موبایل و تبلت

چرا گوشی های اندروید به طور دائم و منظم بروزرسانی نمی شوند؟

بروزرسانی نامنظم گوشی های اندروید

به روزهای اولِ شروع کار اندروید برگردیم؛ روزهایی که زمانبندی ارائه بروزرسانی این سیستم عامل، اصلاً از برنامه ی منظمی برخوردار نبود و هر از چند گاهی بروزرسانی های مختصری به صورت تصادفی برای گوشی های مختلف منتشر می شد. حتی گاهاً شاهد ارائه بروزرسانی های زیادی در یک دوره کوتاه بودیم. اما اکنون گوگل، روند ساده و در عین حال منظمی را در پیش گرفته است. با این روند دستگاه های اندرویدی حداکثر یکبار در سال آپدیت های مهم و اساسی دریافت می کنند. در واقع بسته های بروزرسانی اندروید، دیر به دیر ارائه می شوند، اما این بسته ها تغییرات اساسی در دستگاه شما ایجاد کرده و یا باگ های آن را رفع می کنند. اما با این حال برخی از کاربران جدید اندروید، از ارائه نشدن زود به زودِ بسته های بروزرسانی، برای گوشی هایشان شاکی هستند.

1 آپدیت گوشی اندروید

اکوسیستم اندروید

اندروید، برخلافِ اپل که در هر تولیدش تنها یک گوشی به بازار عرضه می کند و کیفیت را بر کمیت ترجیح می دهد، دارای محیط بازتر و انعطاف پذیرتری است. این سیستم عامل نسخه باز یا Open Source بوده و هر تولید کننده ای می تواند آن را طبق نیازهای کاربران خود تغییر دهد. همه شرکت ها آزاد هستند تا یک گوشی یا تبلت اندرویدی بسازند، اندروید را شخصی سازی یا Customise کنند و آن را روی دستگاه های خود نصب کنند. با این کار می توانند گوشی های متنوعی را به بازار عرضه کنند. گوشی های آیفونی که از سال 2007 تا به اکنون تولید شده اند، تنها در 14 مورد، با هم اختلاف دارند، در صورتی که گوشی های اندروید تولید شده در همین مدت زمان، هزاران تفاوت با هم دارند.

بدین لحاظ، گوشی های اندرویدی دارای تنوع زیادی از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری هستند. این دستگاه ها در مدل های مختلف با قیمت های متفاوت به بازار عرضه می شوند. مدل های خیلی ارزان آن، بیشتر به کشورهای در حاله توسعه، عرضه می شود. البته باید توجه داشت که برخی از دستگاه های اندرویدی از لحاظ قابلیت های نرم افزاری و قدرت سخت افزاری بسیار پیشرفته تر از آیفون ها هستند و طرفداران زیادی دارند.

گوشی های پیکسل، سری جدیدی از گوشی های اندروید هستند که توسط گوگل عرضه شده و یکی از رقبای اصلی گوشی های آیفون می باشند. اگر چه هر تولید کننده می تواند گوشی اندروید سفارشی و مختص شرکت خود را تولید کند، اما گوشی پیکسل گوگل، محصول خانگی این شرکت بوده و با نسخه خالصِ اندروید، به بازار عرضه شده است. آپدیت این گوشی ها نیز توسط گوگل ارائه شده و اولین گوشی هایی هستند که در زمان عرضه نسخه های جدید سیستم عامل اندروید، آن را دریافت می کنند.

چرا گوشی شما، آپدیت ها را به صورت مستقیم و از طریق گوگل دریافت نمی کند؟

2 آپدیت گوشی اندروید

همانطور که گفتیم اغلب شرکت ها سیستم عامل اندروید را طبق نیاز های کاربران خود تغییر داده و یا Customise می کنند و پس از اعمال تغییرات لازم بر روی سیستم عامل اندروید آن را به صورت نسخه بسته یا Closed Source به بازار عرضه می کنند. پس با این وجود رابط های کاربری مختلفی برای این سیستم عامل وجود دارد و هر شرکتی برای کاربران خود اپلیکیشن ها و قابلیت های مختلفی را به کار برده است. پس طبیعی می باشد که گوگل نمی تواند برای همه گوشی ها آپدیت عرضه کند.

بنابراین گوشی های شما تنها از طریق تولیدکنندگان خود می توانند آخرین بروزرسانی ها را دریافت کنند.

شرکت های تولید کننده گوشی های اندرویدی پس از ارائه بروزرسانی ها توسط گوگل آن را به طور مناسب برای گوشی های تولید شده توسط خودشان تغییر داده و به شما عرضه می کنند.

بیشترِ تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی مانند لنوو، سامسونگ، ال جی و … روی گوشی های خود کار کرده تا آنها را نسبت به گوشی های رقبا برجسته تر و بهتر کنند. برای این کار، آنها قابلیت های زیادی را به گوشی ها افزوده و یا آنها را تغییر می دهند و بر عملکرد بهتر آنها تمرکز می کنند. همچنین اغلب تولیدکنندگان به نیاز های سخت افزاری کاربران خود توجه داشته و تغییرات زیادی را در این بخش در نظر می گیرند. اما همه این تغییرات، به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. بنابراین هر زمانی که اندروید بروزرسانی می شود، بدانید که تولید کنندگان زمان و انرژی زیادی صرف کرده اند. اما آیا همیشه این کار برای تولیدکنندگان مقدور است؟

به خاطر تعدد در گوشی های اندروید، پشتیبانی از آنها کمی دشوار است. اگر یک تولیدکننده، هر سال شش مدل گوشی روانه بازار کند، پشتیبانی از هر شش مدل در یک سال، برای او بسیار سخت خواهد بود. اگر تولید کنندگان بخواهند وقت زیادی را برای پشتیبانی گوشی های عرضه شده و ارائه آپدیت های منظم برای آنها بگذارند، قطعاً شکست خواهند خورد. چرا که با این کار از رقبا عقب می افتند و نمی توانند روی گوشی های جدید خود تمرکز کنند. همچنین با این کار هیچ کس برای خرید گوشی های جدیدتر ترغیب نخواهد شد.

اما با این وجود تمامی تولیدکنندگان نسبت به پشتیبانی گوشی های فروش رفته مسئول هستند. به همین دلیل شاهد ارائه آپدیت های منظم تری نسبت به قبل هستیم. تمامی شرکت ها سعی دارند تا با ارائه پشتیبانی ها و بروزرسانی های منظم حداقل برای یک یا دو سال پس از عرضه گوشی، کاربران خود را راضی نگه دارند.

چگونه زودتر آپدیت ها را بدست آوریم؟

3 آپدیت گوشی اندروید

اگر شما از عدم ارائه منظم بسته های بروزرسانی برای گوشی خود شاکی بوده و یا ناامید شده اید، بهترین راه این است: یک گوشی پیکسل بخرید. این گوشی ها توسط گوگل طراحی، تولید و به بازار عرضه شده اند و توسط گوگل نیز پشتیبانی می شوند. بنابراین، می توانید برای مدت زمان بیشتری از بروزرسانی های سیستم عامل اندروید برخوردار شوید. همچنین، گوگل برای همه آپدیت های اندوریدی، ضمانتِ پشتیبانی حداقل دو ساله و برای آپدیت های امنیتی ماهانه، ضمانتِ بی سابقه ی سه ساله در نظر گرفته است. جالب اینجاست که این موارد اصلاً منحصر به نسخه خاصی نیستند.

اگه نمی توانید یک گوشی پیکسل بخرید و از گوشی های سامسونگ گلکسی استفاده می کنید، باز هم جای نگرانی نیست. خبر خوب این است که روند ارائه بروزرسانی ها توسط سامسونگ نسبت به گذشته بسیار بهتر و منظم تر شده است. به طور مثال، گوشی سامسونگ گلکسی S7 هنوز هم در حال دریافت بروزرسانی های مختلف از این شرکت است.

اما با این وجود اگر چه گوشی S8، گلِ سر سبد گوشی های سامسونگ است، اما هنوز اندروید 8 اوریو که چند ماهی است در دسترس است را دریافت نکرده و احتمالاً باید چند ماه دیگر نیز منتظر بمانید.

در صورت توقف ارائه بروزرسانی ها از رام های سفارشی یا Custom ROMs استفاده کنید.

4 آپدیت سیستم عامل Android

اندروید یک سیستم عامل متن باز است (open source). بنابراین همه کاربران می توانند کدهای سیستم عامل اندروید را تغییر داده و آن را طبق نیازهای خود کاستوم یا شخصی سازی کنند. کاربران با این کار می توانند رام های اندروید را برای گوشی های مختلف آماده کرده و قابلیت های متنوعی را برای آنها در نظر بگیرند.

کسانی هستند که این نوع رام ها را برای استفاده عموم به بازار عرضه می کنند. البته این گونه رام ها اصلاً رسمی نبوده اما کاربران زیادی آنها را روی گوشی های خود نصب کرده و استفاده می کنند.

کاستوم رام ها به کاربران اجازه می دهند هر سخت افزاری را که دوست دارند بخرند و سیستم عامل دلخواه خود را روی آن نصب کنند. اپلیکیشن های پیش فرض را حذف و سیستم عامل را به جدیدترین نسخه، بروزرسانی کنند.

کاستوم رام ها را می توانید از وب سایت های مختلفی دانلود کرده و استفاده کنید. اما توصیه می کنیم که نصب این رام ها را به متخصصین اندروید بسپارید.

هنگام خرید یک گوشی جدید، چه نکته ای را در نظر داشته باشیم؟

5 آپدیت سیستم عامل Android

اگر چه راهکاری برای دریافت منظم و دائمی آپدیت های اندروید وجود ندارد، اما اگر می خواهید گوشی جدیدی بخرید و نگران دریافت آپدیت ها و بروزرسانی آن هستید، بهتر است گوشی ارزان قیمتی نخرید. به خاطر داشته باشید که تولید کنندگان برای آپدیت گوشی های ارزان، کمتر انگیزه داشته و کمتر وقت می گذارند.

فن تریکس در مقاله زیر “نحوه نمایش مواردی که حافظه گوشی اندروید را پر کرده است” به شما آموزش می دهد.

>>> نحوه نمایش مواردی که حافظه گوشی اندروید را پر کرده است <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا