تغذیهسلامت

خطرات و مضرات خوردن بستنی مانده، کهنه و تاریخ گذشته چیست؟

خطرات و مضرات بستنی تاریخ انقضا گذشته

تمام لذت فصل تابستان به خوردن بستنی های یخ و دلنشینی است که در گرمای طاقت فرسای تابستان بدن انسان را خنک می کنند. خوراکی بسیار خوشمزه که در شکل، طعم و رنگ های مختلف به دل هر پیر و جوانی می نشیند و همه ی افراد در هر سنی دوستدار آن هستند. به جرأت می توان گفت کمتر کسی پیدا می شود که بستنی دوست نداشته باشد. به همین دلیل است که دقت در مصرف و استفاده از این ماده ی خوشمزه بسیار اهمیت دارد.

1 عوارض مصرف بستنی منقضی و تاریخ مصرف گذشته

همه ی ما می دانیم که زیاده روی در مصرف هر چیزی زیان آور بوده و بستنی هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف این خوراکی خوشمزه در فصل تابستان بسیار افزایش یافته و در مواردی دیده شده که یک فرد در یک روز بیش از 10 عدد بستنی خورده است. مهمترین خطر همراه با بستنی می توان به مسمومیت غذایی اشاره کرد. البته مسمومیت با بستنی تنها به خاطر زیاده روی در خوردن آن نیست؛ نوع دیگر مسمومیت با بستنی، خوردن بستی مانده و تاریخ گذشته می باشد. بستنی های سنتی در صورتی که تاریخ انتقضای آن گذشته باشد، بسیار خطرناک هستند.

البته در مورد بستنی های صنعتی توجه به تاریخ انقضا تنها معیار تصمیم گیری برای ایمن و بی خطر بودن آن نیست. معیار یک بستنی سالم، توجه به این است که چه زمانی خریداری شده و تحت چه شرایطی نگهداری شده است.

خطرات احتمالی بستنی مانده

شاید برایتان مهم نباشد که بدانید بستنی که مصرف می کنید، سنتی و فله ای آن تازه بوده یا مدت زمانی طولانی است که از ساخت آن می گذرد. اصلاً تاکنون از خود پرسیده اید که آیا بستنی هم می تواند برای سلامتی خطرناک باشد یا خیر؟

متاسفانه اصلی ترین خطر ایجاد شده توسط بستنی های مانده آلودگی باکتریایی آن است. تمام مواد غذایی که به باکتری ها آلوده می شوند ممکن است از نظر ظاهری مشکلی نداشته و همچنین بو و طعم خوبی داشته باشند در حالی که باعث مریضی می شوند.

باکتری ها در مواد غذایی آب دار و سرشار از پروتئین مثل تخم مرغ، مرغ، ماهی، گوشت و محصولات لبنی رشد می کنند. اگرچه فریز شدن بستنی و سایر محصولات لبنی باعث کند شدن رشد باکتری ها شده اما آن ها را از بین نبرده و بعد از این که یخ غذا باز شود دوباره شروع به رشد می کنند. خطر بروز مسمومیت غذایی و مریضی های ناشی از غذای ناسالم، زمانی که یخ آن باز شده و در معرض هوا قرار گرفته بیشتر است. بنابراین به هیچ وجه بستنی که ذوب شده و سرشار از باکتری های رشد کرده ی مضر است را مصرف نکرده و فقط آن را دور بیندازید.

بروز بیماری

بدن افرادی بیشترین آسیب پذیری را به بیماری های ناشی از مواد غذایی دارند که سیستم ایمنیشان ضعیف شده و به خطر افتاده است. کودکان، زنان باردار و سالخوردگان نیز در همین گروه قرار می گیرند. علائم این بیماری تقریباً ناشناخته بوده و اغلب شبیه به آنفولانزای معده است. تب، حالت تهوع، گرفتگی شکمی، استفراغ و اسهال از علائم آن می باشد که ممکن است فقط چند ساعت یا چند روز طول بکشد. خفیف یا جدی بودن بیماری بسته به نوع باکتری درگیر دارد.

خرید بستنی

برای جلوگیری از این مشکل در هنگام خرید بستنی فله ای تا حدامکان بستنی را تازه خریداری کنید. در مورد بستنی های صنعتی نیز به جای توجه به تاریخ انقضا به تاریخ تولید توجه داشته باشید تا همیشه آن ها را تازه خریداری کنید.

بستنی باید کاملاً یخ زده و به پلاستیک و یا ظرف آن نچسبیده باشد. زیرا نشان دهنده آب شدن و یخ زدن مجدد بستنی است.

عمر مفید بستنی چقدر است؟

بستنی صنعتی که بسته بندی آن به هیچ وجه باز نشده باشد را می توان با خیال راحت تا دو ماه در فریزر نگه داشت. بستنی های فله ای، به شرط این که به هیچ وجه ذوب نشده و در بسته بندی و فریزر به صورت اصولی نگه داری شود را می توان تا 2 یا 3 هفته نگه داشت. اما بهتر است در عرض 7 تا 10 روز سرو شود. برای نگهداری آن در فریزر حتماً روی آن پلاستیک کشیده و سپس در ظرف درب دار و در فریزر نگه دارید.

در آخر می توانید برای مطمئن بودن از سلامت بستنی، خودتان انواع آن را تهیه کرده و مصرف کنید.

برای اطلاع از نحوه تهیه بستنی رنگی خانگی می توانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کرده و از ایمن و سالم بودن آن مطمئن باشید.

>>> نحوه تهیه بستنی رنگی رد ولوت <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
livestrong




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا