سلامت

مضرات و عوارض جانبی گودوچی Giloy

آیا تاکنون به استفاده از گیاه گودوچی برای بهبود هضم، تسکین و درمان دردها فکر کرده اید؟ قطعاً می دانید که گودوچی گیاهی است که خواص و مزایای فراوانی برای سلامتی انسان دارد. اما آیا از مضرات و عوارض جانبی گودوچی نیز آگاه هستید؟ این کاملاً درست است که گودوچی امروزه محبوبیت بی نظیری به دست آورده و جایگاه ویژه ای در داروسازی و طب سنتی دارد، اما این دلیل نمی شود که عوارض جانبی آن را در نظر نداشت. ما در فن تریکس علاوه بر خواص و فواید گودوچی ، عوارض جانبی آن را نیز در اختیارتان می گذاریم.

گودوچی چیست؟

1 عوارض جانبی گیاه دارویی گودوچی

گودوچی گیاهی است که به دلیل خواص فراوان پزشکی، آن را ریشه ی جاودانگی می نامند. کپسول های گیاهی گودوچی از عصاره ی خالص این گیاه به دست آمده و در مصارف پزشکی از آن استفاده می شود. گودوچی دارای خواص ضد تب، ضد التهاب مفصل، آنتی اکسیدان و ضد سرطان است. به هضم غذا کمک کرده و به عنوان یک تصفیه ی کننده ی بسیار موثر خون نیز شناخته می شود. از داروی این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند نارسایی قلبی، نقرس، کم خونی، جذام، زردی و سایر بیماری های جدی مانند سرطان استفاده می شود. اخیراً نیز گودوچی به دلیل توانایی در درمان آنفولانزای خوکی بسیار محبوب شده است.

مضرات و عوارض جانبی گودوچی چیست؟

گودوچی مضرات و عوارض جانبی جدی که در اثر مصرف کوتاه مدت آن رخ دهد را ندارد. ولی با این حال میزان بی ضرر بودن آن در مصرف 6 تا 8 هفته نیز مشخص نیست. در واقع گودوچی یک داروی گیاهی طبیعی است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلات سلامتی از ساده ترین تا خطرناک ترین آن ها، مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است عوارض جانبی احتمالی زیر را نشان دهد.

1- یبوست

در بعضی موارد، استفاده از گودوچی چه به عنوان آبمیوه و چه به عنوان کپسول مکمل می تواند باعث یبوست شود. یبوست یکی از عوارض جانبی جدی گودوچی است که باید آن را در نظر داشت. گودوچی همچنین ممکن است باعث سوزش معده شود.

2- پایین آورنده سطح قند خون

گودوچی ممکن است قند خون را کاهش دهد. اگر فرد دیابتی هستید، میزان قند خون شما باید به طور مرتب کنترل شده و با احتیاط از این گیاه استفاده کنید. همچنین قبل از استفاده از گودوچی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است لازم باشد دوز داروهای تجویز شده برای دیابت تغییر یافته و هماهنگ با مصرف گودوچی تنظیم شود.

3- افزایش علائم بیماری خود ایمنی

گودوچی ممکن است سیستم ایمنی بدن را بیش از حد تحریک کرده و آن را فعال تر کند. این امر می تواند منجر به افزایش علائم بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس (SLE یا لوپوس اریتماتوز سیستمیک)، ام اس و روماتیسم مفصلی شود. اگر از هر یک از این شرایط رنج می برید، بهتر است از مصرف گودوچی خودداری کنید.

4- تداخل با کنترل قند خون

از آنجایی که گودوچی ممکن است روی سطح قند خون در بدن تأثیر داشته باشد، این احتمال وجود دارد که بتواند در کنترل قند خون حین عمل جراحی و همچنین پس از آن اختلال ایجاد کند. بهتر است 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده، مصرف این گیاه را به هر شکلی متوقف کنید.

هشدار: اگر باردار یا شیرده هستید بهتر است از مصرف گودوچی خودداری کنید؛ زیرا هنوز مشخص نیست که آیا گودوچی در این دوره اثرات مضر بر روی بدن دارد یا خیر. بنابراین بهتر است از مصرف آن در این دوران خودداری شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا