سلامت

عوارض و اثرات منفی بیوتین یا ویتامین B7 چیست؟

مکمل بیوتین یا ویتامین B7

آیا در مورد ایمن بودن مکمل هایی که مصرف می کنید اطمینان دارید؟ آیا تاکنون بیوتین یا ویتامین بی 7 مصرف کرده اید؟ اگر از اثرات منفی موادی که مصرف می کنید خبر دارید پس دلیل مصرف آن ها چیست؟

1 عوارض جانبی مصرف بیوتین

جالب است بدانید که امروزه بیش از نیمی از افراد روی کره ی زمین از انواع مکمل ها استفاده می کنند که بیوتین نیز یکی از آن ها می باشد. اما آیا همه از مضرات و فواید آن به طور کامل باخبرند؟

بیوتین نیز مانند تمام هم گروهی های خود و تمامی قرص ها و مکمل هایی که انسان مصرف می کند عوارض جانبی و اثرات منفی دارد. ما نیز به همین دلیل بر آن شدیم تا همه ی این خطرات را یکی یکی بررسی کنیم. پس با فن تریکس همراه باشید.

قبل از هر چیزی اجازه دهید مختصری در مورد بیوتین توضیح دهیم.

بیوتین چیست؟

2 عوارض جانبی مصرف بیوتین

بیوتین یک ویتامین قابل حل در آب است که در غذاهایی مثل بادام، غلات کامل، تخم مرغ، ماهی ساردین، گردو، خیار، میوه های خشک شده، جو، توت فرنگی، کلم، شیر گاو و مخمر آب جو یافت می شود. این ویتامین را ویتامین H یا B7 نیز می نامند.

اگر چه بیوتین برای عملکرد صحیح و مناسب بدنمان لازم است اما مصرف بیش از اندازه ی آن باعث بروز عوارض جانبی می گردد. بنابراین توصیه می شود حتماً دوز مناسبی از این ماده را با مشورت پزشک مصرف کنید تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود.

برخی از عوارض جانبی و تاثیرات منفی بیوتین عبارت اند از:

3 عوارض جانبی مصرف بیوتین

1- احتمال آکنه و جوش

وجود بیوتین اضافی در بدن آکنه و جوش هایی چرکی را در فک و چانه ایجاد می کند. زیرا باعث افزایش ترشح سبیوم یا چربی روی پوست می گردد و تجمع چربی و آلودگی روی پوست، جوش را موجب می شود. اما لازم به ذکر است که آکنه چند هفته بعد از قطع یا کم کردن دوز بیوتین از بین می رود.

بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل کمتر از Biotin 2500 mcg در روز مصرف کرده و هنگام مصرف، آب فراوانی بنوشید.

2- احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک

برخی از افراد در اثر مصرف بیوتین از واکنش های آلرژیک رنج می برند. یعنی بعد از مصرف بیوتین تهوع، تورم گلو، تورم صورت، خارش، تنگی یا درد در قفسه سینه را تجربه می کنند که خوشبختانه این مورد بسیار کم و نادر است.

اما اگر در اثر مصرف بیوتین هر کدام از علائم گفته شده را تجربه کردید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

3- عوارض جانبی برای بارداری

یکی از مهمترین تاثیرات بد و خطرناک بیوتین، در دوران بارداری است. مادران باردار باید از مصرف بیوتین به شدت خودداری کنند. زیرا این نوع ویتامین خطر سقط جنین را افزایش می دهد. اگر چه مطالعات علمی دقیقی برای اثبات این ادعا صورت نگرفته است اما احتیاط شرط عقل است. بدون مشورت پزشک به هیچ وجه نباید از آن استفاده کرد.

4- تکرر ادرار

مطالعات و تجربیات نشان داده است که دوز بالای بیوتین موجب تکرر ادرار می شود. به علاوه عرق کردن بیش از اندازه ی معمول نیز از دیگر عوارض استفاده از بیوتین است.

5- احتمال اسهال

گرفتگی شکم، درد معده و اسهال نیز از دیگر عوارض جانبی بیوتین می باشد که ممکن است برخی افراد آن را تجربه کنند. در چنین شرایطی باید بلافاصله مصرف بیوتین را قطع کرده و به پزشک مراجعه کرد.

6- حالت تهوع

حالت تهوع عارضه ای شایع در بین افرادی است که در مراحل اولیه ی استفاده از بیوتین می باشند. این عارضه در مراحل اولیه خفیف بوده و کم کم و به مروز زمان از بین می رود.

7- احتمال افزایش قند خون

4 عوارض جانبی مصرف بیوتین

مطالعات نشان داده است که مصرف بیوتین برای افراد دیابتی توصیه نمی شود. زیرا این ویتامین تولید گلوکز و اسیدهای چرب در بدن را افزایش می دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید حتماً در مورد استفاده از این مکمل با پزشک مشورت کنید.

8- تداخلات دارویی

بیوتین با داروهای ضد تشنج و کاهنده ی کلسترول تداخل دارویی ایجاد کرده و واکنش منفی می دهد. دوز بالای مکمل های بیوتین می تواند باعث کاهش کارایی این داروها شود. به علاوه روی علائم دیابت نیز تأثیرات منفی می گذارد.

9- افیوژن پلورال یا آب آوردن ریه

گزارشات حاکی از آن است که افیوژن پلورال یا آب آوردن ریه در خانم هایی که بیوتین را با ویتامین B5 مصرف می کنند بیشتر است.

بین ریه و قفسه سینه فضایی وجود دارد که به آن فضای جنب گفته می شود. داخل این فضا همیشه ترشحاتی وجود داشته که جذب خون می گردد. زمانی که این مایع افزایش پیدا کند، عفونتی به وجود می آید که به آن افیوژن پلورال یا آب آوردن ریه گفته می شود که بسیار خطرناک است.

10- احتمال ایجاد مشکلات تنفسی حاد

دوز بالای بیوتین در برخی از افراد مشکلات تنفسی و آنافیلاکسی به وجود می آورد که در صورت بروز مراجعه به پزشک ضروری است.

احتیاط های لازم در مصرف بیوتین

عوارض جانبی گفته شده ممکن است در همه ی افراد رخ دهد. اما اگر در هنگام مصرف بیوتین نکات زیر را رعایت کنید احتمال بروز عوارض بسیار کاهش میابد:

1- آب فراوان بنوشید. در روز حتماً دو لیتر آب بنوشید. هر چه بدن آب بیشتری داشته باشد سطح بیوتین بدن کاهش یافته و عوارض دیده نمی شود.

2- الکل، سیگار و مواد مخدر را کنار بگذارید. زیرا این مواد آب بدن را کم کرده و عوارض بیوتین را نمایان می کنند.

3- بیوتین را با معده ی خالی مصرف نکنید. بیوتین حتماً باید با وعده های غذایی مصرف شود.

4- بهتر است بیوتین مورد نیاز بدن را بدون مکمل و از طریق مصرف غذاها به بدن برسانید.

5- بدون تجویز و مشورت پزشک به هیچ وجه از بیوتین استفاده نکنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا