تکنولوژیفضای مجازی

WPA3 چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

WPA3 یک پروتکل و استاندارد امنیتی برای Wi-Fi می باشد که هم اکنون جایگزین WPA2 شده است. با وجود ربات و نرم افزارهای بسیار هوشمندی که امروزه ساخته می شود، WPA3 بسیار سرو صدا کرده است، زیرا هک شدن وای فای را تا حد بسیار زیادی برای افراد و ربات ها دشوار کرده است.

WPA2 و WPA3 چیست؟

WPA مخفف کلمه ی Wi-Fi Protected Access به معنی امنیت دسترسی به وای فای می باشد. اگر وای فای خانگی شما رمزگذاری شده است، احتمالاً امنیت اینترنتتان از طریق WPA2 محقق شده است که ورژن و نسخه ی دوم WPA یا همان امنیت دسترسی به وای فای می باشد. استانداردهای قدیمی تری به نام WPA یا WPA1 و WEP نیز وجود دارند که از درجه ی امنیت پایین تری برخوردارند.

1 بروزترین پروتکل امنیتی WiFi WPA3

WPA2 یک استاندارد امنیتی است که در هنگام اتصال به یک شبکه Wi-Fi با استفاده از رمز عبور کنترل می شود. WPA2 پروتکل امنیتی را در مودم تعریف می کند که مودم با استفاده از آن ها نوع و چگونگی ارتباط ایمن را مشخص می کند. WPA2 بر خلاف WPA اورجینال یا همان WPA1، نیاز به اجرای رمز گذاری های AES بسیار قوی و پیچیده دارد که رمز گشایی و هک آن بسیار دشوار است. این رمز گذاری تضمین می کند که ارتباط بی سیم بین یک مودم با یک منبع گیرنده مانند لپ تاپ یا گوشی کاملاً ایمن است و این ارتباط مورد سوء استفاده، جاسوسی و سرقت قرار نمی گیرد.

البته تعریف کردن این رمز گذاری ها در مودم بر عهده شرکت سازنده ی مودم ها می باشد. در واقع تأیید امنیتی رمزگذاری های WPA2 و WPA3 باید از سوی شرکت های سازنده ی مودم روی محصولات ثبت شود. مودمی که مهر ™Wi-Fi CERTIFIED ™WPA2 روی آن ها زده شده باشد، یعنی پروتکل های امنیتی WPA2 در آن تعریف شده است. به همین صورت محصولاتی که ™Wi-Fi CERTIFIED™ WPA3 روی آن ها ثبت شود، یعنی تمامی پروتکل ها و رمز گذاری های WPA3 را دارا بوده و بسیار ایمن می باشد.

استاندارد های امنیتی WPA2 از سال 2004 تا به امروز در اختیار انسان ها قرار گرفته و به خدمت رسانی مردم آمده است. WPA3 که به تازگی وارد میدان تکنولوژی و پیشرفت شده است، نوعی از پروتکل های ارتقاء یافته WPA2 است، به طوری که می توان گفت ویژگی های امنیتی را تا حد بسیار زیادی بالا برده است.

WPA3 و WPA2 چه تفاوتی با هم دارند؟

چهار ویژگی که در WPA2 وجود ندارد، اکنون به استاندارد WPA3 اضافه شده است. تولید کنندگان دستگاه های مودم باید روی تمامی محصولاتی که مهر ™Wi-Fi CERTIFIED ™WPA3 را می زنند تمامی این چهار ویژگی را تعریف کنند. کلیاتی در مورد این چهار ویژگی گفته شده است، اما هنوز سازندگان این چهار ویژگی آن ها را به طور کامل و تکنیکی شرح نداده اند. ما نیز به بیان آنچه در مورد این چهار ویژگی گفته شده است، می پردازیم.

امنیت در شبکه های وای فای عمومی

معمولاً شبکه های وای فای عمومی فرودگاه ها، هتل ها، کافی شاپ ها و دیگر مکان های عمومی دارای امنیت بسیار کم و ضعیفی می باشند. به دلیل اینکه عموم مردم به آن متصل شده و از آن استفاده می کنند، ترافیک ارسالی تا حد زیادی رمزگذاری نشده است. البته اتصالات HTTPS و صفحاتی که اینگونه باز می شوند تا حد زیادی افزایش یافته است اما این کافی نیست و هنوز هم صفحاتی که با این وای فای باز می شوند، می تواند قابل رؤیت و جاسوسی قرار گیرد.

WPA3 این مشکل را با استفاده از رمزگذاری داده های هر فرد برطرف کرده است. یعنی زمانی که شما به این نوع از وای فای ها متصل می شوید، ترافیک بین شما و مودم رمزگذاری می شود. حتی اگر در زمان اتصال هم هیچ رمز عبوری وارد نکنید، این ویژگی باعث می شود که شبکه های وای فای عمومی و بدون رمز از امنیت بیشتری برخوردار شوند. زیرا امکان رمزگشایی و کرک کردن وجود ندارد و جاسوسی و سوء استفاده ای هم صورت نمی گیرد. البته این یک مسئله حل شده ای بود که هم اکنون عملیات بیشتری روی آن ها انجام شده و امنیت آن ارتقا یافته است.

امنیت در مقابل حملات

هنگامی که مودمی را رمزگذاری می کنید، تنظیمات مودم به شما خواهد گفت که نوع پسورد یعنی اعداد و حروف استفاده شده برای رمزگذاری تا چه حد ایمن می باشد و زمانی پسوردتان را تأیید خواهد کرد که کاملاً ایمن باشد. اما در سال 2017 ثابت شد که این نوع امنیت کافی نبوده و مودم های WPA2 باید از نظر سخت افزاری ایمن گردند.

مودم های نوع WPA3 این مشکل را برطرف کرده و امنیت بسیار بالایی را ارائه می دهد؛ حتی اگر کاربران از رمزهای ساده و عبارت های کوتاه هم استفاده کنند که به راحتی قابل هک باشند. به عبارت دیگر حتی اگر از یک پسوورد ضعیف با امنیت کم هم استفاده شود، WPA3 از شما در برابر هک شدن و قفل گشایی محافظت می کند. این ویژگی که در مودم های WPA3 قرار داده شده است، KRACK نامیده می شود.

سهولت در اتصال به دستگاه های بدون نمایشگر

در طول 14 سالی که مودم های WPA2 در اختیار انسان ها بوده است، تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده و حتی دستگاه های بدون نمایشگر مانند انواع اکو، کنترل، پلوپز و… هم قابل اتصال به وای فای شده اند؛ که برای اغلب افراد این قابلیت ناخوشایند است؛ زیرا بدون وجود نمایشگر نمی توانند به راحتی رمز عبور را وارد کنند. اتصال به این دستگاه ها مستلزم وجود یک اپلیکیشن در اسمارت فون بوده تا رمز وای فای در آن وارد شود که بسیار دشوار است.

WPA3 استفاده از ورود رمز در دستگاه های بدون نمایشگر را آسان می کند. البته نحوه چگونگی کار کردن این ویژگی هنوز مشخص نیست.

امنیت بسیار بالا برای اپلیکیشن های دولتی، دفاعی و صنعتی

ویژگی آخر در مورد کاربران خانگی نیست و سازندگان WPA3 امنیت بسیار بالایی را برای اپلیکیشن های دولتی، دفاعی و صنعتی وعده داده اند.

چه زمانی باید از WPA3 استفاده کنیم؟

به گفته ی سازندگان دستگاه های مجهز به WPA3، این پروتکل های امنیتی در اواخر سال 2018 روانه ی بازار خواهند شد؛ زیرا باید دستگاه هایی که مارک و مهر ™Wi-Fi CERTIFIED ™WPA3 روی آن ها می خورد تضمین شده باشند. سازندگان هنوز هیچ گونه تبلیغات و توضیحات جزئی و کامل در مورد WPA3 نداده اند. زیرا ارائه ی این محصول راحت نیست و باید تمام سیستم عامل ها و نرم افزارها آپدیت شده تا بتوانند پذیرنده ی WPA3 شوند. اکثر سازندگان این پروتکل امنیتی در حال فراهم آوردن این پیش زمینه ها می باشند. این بدین معنی است که تنها تهیه ی این نوع مودم ها کافی نبوده و برای استفاده از تمامی ویژگی های آن باید دستگاه هایی چون لپ تاپ و موبایل نیز با آن سازگار شوند.

اما خبر خوش اینکه مودم های WPA2 می توانند هم زمان اتصالات WPA2 و WPA3 را دریافت کنند. مثلاً هنگام استفاده از اتصال WPA2 می توانید برای امنیت بیشتر آن را غیر فعال کرده و اتصال را از نوع WPA3 تنظیم کنید. البته جزئیات این ویژگی ها هنوز مشخص نیست و باید منتظر بمانیم تا سازندگان توضیحات بیشتری در این باب ارائه دهند.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> بررسی تکنولوژی پرینتر وایرلس <<<

>>> تاثیر امواج رادیویی بر گیاهان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا

چه خوبه سایتتون

دکمه بازگشت به بالا