خانه و کاشانهسلامت

عوامل بیماری زا در خانه چیست و چگونه باعث بیماری می شوند؟

خانه پناهگاهی امن برای انسان ها است تا بتوانند در آن استراحت و تجدید قوا کرده و هر چه قدرتمندتر با دنیای بیرون و خطرات و استرس هایش مواجه شوند. اما متاسفانه در همین پناهگاه امن نیز خطراتی وجود دارد و ممکن است هیچگاه متوجه نشده باشیم که تا چه حد می تواند باعث مریض شدنمان شوند.

اگر در منزل دچار سردرد، مشکلات تنفسی یا ناراحتی های گوارشی یا هر بیماری دیگری می شوید که نمی دانید واقعاً دلیلش چیست، پیشنهاد می کنیم 9 موردی که در ادامه گفته می شود را بررسی کنید. چرا که ممکن است این عوامل باعث به وجود آمدن مشکلاتتان شده باشند. حتی اگر هم اکنون مریض نیستید، بررسی این موارد خالی از لطف نیست. زیرا ممکن است بیماری ها هر لحظه به وجود آیند. مخصوصاً اگر کودکان و افرادی با سیستم تنفسی آسیب دیده و سیستم ایمنی ضعیف در کنارتان زندگی می کنند.

مواردی که باعث ایجاد بیماری در خانه می شوند:

1- قارچ و کپک

اسپورهای قارچ و کپک تقریباً در هر جای دنیا با هر آب و هوایی یافت می شوند. اما در محیط های گرم و مرطوب مثل حمام و دستشویی، انباری و… می توانند رشد کرده و تکثیر یابند و کلنی هایی را به وجود آورند که برای سلامتی بسیار خطرناک است. قطعاً قارچ و کپک را همه می شناسید و ممکن است در جاهای مختلف خانه به شکل های مختلف یعنی سفید، سبز و سیاه دیده باشید؛ اما در مورد آن ها در خصوص سلامتی انسان خبری نداشته باشید. این موجودات به ظاهر بی خطر می توانند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باعث تحریک سیستم تنفسی شده و مشکلات بسیار زیادی را برای آن ها به وجود آورند. بنابراین در صورت مشاهده، حتماً آن ها را از بین ببرید.

2- سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع

امروزه در بیشتر منازل، ادارات و مکان های عمومی از یک سیستم سرمایشی و گرمایشی مرکزی با نام HVAC استفاده کرده و برای اینکه هزینه ی استفاده از آن مقرون به صرفه تر باشد همه ی درها و پنجره ها عایق بندی می شود. اگر چه استفاده از این سیستم در منازل بسیار عالی است، اما برای افرادی با مشکلات تنفسی خطراتی را به وجود می آورد.

سیستم تهویه HVAC هوای تازه را وارد محیط نمی کند. بلکه همان هوای داخل محیط را به گردش در آورده و تصفیه می کنند. بنابراین سموم موجود در هوا هیچگاه خارج نشده و هوای تازه و تمیز وارد نمی شود. دود سیگار، گاز رادون، پاک کننده های شیمیایی، ترکیبات آلی فرار و مونوکسید کربن در هوا ثابت است و همین باعث می شود که در اکثر خانه هایی که از این سیستم استفاده می کنند هوای داخل بسیار آلوده تر و بیماری زاتر از هوای بیرون باشد.

به علاوه اگر فیلترها و منافذ این دستگاه های تهویه مرتباً تمیز نشوند، منبع آلودگی، قارچ و کپک هستند. علاوه بر این سیستم، شومینه ها نیز ذراتی را در هوا پخش می کنند که باعث تحریک دستگاه تنفسی می شود.

برای رفع این مشکلات:

– روزی یکبار درها و پنجره ها را به طور کامل باز کرده و اجازه دهید هوای خانه تازه شود.

– از فن هایی استفاده کنید که هوای داخل خانه را به خصوص در آشپزخانه و حمام بیرون کند.

– استفاده از پاک کننده های شیمیایی را محدود کنید.

– داخل خانه سیگار نکشید.

– سیستم گرمایشی air-to-air (تعویض و تبادل هوا) نصب کنید.

3- حمام و دستشویی

1 عوامل بیماری زا در منزل

حمام و دستشویی محیط های کوچک، گرم و مرطوبی هستند که پر از قارچ و کپک، چرک بدن انسان، فاضلاب و مواد شیمیایی و شوینده می باشند.

بزرگترین عواملی که در این محیط باعث بیماری می شوند:

– شستشوی نادرست چه در حمام و چه در دستشویی و همچنین شستن نادرست دست ها که باکتری هایی مانند E.coli و ویروس ها را بر روی سطوح پوست باقی می گذارد.

– استفاده از وسایل مشترک، که قارچ را روی بدن گسترش داده و بیماری هایی مثل بیماری پای ورزشکار را به وجود می آورد.

– استفاده از مواد شوینده ی قوی در کنار محدود کردن ورود هوای تازه

– کیفیت پایین آب

همچنین می توانید خودتان در منزل شوینده های طبیعی و ارگانیک برای شستشوی سرویس بهداشتی تهیه کنید.


