کودک

بینایی جنین در شکم مادر چگونه است؟

بررسی بینایی جنین

به نظر می رسد که محیط گرم و نرم رحم مادر، چیزی بیش از رشد کردن برای جنین در برنداشته باشد. اما تحقیقات جدیدی که در مجله ی Current Biology منتشر شد نشان داد که قدرت بینایی جنین سه ماهه در شکم مادر بسیار بیشتر از چیزی است که تا به امروز تصور می شد. به گونه ای که جنین می تواند انتخاب کند به چه چیزی نگاه کرده و چه چیزی را نبیند.

1 قدرت بینایی جنین در رحم مادر

محققان و دانشمندان دانشگاه Lancaster انگلستان بسیار علاقه مند به درک و دانستن در مورد قدرت بینایی جنین در شکم مادر بودند و اینگونه اظهار داشتند که “ما تا به امروز توانسته ایم نوع استفاده ی جنین از تمامی حواس پنج گانه اش به جز حس بینایی را کشف کنیم. اطلاعات و یافته های بسیار زیادی از قدیم الایام از حس بینایی جنین بعد از تولد در دست است و همه ی ما چیزهای زیادی را در مورد بینایی کودک متولد شده می دانیم، اما اینکه حس بینایی نوزاد قبل از تولد چه عملکردی دارد، هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست. نوزاد تازه متولد شده در تشخیص و پردازش چهره ها بسیار قوی بوده و ترجیح می دهد به همه ی افراد با چهره های مختلف نگاه کند. همین امر باعث شد که به بررسی چگونگی ایجاد و گسترش این قدرت نوزاد قبل از تولد بپردازیم.”

در این آزمایش 39 جنین مورد مطالعه قرار گرفتند. البته تعداد جنین های انتخاب شده برای آزمایش بیشتر از این تعداد بودند، اما برخی از این جنین ها در خواب بسیار عمیقی فرو رفتند و شانس حضور در آزمایش را از دست دادند. تمامی شرکت کنندگان در آزمایش، تک قلوهای سن 231 تا 252 روزه بودند.

بدیهی است که به دلیل اینکه جنین در شکم مادر در حال رشد و تکمیل شدن است، محققان سعی کردند تحقیقات و آزمایشات را به گونه ای صورت دهند که کاملاً غیر مستقیم و غیر تهاجمی بوده و هیچ گونه خلل و مشکلی را در روند رشد طبیعی جنین در شکم مادر به وجود نیاورد و جنین متوجه چیزی نشود. بدین منظور محققان نوری را از طریق بافت های بدن مادر در اختیار جنین گذاشتند.

Reid می گوید: ” نور تابیده شده شامل سه نقطه بود و زمانی که دو نقطه از نور به چشم ها و یک نقطه به دهان جنین ها تابیده شد، جنین ها ترجیح دادند که به نور بیش از دیگر چیزها نگاه کنند و به آن بنگرند. چیزی که از طریق این نور به کودکان نشان داده شد، تصویری شبیه به چهره ی یک فرد بود که جنین ها ترجیح دادند به آن بیشتر از دیگر چیزها بنگرند. در واقع نوعی علاقه نسبت به دیدن این تصویر در آن ها وجود داشت.”

محققان از سونوگرافی سه بعدی استفاده کردند تا چگونگی عملکرد جنین ها نسبت به این نور و تصویر را بررسی کرده و ببینند که آیا جنین نسبت به محرک عملکردی نشان داده و سرش را برمی گرداند یا نه. محققان همچنین یک الگوی سه نقطه ای وارونه یعنی تصویر وارونه شده ی چهره ی انسان که می توان گفت دیگر چهره ی انسان نبود را نیز به جنین نشان دادند که نتیجه ی به دست آمده نشان داد این نقاط چندان برای جنین جذاب نبوده و واکنش جالب توجهی به آن نشان نمی دهد.

Reid اظهار داشت جذابیت چهره ی انسان برای جنین و کشش او به سمت آن، در درک و یافته های ما در مورد توسعه و رشد قدرت بینایی نوزاد کمک شایانی کرده و اطلاعات زیادی را در اختیارمان گذاشت. یعنی به این نتیجه رسیدیم که ما علاقه مند بودن به تماشای چهره ی انسان را حتی قبل از تولد نیز در وجودمان داریم و می توان گفت ذاتی و خدایی است که این علاقه قبل از تولد در انسان ایجاد شود.

یکی دیگر از یافته های بزرگ این تحقیق این است که فعالیت های جنین در شکم مادر در گرو اطلاعات بصری است که کودک از محیط اطراف پدر و مادر به دست می آورد. البته محققان می گویند این امر به تحقیقات بیشتری نیاز داشته و حرکت سر کودک و پاسخ وی به محرکات، ما را به این نتیجه امیدوار می کند که می توان از این روش اطلاعات بسیار زیاد دیگری را در مورد جنبه های دیگر قدرت بینایی جنین به دست آورد.

Reid می گوید این آزمایش تنها زمینه ای برای تحقیقات در آینده است و بسنده کردن به همین میزان اطلاعات در مورد قدرت بینایی جنین کافی نیست. زیرا می دانیم که جنین یک هفته ای دارای قدرت بینایی بسیار ضعیفی است و بسیار تیره و تار می بیند و این امر تا چند هفته قبل از تولد نوزاد طول می کشد. این در حالیست که نوزاد متولد شده ی نارس نیز می تواند نور، شکل ها و جزئیات را ببیند. پس چگونگی وقوع این اتفاق واقعاً باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

به علاوه می دانیم که نوزادان نگاه کردن به چیزهای متحرک را دوست دارند، اما این که چگونه زمینه ی این امر در دوران جنینی در آن ها به وجود می آید، مشخص نیست. شاید نگاه کردن جنین به حرکات خودش در شکم مادر زمینه ی این علاقه را به وجود می آورد و شاید هم دلیل دیگری داشته باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا