سلامت

خواص، فواید و مضرات شهد آگاو برای بیماران دیابتی

شهد یا شربت آگاو یک شیرین کننده کاملاً طبیعی و گیاهی بوده که از گیاه آگاو که بومی مکزیک است استخراج می شود. بسیاری از مردم که دچار بیماری دیابت بوده و یا دوست دارند به جای شکر از جایگزین های دیگری استفاده کنند، برای این کار از شهد آگاو استفاده می کنند. اگر چه این ترکیب برای حفظ تعادل قند خون، انتخاب بی خطری نیست.


برای اطلاع از رابطه شیرین کننده های مصنوعی با افزایش قند خون به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> رابطه شیرین کننده های مصنوعی با افزایش قند خون <<<


آگاو چیست؟

گیاه آگاو بومی مکزیک بوده و میوه های آب دار آن تنوع بالایی دارد. آخرین ترکیبات به دست آمده شهد آگاو ، از گیاه آگاو سالمیان استخراج شده است و با آنزیم استخراج شده از یک قارچ (آسپرژیلوس نیجر) ترکیب شده است (پروسه ای که توسط سازمان غذا و دارو کنترل می شود).

شیره آگاو از گرم کردن یا هیدرولیز کردن آبِ میوه آگاو بدست می آید. برای تهیه شیره خام، نسبت به ساخت شیره معمولی گرمای ملایم تر و آرام تری به ظرف داده می شود.

1 فواید و مضرات شهد آگاو

شاخص گلوکز شیره آگاو

شیره آگاو به لطف رتبه کم شاخص گلوکز نسبت به سایر شیرین کننده ها، به سرعت محبوب شد. شاخص گلوکز آگاو (GI) عددی بین 20 تا 30 است، در حالی که سایر شکرها شاخص گلوکزی بین 60 تا 65 دارند. شاخص گلوکز کمتر به این معنی است که غذای مشخص، با سرعت کمتری قند خون را افزایش می دهد و انتخاب بهتری برای کسانی است که می خواهند قند خونشان را کنترل کنند. اگر چه به تازگی معلوم شده است که شاخص گلوکز هم می تواند غلط انداز باشد. یعنی شاخص گلوکز فقط مقدار گلوکز را بدون توجه به ارزش ماده غذایی بیان می کند. مثلاً شاخص گلوکز بستنی و شکلات کمتر از آناناس و هندوانه است!

کربوهیدارت و مقدار قند

یک قاشق چایخوری از شیره آگاو 20 کالری، 58 گرم کربوهیدرات و 4.7 گرم قند دارد. (90 درصد این قند از فروکتوز یا همان قند میوه استخراج شده است) در مقابل، یک قاشق چایخوری از شکر 16 کالری، 48 گرم کربوهیدرات و 4 گرم قند داشته که 50 درصد آن از قند طبیعی استخراج شده است. معمولاً برای جلوگیری از افزایش قند خون، فروکتوز به جای متابولیزه شدن در رگ های گردش خون، مستقیماً در کبد متابولیزه می شود.

– مقدار فروکتوز آگاو از مقدار قند طبیعی شربت ذرت هم بیشتر است.

بیاید نگاهی به سایر غذاهایی که دارای فروکتور هستند بیندازیم.

شیره آگاو: 90 درصد
شربت ذرت با فروکتوز بالا: 55 درصد
شکر:50 درصد
میوه تازه: 5 تا 6 درصد

زیاده روی در فروکتوز

فروکتور یک قند ساده (مونوساکارید) بوده که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات یافت می شود و به مقدار کم شاخص گلوکزش معروف است. اگر چه زمانی که برای تولید شیرین کننده به مقدار زیادی فرآوری شود (مثلاً برای ساخت شربت ذرت و شیره آگاو)، در اثر مصرف زیاد موجب بروز مشکلاتی خواهد شد.

متابولیزم فروکتوز

دلیل اینکه شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث بروز مشکلات می شود، این است که پروسه متابولیزه شدنش نسبت به گلوکز متفاوت است. فروکتوز در کبد متابولیزه می شود. زمانی که ظرفیت فروکتوز در کبد پر شود، کبد فروکتوز اضافه را به شکل چربی ذخیره می کند. برخی از این چربی ها می توانند در کبد به دام افتاده و در شروع یک بیماری به نام کبد چرب نقش داشته باشند.

مصرف مقدار زیاد شربت ذرت با فروکتوز بالا موجب پدیدار شدن بیماری های مزمنی مثل بیماری کبد چرب، مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک، چاقی و دیابت نوع دوم می شود.

برخی از محققان بر این باورند که خوردن بیش از اندازه فروکتوز کار راحتی است. زیرا نشانه های سیری بدن را نادیده می گیرد. این کار باعث افزایش وزن و افزایش مقدار مقاومت به انسولین می شود (که باعث افزایش قند خون شده و در نهایت خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد).

اگر چه فروکتوز به سرعت گلوکز، قند خون را افزایش نمی دهد، اما مقدار اضافه آن مقدار تری گلیسیرید را زیاد می کند. تری گلیسیرید نوعی چربی است که در خون وجود دارد و خطر ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

در نتیجه اگر از قبل تری گلیسیرید خونتان بالا بوده و در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارید، (که بسیاری از افراد دچار دیابت نوع دو در معرض آن قرار دارند) بهتر است از شیرین کننده های دیگری به جای شیرین کننده های فروکتوز دار استفاده کنید.

اگر می خواهید مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا را متوقف کنید، بهتر است از شیره آگاو هم استفاده نکنید. (زیرا فروکتوز آن نزدیک به 100 درصد است)

قند زیاد (جدا از نوع آن) موجب بروز مشکلات و بیماری هایی مثل چاقی، پیش دیابت، سندرم متابولیک، دیابت نوع دو، بیماری قلب و سرطان می شود.

پخت و پز با شهد آگاو

شیره یا شهد آگاو نسبت به شیرین کننده های مصنوعی و شکر معمولاً به عنوان یک “شیرین کننده سالم و طبیعی” شناخته می شود. این شیره می تواند مزه ملایمی در پخت و پز ایجاد کند. در واقع آگاو 1.5 برابر شیرین تر از قند نیشکر است. از این جهت برخی بر این باورند که استفاده از آن به دلیل کاهش مقدار شیرین کننده لازم برای پخت غذاها یا ساخت نوشیدنی ها موثر است و حتی ممکن است مقدار کالری آن ماده غذایی را هم کمی کاهش دهد.

مزایا و معایب شهد آگاو برای بیماران دیابتی

هنگام استفاده از هر شیرین کننده باید به یاد داشته باشید که کالری اضافی موجب افزایش وزن و در نتیجه موجب فراهم شدن شرایط ریسک ابتلا به دیابت و بیماری قلبی می شود.

استفاده از یک قاشق سوپخوری از شیره آگاو (معادل سه قاشق چایخوری) به این معنی است که از 60 کالری و 15 گرم کربوهیدرات استفاده می کنید. این مقدار کربوهیدرات با مقداری که با مصرف یک تکه نان و میوه به دست می آورید برابری می کند. این در حالی است که هیچ کدام از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی شیره آگاو را بدست نیاورده اید.

اگر دیابت دارید و می خواهید وزنتان را کم کنید، باید از مصرف هرگونه کالری موجود در مواد قندی مثل نوشیدنی های شیرین و چاشنی هایی مثل شیره آگاو، شکر و شیره درخت افرا اجتناب کنید. اگر مجبور به استفاده از شیرین کننده هستید از استویا استفاده کنید. استویا قندی طبیعی است که کالری آن صفر می باشد. تحقیقات نشان داده است که کاهش مصرف قند (که باعث کاهش جذب کالری و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود) می تواند به کنترل وزن و قند خون کمک کند.

یک کلام از فن تریکس

شیره آگاو لزوماً جایگزین خوبی برای شکر و سایر شیرین کننده ها نیست. وقتی بحث قند خون و کنترل وزن باشد باید در زمینه استفاده از هر نوع شکری احتیاط شود. کاهش وزن، قند خون را کنترل می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. اگر می خواهید از شیرین کننده ها استفاده کنید، از جایگزین هایی استفاده کنید که کالری آن ها کم و یا صفر باشد (مثل استویا یا سیرایتیا گرسونری). اگر تصمیم دارید از شیرین کننده هایی مثل شیره آگاو استفاده کنید مقدار آن را همیشه کنترل کنید.

انجمن قلب آمریکا به مصرف کنندگان مرد توصیه می کند که مقدار کالری روزانه خود را به 150 کالری (تقریباً 37 گرم) و زنان مقدار کالری روزانه خود را به 100 کالری (تقریباً 25 گرم) محدود کنند.

اگر به دنبال کاهش وزن، پیشگیری از بیماری و یا صرفاً به دنبال داشتن سلامتی و احساس خوب در بدنتان هستید، محدود کردن مقدار شکر مصرفی روزانه، راه موثری است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا