بیشتر بدانید

چرا صداهای بلند باعث زنگ زدن گوش هایمان می شوند؟

علت زنگ زدن گوش هایمان در اثر صداهای بلند چیست؟

تاکنون برایتان پیش آمده است که در اثر شنیدن یک صدای بلند گوش هایتان به طور موقت کر شوند و فقط صدای یک زنگ یا سوت بی پایان در گوشهایتان بپیچد؛ جوری که انگار گوش هایتان در حال جیغ کشیدن هستند؟

1 علت زنگ زدن گوش در اثر صدای بلند

خب در واقع یک جورایی گوش ها در حال جیغ کشیدن هستند. صداهای بلند تر از یک داد می توانند به بخشی از گوش داخلیمان به نام سلول های مویی آسیب برسانند. سلول های مویی در واقع مثل دروازه بانان شنوایی ما عمل می کنند. هنگامی که امواج صوتی به گوشمان می رسند، این سلول ها ارتعاشات را به جریان های الکتریکی تبدیل کرده تا نورون های شنوایی آن ها را به مغز انتقال دهند. بدون سلول های مویی، گوش ما هیچ عضوی برای تبدیل ارتعاش به جریان الکتریکی ندارند، درست مثل اینکه سعی کنید در بیابان داد زده و انتظار شنیدن اکو را داشته باشید.

2 علت زنگ زدن گوش در اثر صدای بلند

صدای مداوم زنگ زدن در گوشمان می تواند به شدت آزار دهنده و البته خطرناک باشد.


برای اطلاع از روش های درمان و غلبه بر پرشنوایی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های درمان و غلبه بر پرشنوایی <<<


سلول های مویی در گوش داخلی و در بخش حلزونی ساکن هستند. رشته های مو شکل (مژک) این سلول ها به نام stereocilia شناخته شده و در بالای سلول ها قرار دارند. زمانی که موج صوتی از گوش عبور می کند و به این سلول ها می رسد، باعث تاب برداشتن این مژک ها می شود و آن ها را وادار به حرکت در جهت نیرو می کند. به عنوان مثال یک موسیقی ملایم پیانو به آرامی مژک ها را تکان می دهد. در حالی که یک آهنگ هِوی متال باعث می شود حرکت مژک ها سریع تر و با شدت بیشتری صورت بگیرد. این حرکات باعث به وجود آمدن جریان های الکتریکی می شوند که این جریان ها اطلاعات صدا را از طریق نورون های شنوایی به مغز می رسانند.

زمانی که صدای بلندی به گوشتان می خورد، مژک ها آسیب دیده و به اشتباه به فرستادن اطلاعات به سلول های عصبی ادامه می دهند. زمانی که گوش هایتان در اثر یک صدای بلند زنگ می زنند، دلیلش این است که سر مژک برخی از سلول های مویی داخل گوشتان شکسته شده است و شما جریان های الکتریکی غلطی که باعث شنیدن صدای زنگ می شوند را می شنوید؛ که این اتفاق به اسم وز وز گوش شناخته می شود. اما از آنجایی که می توانید این سر مژک های کوچک را طی 24 ساعت دوباره رشد بدهید، این وضعیت معمولاً موقتی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید چگونه چیز نامرئی مثل صدا می تواند به گوش ما آسیب بزند، چگونه می توان از این آسیب ها جلوگیری کرد و اینکه وقتی زنگ زدن گوش ادامه پیدا می کند و قطع نمی شود، یعنی چه اتفاقی افتاده است؟

مقدار بلندی برخی از صداها برای گوش را می توانید در لیست زیر مشاهد کنید.

تلفن در حال زنگ زدن: 30 دسی بل
مکالمه های معمولی: 60 دسی بل
ماشین چمن زنی: 90 دسی بل
آره برقی: 110 دسی بل
آژیر آمبولانس: 120 دسی بل
کنسرت موسیقی راک: 140 دسی بل
شات گان 12 تایی: 165 دسی بل

چگونه صدا می تواند به ما آسیب برساند؟

فرض کنید که می خواهید قدرت تک نوازی گیتار الکتریکی را در چیزی کوچک تر از یک تیله جا بدهید تا بفهمید سیستم شنوایی ما به چه اندازه قدرتمند و البته حساس است. صدا به صورت موج صوتی وارد گوش شده و پرده گوش در قسمت گوش خارجی را به ارتعاش در می آورد و با گذراندن آن صدا از میان سه استخوان ریز داخل گوش میانی صدا تقویت می شود. سپس به گوش داخلی و بخش حلزونی که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم می رسد. ارتعاش بالا می تواند ضربه ناگهانی به سر مژک ها وارد کرده و باعث زنگ زدن گوش شود. در واقع این زنگ زدن مثل صدای جیغ سلول های مویی است که اخطار می دهند “صدا خیلی بلند بود!”

اگر شنیدن صدای بلند ادامه پیدا کند، می تواند به طور کامل برخی از سلول های مویی را بکشد. خب که چی؟ ما 1600 سلول مویی در حلزون گوشمان داریم، اما در مقایسه با چشممان که 100 میلیون از این سلول های مویی با کاربرد مشابه فقط با تفاوت تبدیل نور به تصویر در خود دارد این عدد واقعاً کم است. همچنین اگر سلول مویی بمیرد، ما دیگر قادر به بازیابی و احیای دوباره آن ها نیستیم. برای همین است که محافظت از گوش ها بحث خیلی مهمی است.

چه مقدار صدای بلند “بیش از حد بلند” به حساب می آید؟

صدا با واحدی به نام دسی بل اندازه گیری می شود. دسی بل قدرت صدا را اندازه می گیرد نه مقدار آن را. مقدار قدرت بی خطر صدا برای گوش انسان زیر 85 دسی بل است. البته این نکته قابل ذکر است که اگر از فاصله نیم متری سر کسی داد بزنید، قدرت صدا می تواند بیش از مقدار بی خطر باشد. گذشتن از مرز 85 دسی بل می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. با اینکه وز وز گوش معمولاً موقتی است، اما برای حدود 20 میلیون نفر از آمریکایی ها این صدا هیچ وقت متوقف نمی شود! وز وز گوش مزمن می تواند دلایلی مثل عفونت های مختلف، فشار خون بالا و تراکم جرم گوش داشته باشد. در این صورت پیشنهاد میکنیم طرز استفاده از شمع گوش را در وب سایت فن فریکس بیاموزید. اما معمولاً این مشکل دلیلی مبنی بر کاهش شنوایی در اثر صداهای بلند دارد.

چند راه ساده برای محافظت از شنواییتان این است که ابتدا از قدرت صداهای اطراف خود آگاه باشید. اگر می دانید قرار است به مکان های پر سر و صدا بروید، از گوش گیر استفاده کنید. به علاوه مدت زمان و نزدیکی خودتان به صداهای بلند را در نظر داشته باشید. بدن ما گاهی اوقات از چیزی که فکرش را می کنیم حساس تر است.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> نحوه آرام کردن کودک دچار عفونت گوش <<<

>>> نحوه شستشوی گوش با هیدروژن پراکسید <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
health.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا