زیبایی

آیا افراد لاغر هنگام پیری چین و چروک بیشتری دارند؟

علت چین و چروک بیشتر افراد لاغر هنگام پیری

به هر حال همراه با گذر عمر همه ی ما پیر شده و پوستمان چروک می شود و این امر شاید برای بسیاری از ما غم انگیز و ناراحت کننده باشد. ممکن است تا الان متوجه شده باشید که مادربزرگ پیر و لاغرتان چین و چروک بیشتری نسبت به سایر افراد پیر اما چاق تر دارد. تحقیقات نشان داده اند که خانم هایی که شاخصه توده بدنیشان (BMI) کمتر است، چین و چروک پوستشان بیشتر است.

1 علت چین و چروک بیشتر افراد لاغر

یکی از این تحقیقات شامل یک جفت خواهر دو قلو بود. تا قبل از 40 سالگی خواهر لاغرتر جوان تر و کم سن و سال تر به نظر می رسید. اما بعد از گذر از سن 40 سالگی خواهری که وزن بیشتری داشت به نسبت جوان تر از دیگر قل خود به نظر می رسید.

حالا سوال اینجاست که آیا خانم های لاغر به نظر پیرتر می رسند یا واقعاً چین و چروک بیشتری دارند؟

در واقع هر دو این موارد درست هستند. مسئله این است که هر چه شاخص توده بدنی کمتر می شود، بخشی از بافت نرم و انعطاف پذیر بدن را از دست می دهید. رابرت وایس پزشک متخصص بیان داشته در اثر کم شدن این بافت ها، چروک ها عمیق تر شده و می توان گفت بیشتر به چشم می آیند.

پس اینکه خانم های لاغر چین و چروک بیشتری دارند درست است، اما آیا برعکس این قضیه هم صدق می کند؟

بله؛ خانم های چاق تر خطوط کمتری در چهره شان دیده می شود، زیرا چربی زیر پوستی بیشتری دارند. حتی ممکن است کلاژن (رشته پروتئینی که به پوست قابلیت ارتجاعی می دهد) بیشتری هم داشته باشند.

این نکته را در نظر داشته باشید که گفتن “نمی خوام بعداً پوستم چروک بشه” توجیه خوبی برای پرخوری و خوردن سه بسته چیپس بعد از شام نیست؛ اضافه وزن و چاقی مشکلاتی در سلامتی ما به وجود می آورند که نداشتن چین و چروک هیچ ارزشی در برابر آن ها ندارد.

لازم نیست با وزن بیشتر و خوش اندامی از چین و چروک پوستتان جلوگیری کنید. تنها کار لازم این است که از پوست خود به خوبی مراقبت کنید. در ادامه با فن تریکس همراه باشید تا راه های جلوگیری از فرسودگی و پیری پوست را به شما آموزش دهیم.

چگونه از چروک شدن پوست جلوگیری کنیم؟

چین و چروک یکی از عضوهای جدانشدنی پیری و کهولت سن هستند وغیر ممکن است که بتوانیم با بزرگ تر شدن و یا بهتر است بگوییم با پیرتر شدن از به وجود آمدن حداقل چند خط و چین و چروک جلوگیری کنیم. خبر خوب این است که بدون در نظر گرفتن وزن و شاخص توده بدنی شما، راه هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید چین و چروک های پوست را کم کنید.

محافظت در برابر نور خورشید: محافظت از پوست هنگامی که بیرون از خانه و در معرض نور آفتاب قرار دارید، یکی از راه های “نه” گفتن به چین و چروک است. از آنجایی که اشعه ماوراء بنفش علت به وجود آمدن 90% چین و چروک های پوست صورت است، اگر پوست در معرض اشعه های ماوراء بنفش قرار بگیرد به شدت آسیب می بیند. ضد آفتابی با شاخص محافظت از نور خورشید (SPF30) یا بیشتر و قابلیت محافظت در برابر اشعه های UVA و UVB برای مراقبت از پوست و کاهش چین و چروک مناسب است. در ساعات خیلی گرم و اوج تابش خورشید (10 صبح تا 4 بعد از ظهر) سعی کنید در سایه حرکت کرده و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از برنزه کردن و حمام آفتاب گرفتن هم چشم پوشی کنید.

ترک سیگار: ممکن است برای جلوگیری از افزایش وزن سیگار بکشید. درست است که افراد سیگاری با وجود مقدار یکسان غذا و تحرک با افراد غیر سیگاری 1.8 تا 5 کیلوگرم وزن کمتری از آن ها دارند، اما سیگار کشیدن خود یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن چین و چروک است. (اگر در حال حاضر بیماری های قلبی، سرطان ریه، آمفیزم و دیگر بیماری های مهلک را مطرح نکنیم) سیگار کشیدن با منقبض کردن رگ های خونی کوچک صورت و مسدود کردن راه دسترسی سلول های بافت صورت به اکسیژن و مواد مغذی، باعث به وجود آمدن چین و چروک می شود. افراد سیگاری به دلیل پک زدن مداوم به سیگار چین و چروک اضافه ای هم دور دهانشان دارند.

کم کردن وزن به روش مناسب: رژیم غذایی مثل رژیم غذایی یویو، علاوه بر دیگر مشکلات سلامتی می تواند تاثیر مخربی روی پوست صورت داشته باشد. کم کردن وزن و بالا رفتن وزن به صورت مداوم و تکرار شونده باعث می شود خاصیت کشسانی پوست کم شود. شاید در 20 سالگی و حتی 30 سالگی بتوانید با این قضیه کنار بیاید، اما بعد از 40 سالگی رژیم یویو می تواند باعث از دست رفتن مقدار خیلی بیشتری از چربی زیر پوست شود.

لوچ نکردن چشم ها: زمانی که مادرتان به شما گوشزد می کرد که آنقدر ادا در نیاورید و قیافه تان را کجه و کوله نکنید، صورتتان حالت می گیرد و… تقریباً حق با او بوده است. لوچ کردن چشم، اخم کردن و ادا درآوردن به صورت دائمی و تکرار شونده می تواند باعث به وجود آمدن خط ها و چین و چروک های دائمی شود. برای جلوگیری از اخم نکردن در نور خورشید بیرون از خانه عینک آفتابی بزنید.

اگر پوست صورتتان نشانه هایی از چین و چروک و پیر شدن دارد، راه هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید چین و چروک های اولیه را از بین ببرید. اما همیشه واقع بین باشید. چین و چروک هیچ داروی جادویی ندارد و هیچ قرص، ژل یا کرمی قرار نیست یک خانم 60 ساله را به یک خانم جوان 20 ساله تبدیل کند. اگرچه برخی از شواهد نشان می دهد برخی از کرم ها و داروهای موضعی که آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C ،E و سلنیوم یا رتینوئیک اسید (یک نوع ویتامین A) دارند، می توانند عمق و وضوح چین و چروک ها را کاهش دهند.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> معرفی انواع ماسک کلاژن <<<

>>> نحوه استفاده از ترتینوئین برای رفع چین و چروک پوست <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
health.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا