روانشناسیسلامت

چرا و چگونه حمام جنگل باعث کاهش استرس، افسردگی و بیماری می شود؟

همه ی ما می دانیم که سپری کردن اوقاتی در بیرون از خانه، برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است. در واقع علاوه بر هوای تازه، ورزش، فعالیت بدنی و جذب ویتامین D، موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود محیط بیرون سلامتی انسان را رغم بزند. همین امر موجب به وجود آمدن پدیده ای به نام حمام جنگل شده است که امروزه برای سلامت فیزیکی و روحی انسان اهمیت بسیاری دارد.


برای اطلاع از اکوتراپی یا طبیعت درمانی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> اکوتراپی یا طبیعت درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟ <<<


حمام جنگل چیست؟

1 مزایا و نحوه انجام حمام جنگل

حمام جنگل که به Shinrin-yoku Forest تراپی نیز معروف است، غرق شدن در طبیعت به عنوان یک اقدام شفابخشانه و پیشگیرانه بوده که در دهه 1980 میلادی در ژاپن به عنوان بخشی از برنامه ی مراقبتی افراد آغاز شد.

دکتر چینگ لی، دکتر پزشکی و تحقیقاتی ژاپن، تحقیقاتی را انجام دادند و متوجه شد که گذر زمان در طبیعت به سلامت و خلق و خوی او کمک می کند. بنابراین بسیار مصمم گردید که دلیل این امر را بداند. او بعد از تحقیقاتش نوشت: اگر فردی زمان های آرامش و استراحت خود را در طبیعت بگذراند، از مزایای سلامتی، نیرو بخشی، احیا کننده گی و همچنین جوانسازی آن بهره مند خواهد شد.

حمام جنگل یا فراست بثینگ بر خلاف گردش، پیاده روی یا کوهنوری، ورزش نبوده و هدف افزایش ضربان قلب نیست. حمام جنگل یعنی درک طبیعت، حس کردن آن با حواس پنچگانه و ارتباط برقرار کردن با دنیای طبیعی که حتی انجام آن برای مدت زمان بسیار کوتاه نیز تاثیرات مثبت بسیار زیادی روی سلامتی دارد.

فواید و مزایای حمام جنگل‌:

بسیاری از افراد تجربه کرده اند که بودن در طبیعت حال آن ها را بسیار خوب می کند، شاید به همین دلیل است که اردو زدن در طبیعت یا ورزش های محیط بیرون، هنوز به قوت خود پابرجاست.

مزایای قابل توجه این کار عبارت اند از:

– سلامت متابولیک بدن و سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد:

مطالعه ای که در سال 2016 روی افراد میانسال انجام شد، نشان داد که یکی از بزرگ ترین مزایای حمام جنگل افزایش سلامت قلب و عروق و سلامت متابولیک بدن است. در این مطالعه از دو گروه خواسته شد که مسافت 2.6 کیلومتری را در 80 دقیقه طی کنند. یک گروه در محیط طبیعی و گروه دیگر در محیط شهری. دما و رطوبت هوا برای هر دو گروه به صورت مشابه کنترل شد.

نتایجی که برای گروه به طبیعت رفته به دست آمد عبارت است از:

– کاهش ضربان قلب
– کاهش قابل توجه افسردگی، خستگی، اضطراب و سردرگمی
– کاهش قابل توجه دوپامین و کاهش آدرنالین در مقدار کم
– افزایش قابل توجه آدیپونکتین سرم (یک هورمون درگیر در تنظیم مقادیر گلوکز و تجزیه اسید های چرب)

گروهی که در محیط شهری قدم زده بودند هیچ کدام این مزایا را تجربه نکردند. بنابراین گفته شد این مزایای به دست آمده به خاطر ورزش، پیاده روی و هوای تازه نیست.

– بهبود فشار خون و سلامت سیستم عصبی:

همان طور که گفته شد، لذت بردن از طبیعت، جنگل و همچنین حمام جنگل ، باعث کاهش آدرنالین و هورمون های استرش شده که هردوی آن ها می تواند تاثیرات مثبتی را روی سلامت قلبی عروقی داشته باشد. به علاوه مطالعه ی کوچکی در این باره نشان داد که کاهش فشار خون، باعث کاهش فشار عصبی سمپاتیک شده که برای کاهش استرس و بهبود سلامت قلب بسیار مفید است.

– کاهش استرس و بهبود سلامت ذهنی:

می دانیم که بدن، یک شبکه پیچیده از سیستم هایی است که با هم کار می کنند. استرس می تواند تأثیر زیادی بر سلامت کلی بدن داشته باشد (ممکن است مهم تر از رژیم غذایی باشد)، بنابراین اصلاً جای تعجب نیست که استرس و بیماری های روانی به هم مرتبط هستند.

تحقیقات منتشر شده در مجله “آکادمی ملی علوم” در مورد چگونگی کاهش استرس با صداهای موجود در طبیعت و تأثیر واقعی آن بر سلامت روان صحبت کرده است. این تحقیق نشان داد بیمارانی که 90 دقیقه پیاده روی در طبیعت انجام دادند، تفکر عمیق و نگرانی کمتری را گزارش داده اند. از قسمتی از مغز آن ها که بیماری های روانی و ذهنی را نشان می دهند نیز فعالیت کمتری گزارش شد.

– تقویت سیستم ایمنی بدن:

یک مطالعه ی ژاپنی این یافته را نیز به اثبات رساند. در این مطالعه، مردان میانسال به طبیعت سفر کردند و زمان استراحت و آرامش خود را در جنگل سپری نمودند. اندازه گیری ها و کنترل هایی قبل و بعد از سفر انجام شد. پس از این سفر تقریباً تمام سلول های NK مردان، حدود 50 درصد افزایش یافته بود. سلول های NK (سلول های قاتل طبیعی) برای مبارزه با تومورها و سلول های آلوده به ویروس بسیار مهم هستند. محققان نتیجه گرفتند که صرف وقت در طبیعت، باعث افزایش فعالیت سلول های NK و ظاهر شدن پروتئین های ضد سرطانی می شود. فعالیت NK حتی تا 30 روز پس از حمام جنگل نیز ادامه دارد.

چگونه حمام جنگل انجام دهیم؟

1- نقطه ی مورد علاقه تان در طبیعت را انتخاب کنید.

برای حمام جنگل اصلاً نیازی به جنگل رفتن نیست. هر جایی که درخت وجود داشته باشد، می توان این کار را انجام داد. یعنی پارک، حیاط، باغ، بیابان و… مکان های مناسبی هستند. فقط تا جایی که امکان دارد سعی کنید وسایل الکتریکی و آلودگی های شهری از آنجا دور باشد.

2- از تمام حس هایتان استفاده کنید.

یعنی زیبایی های اطرافتان را ببینید، صدای آواز پرندگان را بشنوید، برگ ها را در زیر پاهایتان لمس کرده و به صدای خش خش آن گوش دهید. این همه ی چیزی است که حمام جنگل را در بر می گیرد.

3- در طبیعت وقت بگذرانید.

یادتان باشد که شما در حال ورزش کردن نیستید، بنابراین نیازی به پیاده روی سریع نیست. تنها قدم زده و وقت بگذرانید. هر چه بیشتر بهتر! معمولاً 20 دقیقه زمان مفید است، اما دو ساعت و حتی بیشتر بهتر می باشد.

4- سعی کنید فعالیت های مختلفی انجام دهید.

تمرینات کششی، مدیتیشن، خوردن ناهار، نقاشی، حمام جنگل و … راه هایی برای صرف زمان بیشتر در طبیعت است که می تواند مفید باشد. سعی کنید تلفن همراهتان را با خود به جنگل یا طبیعت نبرید.

در پایان یادآور می شویم که بوی تن افرادی که دوستشان داریم و رابطه جنسی نیز می توانند باعث کاهش استرس شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا