد مبتلا را از گل ها متنفر می کند. اما باید به این افراد مژده داد که همه ی گل ها این مشکل را به وجود نیاورده و هنوز بسیاری از گل ها وجود دارند که می توان آن ها را دوست داشت.

حتی برخی از گیاهان معطر که فکر می کنید به سرعت می توان به آن ها واکنش حساسیت زا نشان داد نیز به هیچ وجه حساسیت زا نیستند. گل هایی نیز مثل کاملیا، انواع نیلوفر و گل های رز، به دلیل این که گرده افشانی نمی کنند معمولاً روی افراد مبتلا تب یونجه تاثیری نمی گذارند.

پس نمی توان گفت که افراد آلرژیک و مبتلا به تب یونجه باید از همه ی گل ها دوری کنند. و در واقع این امر کلاً غیر ممکن است چرا که گاهی اوقات بنا به دلایلی مانند در دست گرفتن دست گل عروس و خواستگاری و یا هر چیز دیگری لازم است انسان در معرض گل ها قرار گیرد. خوشبختانه گل هایی که در زیر معرفی می کنیم برای افراد مبتلا به آلرژیک و تب یونجه کاملاً ایمن بوده و این افراد نیز می توانند از این گل های زیبا و رمانتیک خداوند بدون بروز هیچ گونه مشکلی لذت ببرند.

1- آزالیا

1 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

آزالیا از طریق حشرات گرده افشانی می کند. گرده ی این گل به ندرت توسط باد پخش می شود و به هیچ وجه آلرژی زا نیست. البته این دلیل نمی شود که این گل را روی بینی گذاشته و عمیق بو بکشید. زیرا تمامی قسمت های این گل سمی می باشد.

2- بگونیا

2 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

بگونیا گرده ی بسیار کمی تولید می کند. زیرا گلی است که در هر باغچه ای و در زیر سایه رشد کرده و احتیاج به گرده ندارد. بنابراین همه ی انواع بگونیا برای افراد مبتلا به آلرژیک ایمن است.

3- گل کاغذی

3 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گل های کاغذی بسیار زیبا که گویی برگچه ای به دور گل پیچیده باشد، نیز گرده ی بسیار کمی تولید کرده و هیچ آلرژی به وجود نمی آورند.

4- کاکتوس

4 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

شاید کاکتوس را گل ندانید اما کاکتوس ها هم در واقع گل می باشند. کاکتوس نیاز به گرده افشانی از گل دیگری دارد تا بتواند تولید بذر کند. اما خیالتان راحت این گرده افشانی به وسیله حشرات و پرندگان صورت گرفته و گرده در باد پخش نمی شود.

5- کاملیا

5 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

کاملیا گلی بسیار زیبا، معطر و دوست داشتنی است. به همین دلیل ممکن است فکر کنید که می توانید به این گل آلرژی داشته باشید، اما واقعیت این است که این گل هر دو ارگان های تولید مثل نر و ماده را در خود جای داده است. بنابراین گرده افشانی نمی کند و حسایت زا نیست.

6- کلماتیس

6 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

غیر از گونه های Clematis viticella و lematis terniflora گل کلماتیس که خوشبختانه بومی آمریکای شمالی بوده و در ایران به ندرت یافت می شود، دیگر انواع گل های کلیماتیس آلرژیی به وجود نمی آورند.

7- حسن یوسف

7 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

حس یوسف دارای گل هایی زیبا، خوش رشد و دارای تنوع فراوان می باشند، که هیچ کدام از گونه های آن از هیچ نظر مشکلی به وجود نمی آورند.

8- گل تاج الملوک

8 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

اگر چه از ظاهر این گل ها و پرچم های کشیده اش این گونه به نظر می رسد که گرده افشانی می کند، اما این گل نیز به دلیل شهد شیرینی که دارد حشرات و پرندگان را به سمت خود کشیده و از طریق آن ها گرده افشانی می کند.

9- شمعدانی

9 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

شمعدانی نیز گرده ی بسیار کمی تولید می کند. در واقع برخی از شمعدانی ها حتی این مقدار کم گرده را نیز تولید نمی کنند. اما توجه داشته باشید که اگر چه این گل حساسیتی تنفسی و عطسه ایجاد نمی کند، اما برخی افراد با لمس برگ های آن دچار حساسیت پوستی شده و خارش های پوستی در آن ها ایجاد می شود.

10- گل ختمی

10 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گل ختمی گرده ی بسیار سنگینی تولید می کند اما آن را از طریق هوا و باد انتشار نمی دهد. پس از این نظر آلرژی ایجاد نمی کند. اما افراد آلرژیک و مبتلا به تب یونجه در نوشیدن دمنوش آن بسیار احتیاط کنند. زیرا حاوی گرده است و ایجاد حساسیت می کند.

11- هوستا

11 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گیاه و گل هوستا به دلیل این که نیاز به مراقبت کمی داشته و گلی است که هم در باغچه و هم در گلدان کاشته می شود، بسیار پر طرفدار می باشد. از آنجایی که این گیاه، یا گل نمی دهد یا گل های آن معمولاً قبل از شکوفه زدن قطع می شود، گیاهی ایمن است.

12- گل ادریسی

12 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گل ادریسی از نظر آلرژی زا بودن هنوز مورد آزمایش و بررسی قرار نگرفته، اما تجربه نشان داده است که هیچ گونه آلرژی و تحریکاتی ایجاد نمی کند. با این حال بهتر است در مورد آن احتیاط کرد.

13- حنا

13 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

ذرات و گرده های این گیاه به گونه ای است که بسیار چسبنده بوده و حمل آن ها برای باد سنگین است. با این حال به راحتی به حشرات چسبیده و پخش می شود. این گل هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند.

14- گل زنبق

14 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گل زنبق اصلاً وابسته به باد نیست. کاسبرگ های مورب و شیب دار این گل به گونه ای طراحی شده اند که زنبورهایی که حامل گرده ی زنبق دیگری هستند و برای خوردن شهد روی گل می نشینند را شکار کرده و گرده را به دست می آورد.

15- سوسن

15 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گل سوسن حاوی مقدار مناسبی گرده است که روی گلبرگ ها نشسته اند. و به راحتی می توان گرده های آن را از بین برد و از آن استفاده کرد. بهتر است فرد دیگری که آلرژیک نبوده گرده های آن را از بین ببرد. توجه داشته باشید که گرده ها قوی بوده و ممکن است لباس و دست ها را رنگی کند. ساقه های این گیاه نیز در بعضی مواقع تحریکات پوستی به وجود می آورند.

16- ارکیده

16 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

ارکیده معمولاً تب یونجه را ایجاد نمی کند، اما افراد بسیار حساس ممکن است تب یونجه ناشی از ارکیده را تجربه کنند. در برخی نیز ساقه های آن تحریکات پوستی به وجود می آورد.

17- اطلسی

17 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

اطلسی بوی بسیار ضعیفی دارد که اگر به صورت انبوه رشد کنند کمی به مشام می رسد. گرده ی آن نیز به همین میزان ضعیف بوده و حساسیت زا نیست.

18- گل فلوکس

18 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

فلوکس نیز از آن جایی که از طریق باد گرده افشانی نمی کند، حساسیت زا نیست.

19- رز

19 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

اگر چه گرده افشانی رز از طریق باد است، اما گرده های آن باعث ایجاد آلرژی و تب یونجه نمی شوند. رزهایی با گلبرگ های انبوه گرده ی کمتری را نسبت به انواع دیگر ایجاد می کنند. گفته می شود بدترین نوع رز از نظر حساسیت و گرده افشانی رز وحشی می باشد.

20- گل میمونی

20 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گل های میمون بهترین انتخاب برای فصل های پاییز و بهار می باشند. این گل های زنبور دوست پر شهد، گرده افشانی نکرده و تمایل دارند گرده را درون خود نگه دارند.

21- گل های بهاری

21 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

بیشتر گل های بهاری گرده افشانی نمی کنند و از نظر گرده متکی به خودشانند. اگر چه گرده ی آن ها ممکن است در هوا پخش شود، اما مقدار آن بسیار کم بوده و حساسیتی را ایجاد نمی کند. برخی از این گل های بهاری شامل لاله، سنبل، نرگس و زعفران می باشد.

22- گل آرمریا

22 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

این گل های سفید و صورتی زیبا و شاداب نیز برای گرده افشانی به زنبورها متکی می شوند و هیچ گونه مشکلی را به وجود نمی آورند.

23- شاه پسند

23 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گل شاه پسند برعکس دیگر گل ها، گرده های موجود در فضا را به خود جذب می کنند. اگر چه از نظر شهد و گرده غنی می باشند، اما گرده ای را به باد نداده و از این رو روی افراد حساس تاثیر نمی گذارند.

24- بنفشه ی دو رگه

24 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

گرده ی ضخیم و چسبنده ی گونه های مختلف این گل برای حمل توسط باد بسیار سنگین می باشند. بنابراین این گیاه نیز ایجاد آلرژی نمی کند.

25- گل آهاری

25 گل های ایمن برای افراد آلرژیک

اگر چه گل آهاری در خانواده ی گل های ستاره ای یا آستر قرار می گیرد که باعث ایجاد آلرژی و تب یونجه می شوند، اما گل آهاری از این خانواده هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد.

از آنجایی که موارد گفته شده تنها گل هایی نیستند که ایجاد آلرژی نمی کنند و هزاران گل دیگر نیز وجود دارد که روی افراد حساس تاثیری ندارد، ما سعی کرده ایم چند نمونه را که می تواند برای کاربردهای مختلف به کارتان آید را معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما همراهان عزیز سودمند بوده باشد.

در آخر می توانید با مراجعه به لینک زیر با 16 نوع گل زیبای تابستانی مناسب برای کاشت در باغچه آشنا شوید.

>>> معرفی 16 گل مناسب کاشت در باغچه <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا