تغذیهسلامت

اسید لینولئیک کونژوگه شده CLA چیست و چه فوایدی دارد؟

لینولئیک اسید کونژوگه شده (مخلوط شده) که به اختصار، CLA نامیده می شود، یک چربی سالم است.

اسید لینولئیک کونژوگه چیست؟

CLA از خانواده اسیدهای چرب غیر اشباع (PUFA) است. آن ها عمدتاً محصولات اولیه معده جانوران نشخوار کننده مانند گاو، گوسفند و بز هستند. CLA زمانی می تواند تشکیل شود که کره های گیاهی طی فرآیندی از روغن های گیاهی درست شوند. CLA یک ماده نیست بلکه از یک خانواده ای با 20 گونه مختلف است که ایزومر هم هستند.

1 اسید لینولئیک کونژوگه CLA

فواید CLA برای سلامتی

1- کاهش التهابات

التهاب، ریشه بسیاری از مشکلات در بدن انسان است. با کاهش التهابات درون بدن، سلامتی افزایش یافته و بدن به حالت تعادل خود بر می گردد. پژوهشی روی ورزشکاران جوان انجام شده که طی آن، ورزشکاران به مدت دو هفته، مکمل های CLA مصرف کردند. نتایج این پژوهش حاکی از کاهش التهابات و بهبود آن ها بود.

2- بهبود التهابات مغز و عملکرد سیستم عصبی مرکزی یا CNS

آستروسیت ها (Astrocytes) سلول های خاصی هستند که بخش بزرگی از مغز را تشکیل می دهند و برای عملکرد مناسب مغز و بدن، حیاتی می باشند. نتایج برخی پژوهش ها نشان داده اند که CLA می تواند روی سلول های آستروسیت تأثیر بگذارد تا التهابات سیستم عصبی مرکزی را کاهش دهند. CLA همچنین می تواند به تنظیم واکنش های التهابی این سلول های خاص کمک کند. همین امر هم منجر به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی می شود.

3- بروز علائم آرتیت

آرتریت یکی از پیامدهای التهاب در بدن است، اما از نوع التهاب مفاصل.

پژوهشی که روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی انجام شد نشان داد که مکمل های CLA و ویتامین E، با هم نتایج مثبتی را به دنبال خواهند داشت. آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به سلول های خودش حمله می کند. CLA، این گونه التهابات، دردهای صبحگاهی و چوب شدگی مفاصل را کاهش می دهد.


برای مطالعه متن کامل التهاب مفاصل و آرتریت ها و روش های پیشگیری از ابتلا به آن به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>> روش های پیشگیری از ابتلا به آرتریت <<<


4 کمک به بهبود آسم

یک فرد زمانی به آسم مبتلا می شود که بدنش مقدار زیادی ماده لکوترین (leukotriene) تولید می کند که نتیجه ی آن التهاب و تنگی نفس خواهد بود. زمانی که CLA وارد بدن می شود، بدن آن را به مواد ضدالتهابی DHA و EPA تبدیل می کند. این دو ماده ضد التهابی سبب توقف آنزیمی می شوند که منجر به تولید بیش از حد لکوترین ها شده است. این کار، به بهبود علائم آسم کمک می کند.

5- تأثیر روی سیستم ایمنی بدن

CLA، یک ملکول تعدیل کننده قویِ سیستم ایمنی بدن است و می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. همچنین، CLA می تواند با کاهش سیتوکین های (cytokines) التهابی، روی سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

6- بهبود مقاومت به انسولین

تحقیقات زیادی رابطه مثبتی را بین مصرف CLA و بهبود عملکرد انسولین، نشان داده اند. این تحقیقات، بهبود مقاومت به انسولین و کاهش گردش گلوکز را توسط CLA، اثبات کرده اند. در برخی موارد، تأثیر CLA روی دیابت حتی به اندازه متفورمین هم تأیید شده است.

7- سوزاندن چربی بدن

CLA نه تنها تأثیر مثبتی بر روی انسولین و متابولیسم گلوکز دارد، بلکه روی فاکتورهای دیگر که بر چاقی مؤثرند نیز تأثیر گذار است. نتایج پژوهشی نشان داد که مصرف CLA به میزان قابل توجهی چربی بدن را کاهش می دهد. همچنین، این نتایج حاکی از آن بود که مصرف CLA برای طولانی مدت هم عوارض جانبی نخواهد داشت.

8- تعادل متابولیسم بدن

ممکن است افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)، به دلیل کم اشتها شدن، به کاهش وزن دچار شوند. مکمل های CLA به گروهی از بیماران COPD کمک می کند تا اشتهای خود را افزایش داده و بتوانند مواد مغذی را مصرف کنند. همین امر به تنظیم متابولیسم فرد کمک می کند؛ چرا که CLA مانع از چاقی یا لاغری مفرط می شود.

9- پیشگیری از سرطان

نتایج برخی پژوهش ها نشان داده است که مصرف تنها 0.05 درصد CLA در رژیم های غذایی می تواند بیش از 50 درصد، از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کند. CLA می تواند به بهبود سرطان سینه، پاپیلوم های پوستی، سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد)، سرطان های پوستی و سرطان پانکراس کمک کند.

10- دارای خاصیت ضد میکروبی

تأثیر نمک پتاسیم CLA، یعنی CLA-K، روی باکتری هایی نظیر سالمونلا و استرپتوکوک، مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج این آزمایش نشان داد که نمک پتاسیم CLA می تواند رشد این باکتری ها را در غلظت های پایین به تأخیر بیندازد و در غلظت های زیاد، متوقف کند. عملکرد این نوع CLA در برابر باکتری های گرم-مثبت نسبت به باکتری های گرم-منفی بهتر است. CLA و لینولئیک اسید، هر دو با هم اثرات ضد باکتریایی روی بیماری سل دارند.

11- استحکام استخوان ها

بهبود شکستگی های استخوانی توسط CLA بهتر و سریع تر انجام می پذیرد. CLA سبب تقویت استخوان ها شده و از تحلیل استخوان ها در پیری جلوگیری می کند. همچنین نشان داده شده است که CLA، می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کرده یا منجر به بهبود پوکی استخوان شود.

فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه استفاده از گلیکولیک اسید برای درمان بیماری های پوستی“، “موارد استفاده از فرولیک اسید برای پوست” و “فواید و نحوه استفاده از کوجیک اسید برای پوست” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا