سلامت

احتمال دو قلو شدن فرزند به چه عواملی بستگی دارد؟

چه چیزی شانس به دنیا آوردن فرزندان دو قلو را افزایش می دهد؟ سن و سابقه ی خانوادگی عواملی هستند که همه از آن مطلع هستیم. اما آیا عوامل دیگری هم وجود دارد؟

احتمال دو قلو زایی بدون استفاده از هیچ گونه درمان و روش

روش های نوینی که امروزه برای چند قلو زایی وجود دارد تنها راه دو قلو یا چند قلو زایی نیستند.

1 عوامل موثر بر دوقلوزایی

عوامل دیگری که باعث افزایش شانس بارداری دو یا چند قلویی شما می شوند عبارتند از:

سن

احتمال بارداری چند قلویی در زنان بالای 30 سال بیشتر است. این به این دلیل است که هر چه سن یک زن بیشتر می شود، هورمون FSH وی نیز بیشتر ترشح می گردد. FSH یا هورمون تحریک کننده ی فولیکول، مسئول رشد تخمک ها قبل از آزاد شدنشان در تخمدان است. بنابراین در خانمی که سن بالاتری دارد FSH باعث تحریک و رشد بیشتر تخمک ها می شود.

البته افزایش FSH باعث کاهش باروری می گردد. اما گاهی فولیکول ها به افزایش سطح هورمون FSH بیش از حد واکنش نشان داده و دو تخمک یا حتی بیشتر، آزاد می شود که باعث دو قلو یا چند قلو زایی می گردد.

سابقه ی خانوادگی

سابقه ی خانوادگی در دوقلو زایی، دو قلو های یکسان و تک تخمکی، احتمال چند قلو زایی را افزایش نمی دهد. اما اگر دوقلوهای ناهمسان (دو تخمکی) در فامیل وجود داشته باشند، احتمال این که شما هم دو قلو باردار شوید بالاست. حال اگر دو قلوهای ناهمسان یا دو تخمکی، هم در خانواده ی پدر و هم در خانواده ی مادر وجود داشته باشد، احتمال بارداری دو قلویی بسیار بالا می رود.

سابقه ی دو قلو زایی از طرف خانواده ی زن نشان می دهد که احتمال آزاد شدن بیش از یک تخمک در هر دوره بالا بوده است. در مقابل، سابقه ی دوقلو زایی در خانواده ی مرد هم نشان دهنده ی این است که احتمال تولید اسپرم کافی برای بارور کردن دو تخمک وجود دارد.

وزن

زنانی که چاق بوده و BMI بالای 30 دارند، احتمال دوقلوزاییشان نسبت به زنانی که BMI سالم تری دارند بالاتر است. البته چاقی به تنهایی باعث دوقلو زایی نمی شود و این احتمال باید در کنار عوامل بسیار دیگری هم قرار گیرد. زیرا زنان چاق بیشتر از زنان دیگر در بارداری با مشکل مواجه می شوند.

چربی اضافی باعث افزایش سطح استروژن می گردد. هر چه استروژن بالا باشد تحریک شدن تخمدان برای آزاد کردن بیش از یک تخمک نیز بالا می رود.

قد

احتمال دو قلو زایی در زنان بلند قد نیز بیشتر است. مطالعه ای در این رابطه نشان داد زنانی که بیش از 164.8 سانتی متر قد دارند احتمال دو قلو زاییشان از زنانی که متوسط قدشان 161.8 سانتی متر است، بیشتر می باشد.

البته دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست. اما بر طبق نظریه ای، تغذیه های مناسب و غنی که باعث افزایش قد می شود، احتمال دو قلو زایی را نیز افزایش می دهد.

تعداد فرزندان

دوقلو زایی در خانواده هایی که چندین بارداری را تجربه کرده اند بیشتر است.

تغذیه با شیر مادر

زنانی که نوزادشان از شیر خودشان تغذیه می کنند، احتمال دوقلو زاییشان در بارداری های بعدی بیشتر است. اگر چه این حقیقت وجود دارد که شیردهی تخمک گذاری را متوقف کرده و از بارداری جلوگیری می کند (خصوصا اگر نوزاد در 6 ماه اول فقط از شیر مادر تغذیه کند). اما اگر بارداری در حین شیردهی رخ دهد، به احتمال بسیار بالا دوقلو خواهد بود.

مطالعه ای نشان داده است که احتمال دو قلو زایی در حین شیردهی نسبت به زنانی که فرزند خود را شیر نمی دهند، 11.4 به 1.1 در صد می باشد.

تغذیه

اگر چه هنوز تحقیقات در این باب تکمیل نشده و ادامه دارد، اما مطالعات نشان داده است که احتمال دوقلو زایی در زنانی که محصولات لبنی زیادی مصرف می کنند بالاتر است. نظریه ی موجود در این باره این است که هورمون های رشدی که به گاوها داده می شود بر روی سطح هورمون های انسان تأثیر گذار است.

احتمال دوقلو زایی با روش های کمک بارداری

درمان های باروری که مقدار تخمک گذاری را افزایش می دهند، احتمال دوقلو زایی یا چند قلو زایی را نیز بالا می برند. البته چند قلو باردار شدن به نفع خانم های نابارور نبوده و ممکن است درمان ناباروری را با خطراتی مواجه کند. که امروزه با مراقبت های ویژه مانند انتقال تنها یک جنین به رحم به روش IVF ، قابل کنترل است.

بنابراین همه ی روش های کمک باروری به معنی چند قلو زایی نیست. زیرا زنان و البته پزشکان بیشتر از این که خواستار چند قلو که احتمال خطر هم برای جنین و هم برای مادر وجود دارد، باشند، خواستار یک مادر و فرزندی سالم می باشند. اما داروها و روش هایی که موجب چندقلو زایی می شوند عبارت اند از:

• داروهای کلومید (Clomid)

• قرص های فمارا (Femera)

• گنادوتروفین

• IUI

• IVF

کلومید و فمارا کمترین احتمال دوقلو زایی را بین 5 تا 12 درصد دارند. چند قلو زایی هم در این روش احتمالی زیر یک درصد است. گنادوتروفین چه با IUI و چه بدون آن استفاده شود، بالاترین احتمال دوقلو زایی را خواهد داشت. براساس تحقیقات، 30 درصد از بارداری هایی که به کمک این روش اتفاق افتاده، منجر به چند قلو زایی شده است. البته بیشتر به صورت دوقلو بوده اما 5 درصد هم چندقلو اتفاق افتاده است.

برخلاف تصور عموم، IVF تنها منشأ دوقلو یا چند قلو زایی نیست. زیرا دیده شده فقط 0.9 بارداری هایی که به این روش اتفاق می افتد به موفقیت انجامیده است و اغلب جنین ها در این روش از بین رفته و یا زنده به دنیا نمی آیند و یا بعد از تولد از بین می روند. با این حال امروزه به عنوان روشی رایج مورد استفاده قرار می گیرد.

شانس داشتن دوقلو های یکسان
به طور کلی نسبت زایش دو قلو های یکسان 1 به 250 است. البته اگر چه بیشتر دوقلوهایی که با روش های کمک باروری متولد می شوند دو قلوهای ناهمسان هستند، اما تلاش برای تولد دوقلوهای همسان هم می تواند نسبت گفته شده را افزایش دهد. فعلاً تنها می توان گفت که با روش های IVF و گنادوتروفین می توان شانس دوقلوهای یکسان را افزایش داد و هنوز روشی غیر از این کشف نشده است.

به طور کلی درمان های دارویی در کنار تمام عوامل گفته شده احتمال دوقلو زایی را بسیار بالا می برد. به طور مثال خانم قد بلندی که سابقه ی فامیلی داشته و به دنبال روش های کمکی برای بارداری دوقلویی هم می باشد، به احتمال بسیار بسیار زیاد می تواند دوقلو باردار شود. البته تخمک گذاری سالم هم تأثیر به سزایی دارد. مثلاً احتمال بارداری دوقلویی خانم جوان سالمی که تخمک گذاری سالم و منظمی دارد، نسبت به خانم بالای 40 سال با تخمک گذاری نامنظم بیشتر است.

عوامل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله مهم ترین موارد را عنوان کردیم. فقط به یاد داشته باشید که اگر دوقلو باردار شدید مسئولیت و مراقبت از جنین های دوقلویتان دو برابر خواهد بود، پس ابتدا خود را آماده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا