سلامت

مکمل تائورین چیست و چه مزایا، معایب و عوارضی دارد؟

مزایا و معایب مکمل تائورین

تائورین که شاید آن را در بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا دیده باشید، یکی از مهم ترین اسید های آمینه محسوب می شود. این ماده دارای مزایای سلامت فراوانی بوده و در بسیاری از فرآیندهای متابولیک بدن نقش مهمی ایفا می کند. برخلاف بسیاری از اسیدهای آمینه، تائورین برای ساخت پروتئین استفاده نمی شود و نقش بسیار متفاوتی در بدن دارد.

1 مزایا و معایب مصرف مکمل تائورین

بدن به تنهایی می تواند مقداری تائورین تولید کند. اما به صورت طبیعی از طریق غذاها نیز می توان آن را به دست آورد. مصرف مکمل های تائورین راه دیگری برای افزودن تائورین به بدن است.

تائورین نقش اصلی خود را در سیستم عصبی مرکزی ایفا می کند. این ماده به ایجاد و توسعه ی سیستم عصبی مرکزی کمک کرده و باعث سیتوپروتکشن (cytoprotection) می شود. (جایی که ترکیبات شیمایی سلول ها را از ترکیبات مضر محافظت می کنند). کمبود تائورین می تواند منجر به كاردیومیوپاتی، نارسایی كلیه، آسیب شدید به اعصاب شبكیه و حتی مسائل مربوط به رشد شود. تائورین برای رشد سلول ها و بقای آنها بسیار مهم بوده و یکی از ماده های فراوان در بافت های چشم می باشد.

تائورین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با استرس اکسیداتیو و پیری سلولی مبارزه می کند.

اجازه دهید به طور دقیق تر نگاهی به فواید و مزایای تائورین، این ماده با ارزش بیندازیم.

1- جلوگیری از چاقی

تائورین نقش مهمی در جذب و تجزیه چربی دارد. یک مطالعه انجام شده بر روی 30 دانشجو نشان داد که چگونه مکمل تائورین باعث کاهش تری گلیسیرید و شاخص آتروژنیک (نسبت تری گلیسیرید به کلسترول HDL) می شود. این مطالعه به این نتیجه رسید که تائورین می تواند به طور متناوب متابولیسم چربی ها را تحت تاثیر قرار دهد. حتی خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد چاق نیز کاهش دهد.

همچنین نشان داده شده است که سطح تائورین در افراد چاق کاهش می یابد. شاید به همین دلیل است که مصرف تائورین باعث لاغری می شود.

2- ارتقای سلامت قلب

 2 مزایا و معایب مصرف مکمل تائورین

نتیجه یک تحقیق در ژاپن ارتباط بین افزایش مصرف تائورین و کاهش خطر بیماری قلبی را نشان می دهد. تائورین همچنین سطح کلسترول خون و فشار خون را پایین می آورد. مکمل این اسید آمینه نیز برای کاهش ضخامت شریان ها، که می تواند باعث حملات قلبی شود نیز بسیار مهم است. به این ترتیب، فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی نارسایی قلبی می باشد.

در مطالعه دیگری نشان داده شد که مکمل های تائورین سطح هموسیستئین را کاهش دادند. از آنجایی که سطح هوموسیستئین بالا با بیماری های قلبی مرتبط است، تائورین می تواند در این زمینه ماده ای شگفت انگیز باشد.

3- کمک به درمان دیابت

استفاده از مکمل های تائورین در طولانی مدت در موش های مبتلا به دیابت، سطح قند خونشان را کاهش داد. این در حالی است که هیچ گونه تغییری در رژیم غذاییشان وجود نداشت.

درمان با تائورین همچنین باعث جلوگیری از دیابت می شود. چرا که افزایش قند خون را خنثی می کند. به گزارش انجمن دیابت آمریکا منشا دیابت کمبود تائورین است. کمبود تائورین همچنین با رتینوپاتی دیابتی، ناخوشی عصبی و نوروپاتی و نفروپاتی در ارتباط نیز می باشد.

4- مبارزه با استرس و سلامت مغز

مطالعه چینی نشان می دهد که چگونه تائورین می تواند اثرات ضد افسردگی خود را نشان دهد. همچنین می تواند به توسعه مغز کمک کرده و باعث بهبود حافظه و شناخت شود. بدین گونه تائورین باعث فعال شدن گیرنده های GABA در مغز می شود. این گیرنده ها با برخی از عصب های کلیدی که باعث پیشرفت مغز می شوند، ارتباط برقرار می کنند.

5- افزایش سلامت کبد

مطالعات نشان می دهد که تائورین می تواند آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش از حد الکل را کاهش دهد. تست های انجام شده روی موش ها، نشان می دهد که مصرف تائورین میزان تخریب چربی و التهاب را کاهش می دهد.

مکمل های غذایی تائورین همچنین آسیب کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن را نیز کاهش داده و کبد را از استرس اکسیداتیو و آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند.

6- بهبود بینایی

واقعیت این است که تائورین فراوان ترین اسید آمینه در شبکیه چشم می باشد. تائورین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی بوده که می تواند سلامت شبکیه را تقویت و از بیماری های بینایی جلوگیری کند.

از بین رفتن تائورین نیز با آسیب مخروط های شبکیه و سلول های گانگلیونی شبکیه ارتباط دارد. اسید آمینه همچنین می تواند از آب مروارید و خشکی چشم جلوگیری کند. چیزی که برای رسیدن مواد مغذی به چشم و سلامت آن بسیار مهم است.

7- افزایش عملکرد ورزش

3 مزایا و معایب مصرف مکمل تائورین

مطالعات نشان می دهد که تائورین عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد. اسید آمینه نیز باعث کاهش خستگی عضلانی ناشی از ورزش می شود.

مطالعات در موش هایی که تائورین مصرف کرده بودند، نشان داده شد که موش ها بعد از مدت چند ساعت طولانی خسته شده و دست از فعالیت کشیدند. این یعنی تائورین ممکن است به انجام فعالیت بدنی طولانی مدت بدون خستگی کمک کند.

8- مبارزه با التهاب

تائورین در سیستم بدنی انسان به عنوان یک آنتی اکسیدان ایفای نقش می کند. به همین دلیل به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند. مطالعات همچنین باعث شد که استفاده از تائورین در داروها برای مبارزه با بیماری های التهابی مزمن افزایش یابد.

تائورین همچنین برای درمان بیماری پریودنتیت که التهاب بافتی در اطراف دندان است موثر می باشد.

منابع غذایی تائورین چیست؟

بزرگسالان با کمک متیونین و سیستئین، دو اسید آمینه ضروری، تا حدودی قادر به سنتز تائورین هستند. اما علاوه بر قرص ها و مکمل های تائورین، مصرف خوراکی آنها از طریق منابع غذایی زیر نیز توصیه می شود.

ماهی: ماهی ها حاوی مقادیر بسیار بالایی تائورین هستند. هر یک کیلوگرم ماهی خرد 6.17 گرم تائورین دارد. هر یک کیلوگرم ماهی خال خالی 9.29 گرم و هر یک کیلوگرم فیله ی ماهی سالمون 4.40 گرم تائورین دارد.

– گوشت گوساله، جگر گاو، گوشت بره، جگر مرغ و جلبک دریایی نیز حاوی مقادیر بالایی تائورین است.

– شیر مادر نیز دارای منبع عالی تائورین بوده، بنابراین، برای نوزادان، می تواند یک منبع عالی تائورین باشد. زیرا بدن آنها تائورین تولید نمی کند.

معایب و عوارض جانبی تائورین چیست؟

مسائل مربوط به بارداری و تغذیه ی شیر مادر: هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر تائورین روی بارداری و شیردهی وجود نداشته و به مطالعات دقیق تری نیاز است. با این حال توصیه می شود در مصرف آن در این دوران احتیاط شود. زیرا ممکن است مضر باشد.

ابتلا به اختلال دوقطبی شدید: برخی منابع معتقدند که تائورین ممکن است اختلال دوقطبی را تشدید کند. افراد مبتلا به این وضعیت، نباید تائورین مصرف کنند.

تداخل با لیتیوم.

– اگر لیتیوم مصرف می کنید، با پزشک خود حتماً در مورد مصرف تائورین صحبت کنید. تائورین سطوح لیتیوم سرم را افزایش داده و ممکن است منجر به مسمومیت لیتیومی شود. دوز مصرفی باید به صورت صحیح تنظیم شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا