سلامتکودک

بهترین پروبیوتیک ها برای کودکان و نوزادان چیست؟

پروبیوتیک کودکان

همه ی ما می دانیم که سلامت روده برای بزرگسالان، کودکان و نوزادان تا چه میزان مهم است؛ زیرا بخش عمده ای از سیستم ایمنی بدن ما در روده قرار دارد. بنابراین تلاش برای حفظ سلامتی روده بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین باید با خوردن غذاهای غنی شده، حذف قند و شکر و دریافت پروبیوتیک با کیفیت، روده ی خود را بهینه سازی کنیم. اما بهینه سازی روده ی کودکان و به خصوص نوزادان کمی متفاوت بوده و روده ی حساس این عزیزان نیاز به استفاده از روش های خاصی برای بهینه سازی دارد.

1 پروبیوتیک مناسب کودکان

ما در مورد این که آیا خردسالان و نوزادان باید پروبیوتیک را دریافت کنند یا نه و برای دریافت پروبیوتیک چه نوع و چه مقدار از آن لازم است، تحقیقات بسیاری انجام داده ایم.

خوشبختانه به این نتیجه رسیدیم که پروبیوتیک های بسیاری در بازار موجود است که می توانند حتی قبل از این که روده ی نوزاد به طور کامل شروع به کار کرده و عملکردی صحیح و کامل داشته باشد، به سلامت و بهبود گوارش نوزاد کمک کند. با این حال توجه داشته باشید که ما پزشک نبوده و به هیچ وجه پروبیوتیک ها را مخصوصاً زمانی که کودک دارای مشکل خاص گوارشی است، توصیه نمی کنیم و این مطالب تنها یافته های ما از تحقیقات می باشد. پس همیشه قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

باکتری های موجود در روده ی ما از کجا آمده اند؟

قبل از تولد

دانشمندان قبلاً معتقد بودند که کودکان در محیطی کاملاً استریل یعنی آمنیوتیک قرار دارند. اکنون شواهدی وجود دارد که این موضوع را نقض کرده و به نظر می رسد که نوزاد حتی در محیط رحم نیز در معرض باکتری های مفید می باشند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. اما با این حال می توان گفت این مسئله یکی از بهترین راه های بهینه سازی و داشتن بهترین عملکرد روده ی مادر در دوران بارداری است.

بعد از تولد

باکتری ها در هنگام تولد از طریق ماده ی آمنیوتیک و کانال تولد در روده قرار می گیرند.

مادران و بهتر است بگوییم زنانی که رژیم های غذایی غنی یعنی سرشاز از مواد خام، لبنیات بومی و غذاهای تخمیری می خورند و هیچگاه آنتی بیوتیک و داروی بدون نسخه مصرف نمی کنند، بهترین عملکرد روده و بهترین منبع میکروبیوم را دارند که می توانند آن را به جنینشان انتقال دهند.

بسیاری از ما میکروبیوم ها و سلامت روده را از مادرانمان به ارث می برند. اما متاسفانه در طول زمان با عدم استفاده از غذاهای غنی و خوردن قند و نشاسته ها که باکتری های بد روده را تحریک می کنند، باکتری های مفید روده را نیز از بین می بریم. به طوری که هرگز فرصت ظهور مجددشان را فراهم نکرده و همین امر سبب شده عملکرد روده مان چندان مطلوب و مناسب نباشد. حال نوزادی که از چنین فردی متولد شود، از همان ابتدا بهترین میکروبیوم ها و باکتری های مفید را دریافت نکرده و روده ای با عملکرد عالی و البته سیستم ایمنی قوی نخواهد داشت. زیرا گفتیم عمده ترین بخش سیستم ایمنی در روده می باشد.

بدتر از همه، کودکانی که به صورت سزارین به دنیا می آیند باکتری های مفید موجود در واژن مادر را نمی توانند دریافت کنند و از همان ابتدا آن ها را از دست داده و در بدن نخواهند داشت.

تغذیه با شیر مادر چه مزایایی دارد؟

میکروبیوم ها و باکتری های مفید روده ی نوزاد در ادامه با تغذیه از شیر مادر تکمیل می شوند. شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی، آنزیم های زنده و باکتری های مفید، آنتی بادی ها و بسیاری از ترکیبات مفید دیگر بوده که نوزاد به آن ها نیاز دارد.

هر نوع غذایی که توسط مادر مصرف می شود (و البته دیگر عوامل محیطی) بر روی آرایش میکروبیوم های شیر تاثیر می گذارد. حال اگر مادر غذاهای سالم و سرشار از پروبیوتیک نخورد، شیر او نیز خوب و مقوی نخواهد بود.

به علاوه اگر نوزاد قبل از 6 ماهگی غذایی غیر از شیر مادر دریافت کند، بر میکروبیوم های بدنش تاثیر منفی خواهد گذاشت.

باکتری های روده برای چیست؟

به احتمال زیاد از مادران صاحب نوزاد به وفور در مورد کولیک، اگزما، آلرژی و گاز معده شنیده اید. مسائلی که به خاطر عدم وجود سلامت روده امروزه بسیار رایج شده است. اما این اصلاً طبیعی نیست. در واقع کودکان نباید این مسائل را داشته باشند.

– باکتری های مفید برای هضم بهتر غذا و به خصوص نشاسته و مواد مغذی بسیار مهم هستند. بدون وجود این تعادل در روده، نوزادان می توانند مسائل گوارشی مانند کولیک، ریفلاکس اسید و گاز معده را داشته باشند.

– سلامت روده همچنین نقش بزرگی در ایمنی کلی بدن دارد. بیشتر بیماری ها نشأت گرفته از روده است و مشکلات روده روی پوست نیز تاثیر دارد. به طوری که همه ی آن هایی که از مشکلات روده رنج می برند پوستی بد و به عنوان مثال دارای اگزما دارند. پس سلامت روده که پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید آن را تامین می کنند بسیار اهمیت دارد.

گرچه مشکلات سلامت روده در بسیاری از ما و البته بسیاری از نوزادان دیده می شود، اما امیدی برای بهبودی آن نیز وجود دارد. متولد نشدن کودک به روش سزارین و همچنین خودداری از دادن غذای کمکی زود تر از موعود به کودک، می تواند تا حدی سلامت روده او را تضمین کند.

اما اگر فکر می کنید کودکتان از مسائل گوارشی و روده رنج می برد، روش های طبیعی را برای افزایش پروبیوتیک بدن او دنبال کنید:

1- در صورت مصرف شیر مادر توسط نوزاد، رژیم غذایی مادر نیز باید بهبود یابد.

اولین گام برای بهبود سلامت روده ی کودک، شیر مادر است.

غذاهای مصرفی برای بهبود سلامت روده شامل موارد زیر است:

– آبگوشت استخوان: ژلاتین و کلاژن موجود در استخوان کمک می کند تا مواد مفید روده، مهر و موم شده و گلوتامین آن نیز تقویت شود.

– غذاهای تخمیر یافته: یکی از راه های عالی برای تولید پروبیوتیک ها، غذاهای تخمیر شده و پاستوریزه نشده مانند ماست است. این غذاها به طور طبیعی غنی از باکتری های مفید می باشند.

– گوشت و ماهی که سرشار از امگا 3 می باشند.

– سبزیجات پخته: هضم آسان تری نسبت به انواع خام دارند.

– ویتامین D: کمبود ویتامین D ارتباط مستقیمی با روده ی کوچک داشته و باعث بروز مشکلاتی در این قسمت می شود. پس ویتامین دی کافی به بدن برسانید.

2- خود داری از بعضی غذاها توسط مادر شیر ده: گلوتن، حبوبات، شکر تصفیه شده، شیرین کننده های مصنوعی و روغن سبزیجات.

3- به کودکان غذاهای آسان هضم داده شود.

یعنی بعد از 6 ماهگی که آماده ی خوردن می شود، همان برنامه ی غذایی مناسب سن و توصیه شده را به کودک بدهید.

4- مصرف قرص ها و مکمل های پروبیوتیک به صورت مستقیم

تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای دادن پروبیوتیک به کودک است. اما زمانی که امکان تغذیه با شیر مادر وجود نداشته باشد، چند روزی می توان از قرص های پروبیوتیک استفاده کرد (البته با تجویز پزشک). در صورتی که کودک با شیر مادر نیز تغذیه می شود، اضافه کردن کمی مکمل پروبیوتیک به غذای کودک مشکلی به وجود نمی آورد.

بهترین بروبیوتیک ها برای نوزاد

1- غذاهای تخمیر یافته: اگر کودک به سنی رسیده است که می تواند غذا بخورد، غذاهای تخمیر یافته بهترین گزینه برای افزایش پروبیوتیک بدن او می باشند. این غذاها حتی بیشتر از قرص ها پروبیوتیک دارند.

2- قرص پروبیوتیک: قرص های مخصوص کودکان که می توانند در افزایش پروبیوتیک های روده و بهبود عملکرد آن بسیار موثر باشند. قرص های پروبیوتیک هم بصورت مایع و هم بصورت پودری موجود بوده که با مشورت پزشک می توانید بهترین آن را انتخاب کنید.

3- شیر مادر: به دلیل این که شیر مادر بهترین منبع پروبیوتیک می باشد، مجدداً یادآور می شویم که برای افزایش عملکرد و پروبیوتیک بدن و روده ی کودکتان، تقویت و مصرف شیر مادر را در اولویت قرار دهید.

در آخر برای اطلاع از نحوه انتخاب پروبیوتیک مناسب به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> انتخاب پروبیوتیک مناسب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا