سلامت

الکل چگونه انسان را مست می کند؟

همه ی ما می دانیم الکل ماده ای است که سیستم عصبی و مغزی فرد را زایل و باعث مستی می شود. اما کمتر کسی پیدا می شود که مکانسیم آن در بدن و علت مستی ناشی از این ماده را بداند. احتمالا در ذهن شما هم سؤالاتی خطور می کند. سوالاتی مانند هنگام مصرف الکل چه حالتی برای انسان ایجاد شده و چه اتفاقی در بدن می افتد؟ چه مضراتی دارد که از نظر اسلام و شرعی منع شده و استفاده ی آن توصیه نمی شود؟ اینبار فن تریکس تمرکز خود را بر تشریح مکانیسم و عملکرد الکل در بدن گذاشته تا علت مستی ناشی از آن را بدانید.

1 عملکرد الکل در بدن و چگونگی ایجاد مستی

عملکرد الکل در بدن

زمانی که الکل وارد بدن می شود، اتانول محلول در سرتاسر بدن آزادانه حرکت کرده و به سراسر بدن نفوذ می کند. اتانول وارد سیستم گوارش، و از طریق آن وارد گردش خون می شود. سپس از غشای سلولی عبور و در قلب گردش پیدا می کند. همچنین بسیار آزادانه وارد مغز نیز شده و گردش خود را در مغز شروع می کند که عامل مختل شدن سیستم عصبی مرکزی نیز می گردد. در این حالت یعنی زمانی که اتانول در مغز و در محیط اطراف آن پخش شده و گردش می کند، ترشح دوپامین افزایش یافته و با گیرنده های عصبی ارتباط برقرار می کند.

دوپامین یک ترکیب آلی از خانواده کاتکولامین‌ها و فنتیلامین‌هاست که نقش پیام رسان عصبی را در مغز و نقش هورمونی را در خون ایفا می کند. این ماده ی حیاتی مهم ‌ترین نقش را در ایجاد لذت و پاداش ایفا کرده و افزایش آن در مناطق خاصی از مغز که به مرکز پاداش معروف‌ اند، موجب ایجاد حس سرخوشی (پاداش) می‌ شود. از آنجایی که این ترکیب آلی در کنترل دستگاه حرکتی نیز نقش دارد، اتانول وارد شده در بدن و مغز، ترشح دوپامین را افزایش داده و این امر نیز باعث مستی و سرخوشی می گردد. به علاوه اتانول به گلوتامات (glutamate) نیز متصل است. گلوتامات یک انتقال دهنده ی عصبی بوده که معمولا نورون ها که مسئول رساندن پیام به مغز هستند را تحریک می کند. زمانی که اتانول به آن متصل می شود، اجازه فعال شدن گلوتامات را نمی دهند و همین امر باعث می شود مغز بسیار آهسته تر به محرک ها پاسخ دهد. یعنی عملکرد مغز کاسته شده و عقل زایل می شود.

همچنین اتانول به گاما آمینوبوتیریک اسید نیز متصل شده و با آن ارتباط برقرار می کند. اما این بار برخلاف گلوتامات، نه تنها آن را غیر فعال نکرده بلکه گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را بسیار هم فعال می کند. گاما یک میانجی عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی پستانداران بوده که عموماً نقش مهار کنندگی دارد. یعنی موجب مهار تحریکات نورونها یا تضعیف آنها می ‌شود. حال زمانی که بسیار فعال باشد، (کاری که اتانول می کند) تحریکات نورونها را بسیار مهار می کند. در حالت عادی گیرنده های گاما باعث می شوند فرد احساس آرامش کرده و بخوابد. اما زمانی که اتانول آن را فعال می کند، آرامش و خواب آلودگی در فرد افزایش یافته و حالت گیجیِ بیشتری در فرد به وجود می آید. در نتیجه عملکرد مغز بسیار آهسته تر می شود. البته ناگفته نماند که میزان و شدت مستی در فرد به عوامل دیگری مانند جنسیت، سن، وزن و حتی غذایی که فرد خورده است نیز بستگی دارد. همه ی اینها در میزان مستی ایجاد شده توسط الکل نقش دارند.

در نهایت، الکل به وسیله ی آنزیم های کبدی با مقدار 29 میلی لیتر بر ساعت متابولیزه می شود. اما این روند می تواند در طولانی مدت باعث آسیب زدن به بخش های مختلف بدن شده و به آن آسیب می زند. یعنی اگر میزان الکل زیاد بوده و مدت زمان متابولیزه و کار کبد افزایش یابد، آسیب بسیار جدی به کبد و دیگر ارگان های بدن مانند کلیه، شش ها و حتی دستگاه گوارش وارد می شود. زیرا الکل به وسیله ی کلیه ها و با ادرار نیز دفع می شود. شش ها نیز الکل را از طریق بازدم به بیرون از بدن هدایت می کنند. حتی مولکول های اتانول می توانند به پوست نیز نفوذ کرده و از آن دفع شوند. سیستم گوارشی نیز درگیر شده و گاهی اتانول را از طریق استفراغ از بدن خارج می کند. پس می توان گفت کل بدن و تمامی ارگان ها تحت تأثیر قرار گرفته و در طولانی مدت به آنها آسیب های زیان باری وارد شده که جبران آن در بعضی موارد غیر ممکن خواهد بود. حتی یک لیتر الکل عملکرد مغز را به گونه ای پایین می آورد که ارسال سیگنال های مهم مانند کنترل تنفس و ضربان قلب در بدن را مختل می کند. همین امر باعث خفگی و ایست قلبی می گردد. گاهی نیز دیده شده که مسمومیت با الکل باعث مرگ فرد شده و به همین دلیل است که استفاده از الکل بسیار مضر بوده و اسلام مقدس آن را حرام کرده است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر

سلام حتی آب هم اگر زیاد بخوری مضر است، پس ال‌کل هم اگر متعادل و با فاصله خورده شود، هم باعث سرخوشی شده و هم ضرری نخواهد داشت،

لیلی

تو تحقیقات جدید حتی مقدار کم الکل هم مضر است و به غشای مغز آسیب می زند.
حال اگر آسیب کم به مغز برای شما مهم نیست …

دکمه بازگشت به بالا