برای اطلاع از طرز تهیه شوینده های طبیعی و ارگانیک سرویس بهداشتی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز تهیه شوینده های طبیعی و ارگانیک سرویس بهداشتی <<<


4- هال و پذیرایی

2 عوامل بیماری زا در منزل

سالن و پذیرایی محیطی است که بیشترین استفاده از آن توسط افراد خانواده و مهمان ها می شود. در آن می خوریم، می خوابیم، بازی می کنیم، پاهایمان را روی میز می گذاریم و وسایل زیادی از جمله ریموت کنترل را در آن، جا به جا می کنیم. کنترل هایی که کمترین توجه به بیماری زا بودن آن ها می شود، در حالی که بیشترین انتقال دهنده ی باکتری و ویروس و مسبب بیماری هستند. بنابراین به این وسیله های کوچک بیشتر توجه کرده و همیشه به خصوص زمانی که یکی از افراد خانه مریض است آن ها را ضدعفونی کنید. عدم ورود کفش به سالن پذیرایی و جارو زدن مرتب نیز از عواملی است که در جلوگیری از بیماری بسیار نقش دارد.

5- اتاق خواب

3 عوامل بیماری زا در منزل

اتاق خواب نیز متاسفانه مشکلاتی دارد که نه تنها روی خواب بلکه روی سلامتیتان نیز تاثیر می گذارد. بزرگترین این عوامل رختخواب است. لحاف، تشک، بالش و پتو اگر به طور مرتب تمیز نشود با ذرات سلول های پوستی بدنمان پر شده و موجودات ریز، بید و لاروهایی که از پوست ها تغذیه می کنند در رختخوابمان لانه می کنند. کمترین مشکلی که این موجودات به وجود می آورند واکنش های آلرژیک است. رختخواب اگر به طور صحیح و مرتب شسته نشود باکتری هایی مانند سالمونلا و E.coli را نیز در خود به وجود می آورد که باعث عفونت و گسترش بیماری می گردد.

همچنین باید گرد و غبار و حشرات ریز موجود در رختخواب را از بین ببریم.

6- غذاها

بیماری های ناشی از مواد غذایی شایع ترین خطرات بهداشتی در زندگی ما هستند. برای اکثر افراد، تنها ناراحتی های گوارشی را به وجود می آورند اما هستند افرادی که مشکلات جدی، ناشی از عدم سلامت مواد غذایی را تجربه می کنند.

غذاهای نپخته و اصولی نگهداری نشده، غذاهای بیرون، نحوه شستشو و دمای نامناسب، برای کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف بسیار خطرناک است.

7- آشپزخانه

علاوه بر غذا، خطرات دیگری نیز در آشپزخانه وجود دارد. سینک، راه آب فاضلاب و سطل زباله ای که مرتباً تمیز نمی شود محل کشت باکتری هایی از نوع کلی فرم هستند.

هر بار که از هر نوع تخته برش استفاده می کنید، برش های میکروسکوپی شکل می گیرد که می تواند باکتری ها را در خود جای دهد. بهتر است برای جلوگیری از آلودگی متقابل، از تخته های جداگانه برای گوشت و سبزیجات استفاده کنید.

حتی ابزار مورد استفاده در آشپزخانه نیز می توانند مشکل ساز باشند. اسکاج و دستمال های تنظیف می توانند باکتری سالمونلا و E.coli را در بر داشته باشند که شما با استفاده از آن ها برای پاک کردن کانتر آشپزخانه می توانید باکتری ها را به سادگی گسترش دهید. بنابراین تمیز کردن مناسب و مکرر این وسایل نیز ضروری است.

8- پارکینگ و انباری

4 عوامل بیماری زا در منزل

پارکینگ و انباری نیز می توانند مشکلاتی را به وجود آورند، خصوصاً اگر حلال ها، رنگ ها، سموم دفع آفات و محصولات خودرو در آن وجود داشته باشد. نشت و بخارات این مواد شیمیایی با هوا واکنش نشان داده و بخارات سمی و خورنده را به وجود می آورد که ممکن است متوجه آن نباشیم اما بسیار خطرناک می باشند.

مونوکسید کربن حاصل از سوختن سوخت خودرو، که به عنوان قاتل خاموش شناخته شده است نیز در پارکینگ موجود می باشد. پس پارکینگ حتماً باید تهویه ی مناسب داشته باشد تا این گازها از بین بروند.

9- شوینده های قوی

شوینده های قوی مواد شیمیایی خشنی هستند که می توانند شدیداً به پوست آسیب بزنند، مسمومیت تنفسی به وجود آورده و برای زنان باردار بسیار خطرناک هستند. گازها و بخارات سمی ناشی از آن ها نیز در طولانی مدت باعث ایجاد سرطان می شوند.

حدالامکان از این مواد کمتر استفاده کنید. در هنگام استفاده نیز تمامی درها و پنجره ها و سیستم تهویه را باز کرده و دستکش بپوشید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا