زیباییسلامت

راهنمای استفاده از اسیدهای مناسب برای مراقبت از پوست

شاید همیشه با خود فکر کرده اید که اسیدها فقط مربوط به آزمایشگاه و مواد شیمیایی هستند. اما این گونه نیست!! علاوه بر تمام کاربردهای اسید، نقش مهمی در مراقبت و زیبایی پوست نیز ایفا می کنند که در ادامه به آن می پردازیم.

به طور کلی اسیدهایی که برای مراقبت از پوست استفاده می شوند دو نوع هستند:

– آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)
– بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs)

درحالی که هر دوی این اسیدها به عنوان لایه بردار عمل کرده و سم زدای پوست هستند؛ اما کاملاً با یکدیگر متفاوت بوده و عملکرد متفاوتی روی پوست دارند.

مثلاً آلفا هیدروکسی اسیدها (اسیدهای محلول در آب، مانند اسید گلیکولیک) با تجزیه ی سلول های مرده، پوست را لایه برداری کرده و آن را سم زدایی می کنند. درحالی که بتا هیدروکسی اسیدها (اسیدهای محلول در روغن مثل سالیسیلیک اسید) به صورتی عمیق در منافذ پوست نفوذ کرده و با باز کردن منافذ و از بین بردن انسداد آن ها، پوست را سم زدایی می کنند.

اسید گلیکولیک و سالیسیلیک رایج ترین اسیدهایی هستند که در محصولات مراقبت از پوست یافت می شوند. با این حال، برخی دیگر از آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها (مانند اسید آسلائیک) وجود داشته که برای پوست مناسب بوده و می توانند در بعضی محصولات مراقبت از پوست استفاده شوند. با فن تریکس همراه باشید تا در مورد این اسید ها بیشتر بدانید.

معرفی اسید های مناسب برای مراقبت از پوست

1 معرفی انواع اسید برای مراقبت از پوست

1- گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید از معروف ترین و رایج ترین آلفا هیدروکسی اسید ها بوده که در محصولات مراقبتی پوست، از جمله در لایه بردارهای شیمیایی استفاده می شود. این اسید که معمولاً از نیشکر، مشتق شده است، پوست را به آرامی کنده، لایه برداری می کند و به کاهش خطوط، چین و چروک و لکه های پوستی کمک می کند. همچنین بافت پوست و ضخامت آن را نیز بهبود می بخشد.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

اسید گلیکولیک را می توان برای روشن کردن پوست و درمان آکنه، زخم های آکنه و هایپرپیگمنتیشن استفاده کرد. همچنین برای پیری پوست نیز بسیار عالی است. تقریباً با انواع پوست، مخصوصاً پوست های چرب سازگاری دارد. با این حال توصیه می شود، اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده با یک متخصص پوست مشورت کنید.

2- اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک، بتا هیدروکسی اسیدی است که عمیقاً در منافذ پوستی نفوذ کرده، آن ها را باز می کند و انسداد منافذ را از بین می برد. به علاوه به تجزیه ی لایه ی انتهایی پوست کمک کرده و سلول های مرده را نیز از بین می برد. به همین دلیل است که در درمان آکنه و جوش های سر سیاه بسیار موثر می باشد.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

اسید سالیسیلیک بیشتر برای پوست های چرب و آکنه ای مفید است. اما از آنجایی که ساختاری شبیه به آسپرین دارد، مصرف آن برای افرادی که به آسپرین حساسیت دارند ممنوع است.


برای اطلاع از تفاوت بین بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تفاوت بین بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید <<<


3- آزلاییک اسید

آزلاییک اسید یک کربوکسیلیک اسید اشباع بوده که به صورت طبیعی توسط مخمرهای موجود روی پوست ساخته می شود. این اسید که سم زدا و لایه برداری بسیار عالی است، در گندم، چاودار و جو نیز یافت می شود. دارای خواص ضد التهابی بوده و در درمان آکنه دارای محبوبیت خاصی است. به علاوه به کاهش پیگمنتیشن نیز کمک می کند.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

اسید آزلاییک برای انواع پوست، از جمله پوست های حساس مناسب است. همچنین برای کاهش التهاب بسیار عالی است. افرادی که از آکنه روزاسه رنج می برند، می توانند برای کاهش علائم و تسکین پوست خود، از این اسید استفاده کنند.

4- ماندلیک اسید

ماندلیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید بوده که در درمان آکنه، ملاسما، رفع چین و چروک و هایپرپیگمنتیشن مانند اکسیر عمل می کند. همچنین گفته می شود که کیفیت پوست سالخورده و پیر را با بهبود خاصیت کشسانی پوست ارتقا می دهد.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

اسید ماندلیک برای نفوذ به پوست، نیاز به زمان دارد. یعنی طول می کشد تا به طور کامل در آن نفوذ کند. همین امر باعث می شود که برای پوست های حساس ایده آل باشد. از آنجایی که تولید سبوم را افزایش داده و پوست را مرطوب نگه می دارد، برای پوست های خشک مناسب است. با این حال این ویژگی باعث می شود که برای پوست های چرب مناسب نباشد.

5- اسید لاکتیک

اسید لاکتیک نیز آلفا هیدروکسی اسید و لایه برداری ملایم است. این اسید معمولاً در شیر یافت می شود. فلسفه ی حمام شیر که باعث سفتی پوست می شود نیز به دلیل وجود همین اسید است.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

اگر پوست خشکی دارید و به دنبال چیزی برای مرطوب کردن و حفظ رطوبت آن هستید، می توانید اسید لاکتیک را امتحان کنید. این اسید همچنین برای پیری پوست عالی عمل کرده و از ایجاد خطوط و چین و چروک ها جلوگیری می کند.

6- کوجیک اسید

کوجیک اسید توسط انواع مختلف قارچ ها، به ویژه قارچ کوجی تولید می شود. همچنین در تخمیر شراب برنج و سس سویا نیز به عنوان یک محصول جانبی استفاده می شود. از خاصیت روشن کنندگی اسید کوجیک در مراقبت از پوست استفاده می شود. بنابراین می تواند آسیب های ناشی از خورشید، لکه های ناشی از سن، لکه های قرمز و زخم را کاهش دهد. همچنین اثرات ضد پیری دارد.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

اسید کوجیک می تواند نتایج قابل توجهی را در پوست به وجود آورد. اما اگر با پوست سازگاری پیدا نکرد، می تواند باعث تحریکات پوستی و آفتاب سوختگی شود. بنابراین با احتیاط و با مشورت پزشک از آن استفاده کنید.

7- اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک، ماده ای است که بدن به صورت طبیعی آن را تولید کرده و بیشتر در بافت همبند، پوست و چشم ها یافت می شود. این اسید کمک می کند تا پوست رطوبت خود را حفظ کند، در نتیجه باعث جلوگیری از پیری زودرس می شود. استرس های محیطی و قرار گرفتن در نور خورشید باعث می شود این ماده ی طبیعی در پوست از بین برود. در چنین شرایطی استفاده از محصولات مراقبتی اسید هیالورونیک لازم می شود.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

اسید هیالورونیک برای انواع پوست مناسب است، اما توصیه می شود حتما در روتین مراقبتی افرادی قرار گیرد که پوست خشکی دارند. زیرا پوست را هیدراته کرده و از چروک شدن و پیری پوست جلوگیری می کند.

8- اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک و یا ویتامین C یک ویتامین ضروری و یک آنتی اکسیدان قوی بوده که به کاهش مسائل پوستی نظیر هایپرپیگمنتیشن کمک می کند. همچنین در مقابل استرس اکسیداتیو و آسیب های رادیکال آزاد، از پوست محافظت می کند.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

برای انواع پوست، به خصوص پیری پوست و پوست هایی که در معرض هایپرپیگمنتیشن قرار دارند مناسب است. این آنتی اکسیدان قوی برای روشن کردن پوست و افزایش سنتز کلاژن نیز مفید است.

9- اسید مالیک

اسید مالیک نیز نوعی آلفا هیدروکسی اسید بوده که بدن به صورت طبیعی آن را تولید می کند. همچنین مانند اسیدهای دیگر به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و سرعت تغییر و تبدیل سلول های پوستی را افزایش می دهد. بدین معنا که سلول های پوست با سرعت بیشتری بهبود می یابند. خطوط و چین و چروک ها را کاهش داده، پوست را نرم می کند و بافت آن را بهبود می بخشد.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

برای انواع پوست مناسب است. همچنین پوست را تحریک نکرده، به آرامی و با ملایمت لایه برداری انجام داده و آن را نرم و لطیف می کند.

10- فرولیک اسید

فرولیک اسید ترکیبی است که معمولاً در سلول های گیاهی یافت می شود. این اسید نیز مانند ویتامین C، دارای خواص آنتی اکسیدانی و محافظ در برابر رادیکال های آزاد است. از مهم ترین ساختارهای پوست، از جمله الاستین، کلاژن، کراتینوسیت و فیبروبلاست محافظت کرده و آن ها را بهبود می بخشد.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

این اسید برای پوست های پیر و کسانی که به دنبال کرم ها و اسیدهای ضد پیری هستند مناسب است. همچنین اگر پوست مستعد آسیب خورشید باشد، می توان این اسید را برای محافظت از پوست استفاده کرد.

11- رتینوئیک اسید

اسید رتینوئیک از مشتقات ویتامین A بوده که نتایج بسیار خوبی را در درمان پیری پوست و جلوگیری از اثرات پیری پوست، مانند چین و چروک و هایپرپیگمنتیشن نشان داده است. این اسید همچنین ضخامت پوست را بهبود می بخشد.

– برای چه نوع پوست هایی مناسب است؟

برای همه ی پوست ها به جز پوست های حساس مناسب است. اما توصیه می شود قبل از استفاده، با متخصص پوست مشورت شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا