سلامت

فواید وعوارض کُلد تراپی یا حمام یخ برای مغز و بدن

کُلد تراپی چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد تغییراتی که محرک های مختلف در بدن ایجاد کرده و مزایایی را به بدن می رسانند، صحبت کنیم. سرما یا حمام یخ یکی ار این محرک هاست. اگر موزیک بتواند تغییراتی را در بدن و مغز انسان ایجاد کند، اصلاً جای تعجب نیست که دما هم بتواند تاثیری مشابه موزیک روی بدن داشته باشد.

1 فواید و عوارض کلد تراپی و آیس بث

به روند استفاده از دمای سرد برای استفاده از مزایای سلامتی آن، کلد تراپی می گویند. از سال 1700 تاکنون بسیاری از افراد برای بهبود سلامت بدن و تسکین درد، به روش های مختلفی از کلد تراپی استفاده کرده اند. کلد تراپی می تواند به سادگی استفاده از کمپرس یخ، برای تسکین و درمان آسیب های وارده به بدن موثر باشد.

حمام یخ یا آیس بث تراپی، روشی است که ورزشکاران سال هاست برای کاهش درد، تسریع ریکاوری و بازیابی بدن، بین بازی ها و فعالیت هایشان استفاده می کنند. طبق تحقیقات انجام شده، امروزه این ابزار قدیمی برای بهبود سلامتی چیزی فراتر از یک شایعه است.

ایده ی کلی در مورد حمام یخ درمانی این است که سرد شدن پوست در آب، باعث فعالیت بیشتر بدن برای حفظ دمای داخلی می شود. این امر باعث می شود جریان خون در سرتاسر بدن افزایش یافته و مزایای زیر را به دنبال داشته باشد.

ریکاوری و بازیابی سریع بدن بعد از ورزش و آسیب

همان طور که گفته شد، ورزشکاران سال هاست که آیس بث تراپی را روشی موثر برای بازیابی پس از ورزش می دانند. دلیل آن هم این است که سرما، تورم و اسید لاکتیکی که باعث درد عضلات پس از فعالیت ورزشی می شود را کاهش می دهد. براساس مطالعه ای در سال 2010 این کار با انقباض رگ های خونی صورت می گیرد.

یک مطالعه پزشکی ورزشی نشان داد که پس از یک تمرین ورزشی شدید، غوطه ور شدن در حمام یخ ، باعث افزایش اکسیژن در بافت ها شده که به بهبود عضلات کمک می کند.

همچنین کلد تراپی به کاهش درد ناشی از آسیب نیز کمک می کند. یک متاآنالیز در سال 2014 نشان داد که کلد تراپی می تواند درد را کاهش دهد. با این حال اگر چه کاهش درد چیز خوشایندی است، اما دلایلی وجود دارد که هنگام استفاده از این روش برای ریکاوری عضلات، احتیاط هایی باید صورت گیرد.

تحقیقات بسیاری انجام شد تا نشان دهد آیا پروسه ی التهابی می تواند مانع سازگاری عضلات شود یا نه. در نهایت مطالعه ی سال 2015 به این نتیجه رسید که عضلات یاد می گیرند خود را با نوع فعالیتی که ما انجام می دهیم سازگار کرده که این کار براساس پاسخ به التهاب صورت می گیرد. اگر التهاب در بدن بسیار زیاد باشد، بدن می آموزد که عضلات باید این سطح از فعالیت که باعث التهاب شده است را انجام دهند. این گونه، عضلات قوی و قوی تر می شوند. از بین بردن این التهاب به معنی کاهش سرعت بهبودی است. بنابراین استفاده از حمام یخ ، گاهی برای کاهش درد مفید است؛ اما در صورت استفاده مکرر از حمام یخ برای بازیابی عضلات، باید احتیاط کرد.

تقویت سیستم ایمنی با کلد تراپی

به دلیل اینکه اغلب در زمستان مریض می شویم، باور کردن این امر که سرما باعث تقویت سیستم ایمنی می شود کمی دشوار است؛ اما این واقعاً ممکن است. یک آزمایش بالینی در هلند نشان داد افرادی که حمام یخ می روند، 29 درصد کمتر دچار بیماری می شوند.

قرار گرفتن در معرض سرما، گلبول های سفید که در برابر بیماری ها از بدن محافظت می کنند را افزایش می دهد. حمام یخ می تواند بر روی سلول های سرطانی نیز تأثیر بگذارد. به گونه ای که نشان داده شده است، حمام یا دوش سرد، تعداد و فعالیت سلول های cytotoxic T-cells (لنفوسیت تی کشنده) و سلول های NK را افزایش می دهد. این سلول ها نقش مهمی در جلوگیری و حمله سلول های تومور دارند.

به علاوه غوطه ور شدن ناگهانی در آب یخ، می تواند باعث افزایش نفوذ پذیری سد خونی مغزی شده که به دفاع کردن در برابر برخی عفونت ها کمک می کند.

بهبود عملکرد مغز و خلق و خو

کلد تراپی تمرکز ذهنی را نیز افزایش داده که به احتمال زیاد به علت هورمون کاتکول‌ آمین است که در کلد تراپی ترشح می شود. قرار گرفتن در معرض سرما، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال کرده و ترشح اندورفین ها را افزایش می دهد؛ که باعث به وجود آمدن حال خوب می شود. همچنین نورآدرنالین را در مغز آزاد کرده، بدن را برای انجام هر کاری آماده می کند و تمرکز را نیز افزایش می دهد.

به دلیل تغییرات گفته شده در اثر کلد تراپی ، خلق خو هم بهبود می یابد. به دلیل وجود گیرنده های بسیار زیاد سرما در زیر پوست، کلد تراپی پالس های الکتریکی را به مغز فرستاده که می تواند اثرات ضد افسردگی را به همراه داشته باشد (مثل یک درمان الکتروشوک خفیف و غیر مضر). در واقع تصور می شود کلد تراپی می تواند اثرات داروهای ضد روان پریشی داشته باشد.

افزایش انرژی، متابولیسم و کاهش وزن با حمام یخ

اگر در آب سرد شیرجه زده باشید، متوجه شده اید که شوک وارده ناشی از دمای آب، باعث ایجاد حسی سرشار از انرژی و شاید کمی هم گیجی شده باشد. این موضوع به دلیل ترشح کاتکول آمین (آدرنالین و نوراپی‌ نفرین) و اندورفین در پاسخ به سرماست. تحقیقات نشان داده است که غوطه ور شدن در آبی با دمای 57 درجه، کاکتول آمین را تا 530 درصد افزایش می دهد.

همچنین حمام یخ می تواند سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و باعث کاهش وزن شود. مطالعه ای بر روی متابولیسم بدن انسان نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سرما به چربی سفید کمک کرده تا عملکردی مانند چربی قهوه ای داشته باشد. چربی قهوه ای “چربی خوب” است که بدن را حرارت می دهد (نوزادان چربی قهوه ای زیادی دارند)؛ این بدین معناست که کلد تراپی کمک می کند تا چربی های سفید آسان تر شروع به سوختن کند.

احتیاط های لازم

کلد تراپی می تواند عوارض جانبی و خطرات زیر را به همراه داشته باشد:

– افزایش Ph بافت بالاتر از حد نرمال
– ضعف در سطح هوشیاری و آگاهی (به ندرت)
– کاهش جریان خون شریانی مغزی که موجب خفگی می شود
– ضربان قلب سریع یا غیر طبیعی
– شوک آلرژیک و آنافیلاکتیک

برای جلوگیری از بروز این خطرات، باید احتیاط های لازم صورت گیرد. برای افرادی که دارای بیماری ها و شرایط خاصی مثل بارداری هستند، کلد تراپی حتماً باید با مشورت پزشک انجام شود.

فن تریکس مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می کند.

>>> چگونه دوش آب سرد باعث کاهش وزن و لاغری می شود؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا