گردشگریورزش

چگونه تور ماهیگیری متفاوت بسازیم؟

در سراسر جهان از تورهای ماهیگیری برای گرفتن گونه‌های مختلف آبزیان ازجمله میگو، خرچنگ وانواع مختلف ماهی ها استفاده می‌شود. همه‌ی ما می‌دانیم برای اینکه در ماهیگیری نتیجه‌ی خوبی به دست آوریم باید مهارت و ابزار مناسبی هم داشته باشیم. تور، یکی ازمهم ترین ابزار ماهیگیری است که همه‌ی ماهیگیران باید طرز ساخت آن را بدانند. البته چیزی که ما در اینجا می سازیم بیشتر شبیه به یک تله می باشد تا تور ماهیگیری، البته عملکردش خیلی بهتراز یک تور معمولی است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا طرز ساخت آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

بیاد داشته باشید که پیش از ساخت این تله باید گونه‌های مختلف ماهی‌هایی که قصد گرفتن آن ها دارید را مشخص کرده و تله را براساس نوع ماهی ها بسازید. مثلاً اگر ماهی، قزل آلا یا سنگسر باشد باید تله‌ی کوچکی ساخته شود. اما برای ماهی‌های بزرگی مثل کپور یا آزاد، به یک تور بزرگتر احتیاج دارید.

برای ساخت این تله ۱۲ قطعه چوب را به گونه‌ای برش بزنید که بتوانید آن ها را به هم وصل کرده و یک مکعب چوبی بسازید (ما اینجا به یک اسکلت به شکل مکعب مستطیل احتیاج داریم). اگه توری را برای ماهی های ریز مثل قزل آلا یا سنگسر می‌خواهید، دور تا دور مکعب چوبی را توری‌های سیمی ریز بکشید. اما اگر برای ماهی‌های بزرگتر استفاده می‌کنید، توری های درشتتر که به توری مرغی هم معروف هستند، مناسب می باشد. توری باید محکم به گوشه‌ها و دیواره‌های مکعب چوبی ثابت شود. این کار دقت زیادی می‌خواهد چون اگر در حین ماهیگیری توری از قفسه جدا شود، تمام زحماتتان به هدر می رود. اما اصلاً نگران نباشید. اگر همه مراحل را با دقت دنبال کنید بهترین تله را خواهید ساخت.

برای این کار:

۱- ابعاد تله را مشخص کنید.

ابعاد تله‌ی ماهیگیری باید متناسب با نوع و سایز ماهی و میزان عمق آب باشد. برای ماهی‌های قزل آلا و سنگسر یک مکعب چوبی به ابعاد 30 در 60 سانتی متر مناسب می باشد. اما برای ماهی‌های بزرگتر باید اندازه‌ها را افزایش دهید. در مورد ارتفاع تله نیز باید مطمئن باشید که ارتفاع تله از عمق جایی که می خواهید ماهیگیری کنید بیشتر نباشد.

۲- یک شکل مناسب برای تله‌ی ماهیگیری خود انتخاب کنید.

بسیاری از این تله‌ها مستطیلی شکل هستند که معمولا با نسبت ابعاد ۱:۲:۴ (به ترتیب برای طول، عرض و ارتفاع) ساخته می شوند.

1 ساخت تور ماهیگیری

۳- در مورد موادی که برای ساخت تله احتیاج دارید تصمیم بگیرید.

صیادان حرفه‌ای برای ساخت این وسیله از ورقه‌های چوبی بلوط و توری‌هایی که از گالوانیزه و مس بافته شده است استفاده می‌کنند. اما خب به دلیل اینکه ساخت و استفاده از چنین وسیله‌ای احتیاج به مهارت خاصی دارد، ما کار را با همان توری‌های مرغی انجام می‌دهیم. برای ماهی‌های کوچک توری‌هایی را انتخاب کنید که بافت ریز داشته باشند. اما برای ماهی های بزرگ، توری مرغی بهترین و ارزانترین گزینه است.

2 ساخت تور ماهیگیری

روش ساخت

۱- ۱۲ قطعه چوب هم اندازه برای ساخت مکعب چوبی تهیه کنید.

۴ عدد قطعه چوب برای کف قفسه، ۴ قطعه برای ارتفاع و ۴ قطعه دیگر نیز برای روی مکعب. مثلاً برای ساخت یک مکعب چوبی با 30 سانتی متر ارتفاع، 60 سانتی متر عرض و 120 سانتی متر طول، به ۴ عدد الوار 30 سانتی متری، 4 عدد چوب 60 سانتی متری و 4 عدد چوب 120 سانتی متری نیاز است. اگه می‌خواهید این تله را بزرگ تر یا کوچک تر از این سایز بسازید، اندازه‌ها را با همین نسبت‌ها کم یا زیاد کنید.

۲- حالا باید چوب‌ها را به شکل یک مکعب در آورید.

اول دو مربع هم سایز، با استفاده از چوب‌های کوچک تر بسازید. سپس این دو مربع را رو به روی هم گذاشته و به صورت موازی با کمک ۴ قطعه چوب بزرگ تر به هم متصل کرده و یک مکعب بسازید. (مانند تصویر زیر)

3 ساخت تور ماهیگیری

۳- توری را به اندازه‌ی مناسب برش داده تا آن را دور تا دور مکعب جاسازی کنید.

برای مکعبی با اندازه‌هایی که گفته شد به یک توری با ابعاد ۱۸۰ در۱۲۰ سانتی متر نیاز می باشد.

4 ساخت تور ماهیگیری

۴- توری را دور تا دور پهنای بلند مکعب بچسبانید.

بطوری که هیچ فضایی بین توری و چوب‌ها نبوده و توری کاملاً به دیواره‌ی مکعب بچسبد. حالا با بست‌های کمربندی پلاستیکی توری را به چوب‌ها بست زده و آن را محکم کنید.

5 ساخت تور ماهیگیری

۵- یک تکه‌ی توری به ابعاد ۳۰ در۶۰ سانتی متر (برای ابعاد مکعب گفته شده) را برای کف مکعب برش زده و به کف قفسه وصل کنید.

با همان بست‌های پلاستیکی که در مرحله‌ی قبل گفته شد، این توری را نیز به چوب ها یا توری دیواره‌ها بست زده و خوب محکم کنید.

6 ساخت تور ماهیگیری

۶- یک تکه دیگر از توری را بریده و به شکل قیف درآورید.

طول و عرض این قیف باید به گونه‌ای باشد که به چوب‌ها و دیواره‌های مکعب گیر کرده و داخل مکعب محکم شود. مثلاً قیفی به طول ۶۰ سانتی متر که قطر دهانه‌ی آن ۳۰ سانتی متر و قطر انتهای کوچک قیف 12 سانتی متر باشد. البته این ابعاد به اندازه‌ی ماهی بستگی دارد. قیف باید طوری داخل قفس جاسازی شود که انتهای آن در میانه های قفسه و دهانه‌ی باز قیف، رو به ضلع باز قفسه باشد. به گونه‌ای که وقتی ماهی در حال حرکت است وارد قیف شده و گیر می‌افتد و نمیتواند فرار کند.

حالا دورتادور دهانه باز قیف را با تکه های توری مسدود کنید. بطوری که تنها راه ورود ماهی به داخل تله، دهانه باز قیف باشد.

7 ساخت تور ماهیگیری

نکات مهم

۱- گذاشتن طعمه در تله

یک تکه ذرت، غذای سگ و یا هر چیزی که فکر می‌کنید می‌تواند ماهی را جذب کرده و به دام بیاندازد، داخل یک توری پیاز گذاشته و سپس توری پیاز را داخل قفس بگذارید. یک تکه آهن یا سنگ را نیز به همراه طعمه در داخل توری بگذارید تا وزن آن زیاد شده و کف قفسه ثابت بماند.

8 ساخت تور ماهیگیری

۲- محکم کردن قیف

برای محکم کردن قیف به قفسه، به جای استفاده از بست‌های پلاستیکی از سیم استفاده کنید؛ تا هربار بتوانید به راحتی قیف را باز و بسته کرده و ماهی را در بیارید.

9 ساخت تور ماهیگیری

۳- از یک طناب محکم برای اتصال به قفسه استفاده کنید.

بیاد داشته باشید که طناب آنقدر باید محکم باشد که بتواند وزن قفسه و صید را بخوبی تحمل کرده و بعد از شکار براحتی بتوان آن را بالا کشید. یک طناب ۴ یا 5 متری با قطر خوب، می تواند طناب مناسبی برای این کار باشد.

10 ساخت تور ماهیگیری

۴- قفسه را درون آب بیاندازید.

بعد از اینکه تمامی مراحل ساخت این تله تکمیل شد قفسه را داخل آب رها کنید و طناب را به محلی محکم بسته و ثابت کنید. بیاد داشته باشید محلی که برای ماهیگیری انتخاب می کنید جای امنی باشد. مثلاً تله را داخل رودخانه‌ای با جریان آب آهسته، حوضچه‌ای بزرگ یا لبه‌ی دریاچه بگذارید.

11 ساخت تور ماهیگیری

۵- بعد از اینکه تله را داخل آب رها کردید باید مدام آن را چک کنید.

چون ممکن است جانوران دیگری مثل لاک‌پشت داخل تله گیر کنند. بعضی‌ از حیوانات نیز ممکن است به تله آسیب بزنند.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس نحوه ساخت یک صندلی متفاوت بهمراه یک منقل آتش زیبا در حیاط خانه را فراگیرید.

>>> نحوه ساخت منقل آتش در حیاط خانه <<<

>>> نحوه ساخت صندلی با جعبه یا سبد پلاستیکی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
8 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی بلبل

من همین رو استوانه ای ساختم از میلگرد هم بجای چوب استفاده کردم چون چوب میاد بالای اب تا حالا با این تله شاید بالای 2000 تا ماهی گرفتم هر وقت میرم تفریح نهار رو ماهی میخوریم

محمد

چقدر باید تو آب باشه گرگور

علی

سلام
چه مدتی باید درون رودخانه باشه

سدرا

عالی عالی بود من که ماهی گرفتم

احسان

یکم درست کردنش سخته

م.د

سلام.
ما بهش میگیم گرگور.منتها بدنه چوبی نداره.فقط سیمیه.

علی

جالب و کاربردی بود.عالی

ممد

باهاش میشه ماهی بزرگ گرفت کسی گرفته

دکمه بازگشت به بالا