روانشناسیسلامت

چرا فیلم های ترسناک برای سلامتی ما مفید هستند؟

اگر فیلم های ترسناک برای همه مفید نباشند، برای اکثریت مفید هستند! مسلماً کسانی که بیماری های قلبی دارند، نباید درگیر ترشح بیش از حد آدرنالین و تپش قلب شوند. اما برای سایر افراد (چه کسانی که خوره فیلم ترسناک هستند و چه کسانی که اهل فیلم ترسناک نیستند) فیلمهای ترسناک جنبه های مثبت سلامتی فیزیکی را در پی دارند. به علاوه برخی مدارک نشان می دهند که فیلمهای ترسناک برای سلامت ذهن شما هم مفید هستند، برای مثال این فیلمها با ترشح سرتونین و به کار انداختن قوه ادراکی مغز روی روان ما تاثیر مثبت می گذارند.

به دلایلی که هنوز برای برخی مشخص نیست، بی رحمانه ترین فیلم های ترسناک، مخاطبان سازگارتری که خود را راحت تر با مسائل مختلف وفق می دهند، تحویل جامعه خواهد داد. پس دفعه بعدی که تصمیم گرفتید با دوستانتان یک فیلم تماشا کنید، یک فیلم ترسناک به آن ها پیشنهاد دهید و اگر دوستانتان شروع به غر زدن کردند، به این نکته اشاره کنید که فیلم های ترسناک باعث کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی می شوند.

فواید و مزایای فیلم های ترسناک برای سلامتی انسان

1- فیلمهای ترسناک مثل داستان های پند آموز عمل می کنند.

1 فواید فیلم ترسناک بر سلامتی

بسیاری از فیلمهای ترسناک ممکن است کاملاً تخیلی باشند، اما نوع واقع گرایانه فیلم های ترسناک (حتی برخی از انواع تخیلی آن ها) می توانند برخی درس های آموزنده را چه خودآگاه و چه ناخودآگاه به ما آموزش دهند. به عنوان مثال با تماشای یک فیلم ترسناک می توانیم یاد بگیریم که شب هنگام آن هم وقتی تنها هستیم، در را به روی کسی باز نکنیم؛ اگرچه ممکن است بسیاری از مردم طبق غریزه خودشان هیچکدام از این نکات را یاد نگیرند و نصف شب بلافاصله بعد از شنیدن صدای بلند از خانه بیرون پریده تا ببینند چه خبر است!

حین تماشای فیلم ترسناک ممکن است برخی کارهای بازیگران و واکنش آن ها نسبت به شرایط در نظر شما احمقانه جلوه کنند، اگر در زندگی واقعیتان در شرایطی مشابه شرایط بازیگران فیلم قرار بگیرید، به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از انجام کار احمقانه ای که آن بازیگر در همان شرایط مشابه انجام داده اجتناب کرده یا هنگام واکنش نشان دادن درباره آن بیشتر از قبل فکر کنید.

2- فیلم های ترسناک مشکلاتتان را برایتان به تصویر می کشند.

2 فواید فیلم ترسناک بر سلامتی

ناراحتید که والدینتان اجازه نمی دهند به ساحل بروید؟ پس بنشینید و فیلم “آرواره ها” را تماشا کرده تا بابت اینکه استخر شهرتان بیشتر از 3 متر عمق ندارد شکرگزار باشید. در هر شرایطی که باشید و با هر مشکلی که سر و کله بزنید، تماشای یک فیلم ترسناک مربوط به مشکلتان کافی است تا به شما نشان دهد اوضاع چقدر می تواند از چیزی که هست بدتر شود. با انجام این کار متوجه می شوید زندگیتان را خیلی بهتر از قبل می توانید کنترل کنید!

3- فیلم های ترسناک به کم شدن استرس کمک می کنند.

3 فواید فیلم ترسناک بر سلامتی

شاید عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از کسانی که دچار اضطراب بودند مشکلشان را با فیلم ترسناک درمان و حل کردند. فیلم های ترسناک پاسخ های جنگ یا گریز (fight or flight responses) بدن را تحریک می کنند، اما از آنجایی که مخاطب در یک جای گرم و نرم نشسته و هیچ خطری هم او را تهدید نمی کند، این حس تشویش سریعاً جایش را به یک حس خوب و “وای آخ جون من جام امنه” می دهد. (ترشح اندورفین ها یا مسکن های طبیعی بدن مثل سرتونین باعث به وجود آمدن این حس می شوند) به علاوه استرسی که در اثر فیلم ترسناک در شما ایجاد می شود، حواستان را از استرس هایی که در زندگی واقعی دارید پرت می کند.

4- فیلمهای ترسناک درک جدیدی از زندگی به ما می دهند.

4 فواید فیلم ترسناک بر سلامتی

فیلمنامه بسیاری از فیلم های ترسناک یک آدم معمولی را درگیر یک شرایط به شدت غیر معمول کرده که در نهایت فرد بر آن شرایط چیره و یا قربانی می شود. فردی که یک فیلم ترسناک می بیند، آن را درک کرده و ادراکش را به زندگی خودش انتقال می دهد. همچنین می فهمد توانایی کنترل زندگیش را حداقل بیشتر از شخصیت فیلم در اختیار دارد و در عین همدردی با فرد داخل فیلم از اینکه شرایط او را ندارد احساس آرامش می کند.

پاسخ های روانشناختی به فیلم های ترسناک متفاوت است. مثلاً هنگام تماشای یک فیلم، بخش هایی از مغز ما می داند که این صحنه ها واقعی نیستند، اما بخش دیگر یعنی سامانه عصبی احساسی یا همان سیستم لیمبیک واکنشی را برحسب واقعی بودن صحنه های ترسناک فیلم برنامه ریزی می کنند. متخصص روانشناسی می گوید فیلم ترسناک یا هر ژانر فیلم دیگری ما را داوطلبانه و البته تحت کنترل در شرایطی قرار می دهد که نسبت به احساسات و عواطف منفی تجربه کسب می کنیم. با کسب این تجربه ها و عواطف منفی و دانستن اینکه ما الان در شرایط امنی به سر می بریم، می توانیم سر فرصت و در آرامش راجع به این احساسات واکنش هایی را برنامه ریزی کنیم. (البته مغز ما زحمت این کار را می کشد)

5- فیلم های ترسناک برای ما فرصت نترس بودن را فراهم می کنند.

5 فواید فیلم ترسناک بر سلامتی

با توجه به مطالعات یکی از متخصصان افسردگی و اضطراب دانشگاه آکسفورد، بخشی از مغز که در همان سیستم لیمبیک قرار دارد و نامش آمیگدال است، به سیگنال های خطر حساسیت بالایی دارد. این حساسیت آمیگدال به حس ترس در کسانی که اختلالات اضطراب داشته و یا صرفاً در امور روزانه خود استرس بیش از حد دارند، بیشتر از حد معمول است.

اگر افراد خود را در معرض اتفاقات و وقایع ترسناک قرار داده و این روند به صورت متناوب ادامه پیدا کند، کم کم فرد نسبت به آن شرایط نترس می شود. این مورد در زمینه دیدن فیلمهای ترسناک هم همین گونه عمل می کند. هر چه فرد راجع به یک موضوعی فیلم های ترسناک بیشتری ببیند، نسبت به آن موضوع اطلاعات و آمادگی بیشتری کسب می کند. همچنین در گذر زمان و تجربه کردن احساسات و دریافت سیگنال های خطر در حین امن بودن وضعیت، مغز یاد می گیرد نسبت به آن شرایط ترسی نداشته باشد.

6- تماشای فیلم ترسناک می تواند 200 کالری بسوزاند.

6 فواید فیلم ترسناک بر سلامتی

اینکه با نشستن یا حتی دراز کشیدن بتوانید 200 کالری بسوزانید، خیلی جالب است نه؟ در این حالت تنها زحمتی که باید به خود بدهید این است که چشمانتان را باز نگه داشته و فیلم ترسناک را تماشا کنید و از کاهش وزن لذت ببرید!
جالب است نتایج تحقیقی راجع به این مسئله که چگونه فیلم های پرتنش و ترسناک کالری می سوزاند را با شما به اشتراک بگذرایم. نتایج تحقیق مذکور نشان دادند که فیلم آرواره ها 164 کالری، فیلم جنگیر 158 کالری و فیلم درخشش 184 کالری می سوزانند!

ظاهراًٌ سوختن این حجم از کالری به دلیل ترکیب فعالیت هایی مثل ترشح آدرنالین، افزایش ضربان قلب، افزایش مصرف اکسیژن، دفع دی اکسید کربن و تکان دادن ماهیچه های دستهایتان هنگام لعنت کردن شخصیت اصلی برای پا گذاشتن به داخل اتاق تاریک انجام می شود!

7- فیلم های ترسناک با ترشح آدرنالین افسردگی را پس می زنند.

7 فواید فیلمهای ترسناک برسلامتی

تحقیقات نشان داده است علاوه بر رفع استرس و اضطراب، کسانی که افسرگی دارند هم می توانند از مزایای تماشای فیلم ترسناک بهره مند شوند. فیلم های ترسناک جوری ساخته می شوند که مخاطب را با کشش داستانی به سمت قسمت اصلی و به اصطلاح اوج ترسناکی فیلم می رسانند؛ به همین دلیل مخاطب افسرده در حین دنبال کردن خط داستانی فرصت فکر کردن به ناراحتی هایش را ندارد.

به علاوه افراد افسرده مقدار آدرنالین خونشان کاهش پیدا کرده و تماشای یک فیلم ترسناک روش خوبی برای افزایش ترشح این هورمون هیجان آور است. بعد از گذراندن قسمت اوج ترسناک فیلم و ترشح آدرنالین، نوبت سروتونین است تا ترشح شود. همان گونه که قبلاً هم اشاره شد، سروتونین باعث به وجود آمدن حس آرامش در شما می شود.

8- فیلم های ترسناک بدون دخالت در اخلاقیات و دست بردن در اصول اخلاقیتان، هراس ها و عقده های روانی تان را از بین می برند.

8 فواید فیلمهای ترسناک برسلامتی

یکی دیگر از مزایای روانشناختی تماشای فیلم های ترسناک رهایی از عقده ها و خشونت های روانی است. بسیاری از مردم فکر می کنند تماشای فیلمهای ترسناک مغز افراد را تحت تاثیر قرار داده و یک مشت روانی خشونت طلب را تحویل جامعه می دهد. اما خطاب به آن دسته از مردم باید بگوییم “اشتباه می کنید!”. درست است که فیلم ترسناک (مثل هر ژانر دیگری) مخاطب های خودش را دارد و قطعاً می تواند روح و روان یک بچه را نابود کند، اما برای بسیاری از افراد مثل یک راه برای تخلیه عقده ها و فشار های روانی عمل می کند. اگر فرد قبل از تماشای فیلمهای ترسناک خودش پیشاپیش یک خشونت طلب وحشی و آدم خوار نباشد، یک فیلم ترسناک قرار نیست او را تبدیل به هانیبال لکتر (یک شخصیت داستانی آدم خوار) کند! به قول فیلم “جیغ” فیلم ها مردم را روانی نمی کنند، بلکه روانی ها را خلاق تر می کنند!

9- دوست دارید کمی بی حسی تجربه کنید؟ فیلم ترسناک ببینید.

9 فواید فیلمهای ترسناک برسلامتی

چه نیازی به سیگار دارید وقتی با تماشای فیلم ترسناک می توانید همان حس را دریافت کنید. ترکیب آدرنالین، دوپامین، گلوتامین و سروتونین همان حس خوب و بی حسی سیگار و حتی مواد مخدر را به همراه دارد! (البته که بدون آسیب زدن به بدن این کار را انجام می دهد)!

10- فیلم های ترسناک سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

10 فواید فیلمهای ترسناک برسلامتی

مطالعات نشان داده اند که تعداد سلول های سفید فعال در حین تماشای فیلم ترسناک افزایش پیدا می کند. همان گونه که می دانید سلول های سفید مسئول از بین بردن باکتری های مضر بدن هستند، برای همین زمانی که مغز شما احساس ترس می کند، بدنتان مبارزان کوچک را فرا خوانده تا در برابر خطر احتمالی از شما دفاع کنند.

فن تریکس مطالعه مقاله “حل مشکل نمایش فیلم در مدیا پلکس” را به شما پیشنهاد می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
ranker




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا