سلامت

چگونه سایز سینه ها را در دوران شیردهی متعادل نگه داریم؟

متعادل و هم سایز کردن دو سینه در دوران شیردهی

در دوران شیردهی، نامتعادل شدن سایز سینه ها امری بسیار شایع و طبیعی است که اغلب مادران از آن گله مند می باشند. البته نامتقارنی پستان ها قبل از بارداری نیز دیده می شود و اغلب خانم ها حتی قبل از شیردهی نیز یکی از سینه هایشان کمی بزرگ تر از دیگری است که چندان محسوس نیست. اما در دوران شیردهی این تفاوت تقریباً آشکارتر و بیشتر می شود. البته ممکن است در مادرانی نیز که قبلاً سایز سینه هایشان یکی بوده رخ دهد. این امر به دلایل متفاوتی ایجاد می شود. مثلاً ممکن است یک پستان شیر بیشتری نسبت به دیگری تولید کند، یا این که ممکن است یکی از پستان ها به اندازه ی کافی و مناسب شیر تولید کرده و دیگری به دلیل بیش از حد خوردن کودک از آن، بیش از حد شیر تولید کند. یا این که ممکن است یکی از پستان ها دچار انسداد مجاری شیر شده باشد، که اصلاً جای نگرانی نیست. چرا که با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می شود، می توانید در تمام دوران شیردهی سینه هایی متعادل و متقارن داشته باشید.

1- ابتدا از پستانی به کودک شیر دهید که از دیگری کوچک تر است.

مکیدن کودک باعث می شود پستان شیر تولید کند. به علاوه کودک زمانی که بعد از گرسنگی شیر می خورد با قدرت بیشتری مک می زند. بنابراین شیردهی به کودک را اگر با آن سینه شروع کنید، جریان شیر در آن سینه بیشتر شده و به سایز آن کمک می کند.

– این راه حل زمانی به کار می آید که یکی از پستان ها به طور نرمال شیر تولید کرده و تولید دیگری کمتر از حد نرمال است. همین امر تعادل سایز را به هم ریخته است. 20 تا 30 ثانیه پستان شیرده نرمال را در دهان کودک گذاشته تا شیر آن تخلیه شود. توجه داشته باشید که از آن به دفعات زیاد و بیشتری نسبت به پستان دیگر استفاده نکنید. در واقع باید بیشتر از پستان کوچک تر استفاده شود.

2- پستان کوچک تر را اغلب بدوشید.

سعی کنید ده دقیقه بعد از این که تغذیه ی کودک تمام شد و یا بین فواصل شیردهی، پستان کوچک تر را بدوشید.

3- کودک را نزد پزشک ببرید.

گاهی کودک ترجیح می دهد تنها از یک سمت شیر بخورد و زمانی که پستان سمت دیگر را در دهان او می گذارید، احساس ناراحتی و اضطراب کرده و شیر نمی خورد. اگر چنین چیزی مشاهده کردید به جای این که به میل کودک فقط از یک سینه به او شیر دهید، او را نزد پزشک ببرید. گاهی ممکن است یکی از گوش ها عفونت داشته و مانع از خوابیدن او به یک سمت می شود. یا دچار بیماری به نام تورتیکولیس یا گژگردنی، شده باشد.

4- علائم انسداد پستان را بدانید.

دقت کنید که اگر سینه ی بزرگ تر سفت، سخت و متورم می باشد، شیر در آن قفل شده است. علائم آن عبارت اند از این که سینه گرم بوده، حساس شده و دچار سوزش می شود. گاهی نوک پستان تخت و هموار شده و کمی تب هم دیده می شود. (کمتر از 38 درجه ی سانتی گراد)


در این شرایط باید انسداد را از بین ببرید. برای این کار به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان انسداد مجاری سینه <<<


5- قرار گرفتن نوک سینه در دهان را بررسی کنید.

گاهی ممکن است نوک یکی از سینه ها به گونه ای باشد که به راحتی در دهان بچه قرار نمی گیرد. در نتیجه کودک نمی تواند به راحتی مک بزند و همین امر باعث می شود که شیر کمتری از یکی از پستان ها خورده و نامتعادلی در پستان ها ایجاد شود. در این مواقع باید از رابط سینه استفاده کنید. گاهی هم نوک سینه مشکلی نداشته و نحوه گذاشتن سینه در دهان صحیح نیست. برای شیردهی صحیح، سر کودک باید بالا بوده و چانه ی او دقیقاً زیر هاله ی قهوه ای رنگ سینه باشد. توصیه می کنیم با پزشک مشورت کرده و نحوه ی صحیح شیردهی را یاد بگیرید.

1 متعادل کردن پستان ها در دوران شیردهی

گاهی اوقات شیر در سینه خشک شده و مانند توده ای درون مجاری قرار گرفته و انسداد را بسیار تشدید می کند. در این صورت شیر بسیار کم شده و یا کلاً قطع می شود. وجود این توده شیر خشک شده باعث بزرگ تر به نظر رسیدن سینه می گردد.

در این مواقع:

1- روی سینه بزرگ تر متمرکز شوید.

کودک را فقط و فقط از شیر خودتان تغذیه کرده و بیشتر اوقات سینه ی بزرگ تر که شیر در آن خشک شده است را به کودک بدهید و تمرکزتان روی همان سینه باشد. این کار توده را از بین می برد. حتی اگر سینه به طور کامل مسدود شده و شیر بیرون نمی آید نیز این کار را انجام دهید. تنها کودکتان است که می تواند با مکیدن، انسداد و توده را برطرف کند. حتی ممکن است روی نوک سینه با پوست مسدود شده باشد که باید با ناخن آن ها را بکنید.

2 متعادل کردن پستان ها در دوران شیردهی

2- از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

قبل و بعد از شیردهی، استفاده از کمپرس آب گرم، باعث تسکین درد شده و توده را هم از بین می برد.

3- ماساژ نیز موثر است.

توده سفت را یافته و به گونه ای ماساژ دهید که گویی می خواهید آن را به سمت نوک سینه هدایت کرده و خارج کنید.

3 متعادل کردن پستان ها در دوران شیردهی

4- بیماری ماستیت را در نظر داشته باشید.

اگر تب بالای 38 درجه داشتید و دچار لرز و بدحالی شُدید یا لکه قرمزی روی سینه مشاهده کرده و در حین شیردهی سوزش داشتید، احتمالاً به جای یک انسداد ساده و توده ی شیر خشک شده، دچار ماستیت شده اید. ماستیت عفونتی است که اغلب بعد از توده ی شیری به وجود آمده و باعث التهاب بافت سینه می شود. که حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا