سلامتکودک

چگونه از جنین های دوقلو در زمان بارداری مراقبت کنیم؟

همانطور که می دانید دو قلو باردار بودن احتیاج به مراقبت های بیشتری نسبت به بارداری تک قلو دارد. چرا که این دوران دارای چالش های منحصر به فردی بوده که لازم است با کمک پزشک خود آنها را مدیریت کنید. در این دوران باید نسبت به تغذیه و ورزش خود محتاط تربوده و با تحت مراقبت بودن توسط پزشک خود مکررا وضعیت سلامت جنین ها را چک کنید. همچنین باید نسبت به علائم فیزیکی بدن خود نیز حساس باشید و آنها را نادیده نگیرید. از آن جایی که عوارض و خطر حاملگی دوقلو بیشتر می باشد، بهتر است تحقیق و بررسی بیشتری درباره ی دوقلو زایی انجام شود تا بارداری سالم و بی خطری را تجربه کنید. با فن تریکس همراه باشد تا مراقبت های لازم دوران بارداری را بیاموزید.

مدیریت ورزش و تعذیه

ورزش و تغذیه خود را کنترل کنید.

1- غذاهای سالم مصرف کنید.

در این دوران هم مانند تمام بارداری ها، تغذیه ی سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا شما مسئول تغذیه و رشد دو موجود زنده هستید و باید نسبت به بارداری تک قلو کالری بیشتری دریافت کنید. پس غذاها و موادی مغذیِ سرشار از کالری را انتخاب کنید.

• مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات، خوراکی های مورد علاقه ی مفید و مؤثر را بیشتر کنید. با این کارها تنوع غذایی خود را نیز افزایش می دهید.

• مصرف پروتئین در دوران بارداری بسیار مهم است. گوشت قرمز بدون چربی، تخم مرغ، مغز گردو و انواع مغزیجات را در برنامه ی غذایی گنجانده و از مصرف کلسیم و مواد لبنی مانند ماست و پنیر نیز غافل نشوید.

• به طور کلی توصیه می شود خانم ها در این دوران، روزانه 2700 کالری دریافت کنند. اما لازم است مداماً تحت نظر پزشک نیز قرار گیرند تا میزان دریافت کالری برای وزن و سلامت جسمانی چک شود.

1 نحوه مراقبت جنین دوقلویی

2- به دنبال تنقلات سالم باشید.

همانطور که گفته شد بارداری دوقلو سخت تر بوده و انرژی بیشتری را از فرد می گیرد. به همین دلیل ممکن است در طول روز مداماً احساس گرسنگی کنید. برای غلبه بر این موضوع بهتر است که تنقلات مفید و مقوی را در منزل داشته باشید تا گرسنگی به شما فشار نیاورده و به سراغ تنقلات ناسالم کشیده نشوید. میوه، ماست، مغزیجات و… بهترین خوراکی و تنقلات برای رفع احساس گرسنگی روزانه می باشد.

• از مصرف میان وعده های بدون کالری خودداری کنید. چیپس، نوشابه، خوراکی های شیرین و تنقلات ناسالم اصلا مناسب وضعیت شما نیستند.

3- آب زیاد بنوشید.

آبرسانی به بدن در طول حاملگی دو قلو بسیار مهم است. زیرا باید آب دو نفر را تأمین کنید. به علاوه کیسه ی آبشان بزرگتر بوده و نیاز به آب رسانی بیشتر می باشد. دقت داشته باشید که کم شدن آب کیسه ی آب (کمبود آمنیوتیک) بسیار خطرناک است و هرگز اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. پس در طول روز آب بیشتری مصرف کنید تا جنین ها سالم بمانند. پزشکان توصیه می کنند زنانی که دو قلو باردار هستند، لازم است روزانه 12 تا 13 لیوان آب بنوشند. اما بهتر است در این مورد نیز با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است با توجه به نوع حاملگی، شرایط، سطح فعالیت و سلامت جسمی مصرف میزان آب متغیر باشد.

4- وزن را به صورت ایده آل نگه دارید.

پزشک میزان افزایش وزن ایده آل را با توجه به شرایط خاص خودتان می سنجد. حتما سعی کنید از توصیه ی پزشک پیروی کرده و وزن خود را ایده آل نگه دارید. در دوران بارداری مرتباً خود را وزن کنید تا همیشه از سلامت خود و جنین ها مطمئن باشید.

• افزایش وزن زنان باردار دوقلو نسبت به وزن طبیعی خود باید بین 19 تا 27 کیلو باشد. اما اگر اضافه وزن دارند، افزایش وزن آنها باید بین 12 تا 21 کیلو باشد. البته تنها به این اعداد بسنده نکنید، زیرا این محدوده ی افزایش وزن کاملاً کلی و عمومی بوده و باید توصیه پزشک درباره ی وزن را جدی بگیرید.

5- ورزش کنید.

ورزش مهمترین نقش در سلامت بارداری، کاهش عوارض و خطرهای مربوط به آن را دارد. پس برای داشتن بارداری سالم حتما درباره ی حرکات ورزشی مناسب با پزشک مشورت کنید. می توان گفت که، تقریبا تمام خانم های باردار می توانند ورزش کنند؛ اما مدت زمان و نوع ورزش آنها بستگی به نوع بارداری و شرایط جسمی زن باردار دارد. پس بهتر است همیشه تحت نظر پزشک باشید؛ زیرا ممکن است با رشد جنین ها و پیشرفت بارداری لازم باشد ورزش را متوقف کنید.

2 نحوه مراقبت جنین دوقلویی

مراقبت های منظم در دوران بارداری

1- چکاپ های منظم را جدی بگیرید.

از آن جایی که بارداریِ دوقلو درصد ریسک بالایی دارد، نسبت به مراقبت ها و چکاپ های منظم توسط پزشک خود سهل انگاری نکنید.

2- خوردن روزانه ی ویتامین ها را جدی بگیرید.

ویتامین ها معمولا قبل از شروع بارداری تجویز شده و در دوران بارداری هم ادامه می یابند. چرا که لازم است در دوران بارداری مواد معدنی و ویتامین هایی در بدن مادر تأمین شود تا جنین ها آن ها را دریافت کنند. اسید فولیک از جمله ویتامین های بسیار مهم برای داشتن بارداری سالم بوده که سلامت جنین ها را تضمین می کند. پس به هیچ وجه از خوردن به موقع و مرتب آنها غافل نشوید.

3- از دکتر بخواهید آهن خونتان را کنترل کند.

کنترل میزان آهن خون در بارداری دوقلو نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا کم خونی در بارداری های دوقلویی بیشتر اتفاق می افتد و احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. پس برای داشتن حاملگی سالم و ایمن میزان آهن خونتان را مرتباً کنترل کنید.

3 نحوه مراقبت جنین دوقلویی

4- دردهای پشت کمر و لگن را مدیریت کنید.

درد این نواحی در بارداری دوقلو به مراتب بیشتر است. اگر با این دردها حتی به میزان کم مواجه شدید سریعا نسبت به مدیریت آن اقدام کرده و به پزشک مراجعه کنید. زیرا با پیشرفت حاملگی دردها بیشتر شده و گاهی بسیار غیر قابل تحمل و رنج آور می شود.

4 نحوه مراقبت جنین دوقلویی

مشاهده ی عوارض

1- مراقب نشانه های زایمان زود رس باشید.

زایمان زود رس در دوقلو ها بسیار شایع تر می باشد. اگر در هر لحظه از شبانه روز متوجه این علائم شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از نشانه های زایمان زودرس عبارتند از:

• خونریزی از واژن

• شروع انقباضات شکمی زودتر از موعد و در سن کم بارداری

• در بعضی مواقع اسهال

5 نحوه مراقبت جنین دوقلویی

2- فشارخون خود را کنترل کنید.

پره ‌اکلامپسی بیماری خطرناکی است که در بارداری های دوقلو شایع تر است. در واقع این بیماری نوعی افزایش بیش از حد فشار خون می باشد که در دوران بارداری رخ می دهد. فشار خون خود را در دوران بارداری مرتبا چک و در صورت مشاهده ی هرگونه وضعیت غیر طبیعی در فشار خون، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

6 نحوه مراقبت جنین دوقلویی

3- علائم خاص را فورا جدی بگیرید.

سردرد ها و افزایش وزن ناگهانی نیز نشان می دهد که پره اکلامپسی در حال توسعه است. در مورد این علائم نیز بسیار محتاط باشید. زیرا گاهی لازم می شود برای حفظ سلامت نوزادان سریعا زایمان انجام شده و جنین ها خارج شوند. پس درصورت مشاهده ی این علائم نیز سریعا به پزشک مراجعه کنید.

7 نحوه مراقبت جنین دوقلویی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا