سلامت

چگونگی تشخیص خانگی ناباروری و نازایی در زنان

اگر شما و همسرتان با وجود تلاش های فراوان صاحب فرزند نشده و یا سقط های مکرری را تجربه کرده اید، ممکن است یکی از شما دارای مشکل نازایی و ناباروری باشید. این اتفاق می تواند برای هردوی شما بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده باشد، اما بجای اینکه خودتان را درگیر این موضوع و غم بزرگ آن کنید، نشانه های زیر را برای اطمینان از این مشکل بررسی کنید. البته توجه داشته باشید که هیچگاه به تشخیص خود اقدامی انجام نداده و قبل از هرگونه درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

تشخیص ناباروری زنان در خانه

1- سنتان را در نظر داشته باشید.

شانس بارداری با افزایش سن کمتر می شود. یعنی هر چه سنتان بیشتر باشد، احتمال کمتری برای بارداری خواهید داشت. زیرا تعداد تخمک ها، کیفیت و زمان تخمک گذاری کاهش میابد. به علاوه مشکلات و بیماری هایی که با افزایش سن رخ می دهد، تداخلاتی را به وجود آورده و باعث کاهش احتمال و شانس باروری می شود. البته این موضوع کاملاً طبیعی است.

به طور کلی بعد از 30 سالگی شانس بارداری در هر سال 3 تا 5 درصد کاهش یافته و بعد از 40 سالگی این کاهش بسیار قابل توجه خواهد بود.

2- هرگونه مشکل در سیکل قاعدگیتان را در نظر داشته باشید.

دوره های غیر طبیعی قاعدگی می تواند یکی از نشانه ها و علائم ناباروری باشد. مقدار خون در هر دوره از پریودی، طول مدت خونریزی، سیکل نرمال و طبیعی قاعدگی و نشانه ها و علائم غیرطبیعی در قاعدگی هایتان را در نظر بگیرید. یک قاعدگی طبیعی بین 3 تا 7 روز به طول انجامیده و دقیقاً در روزهایی باید اتفاق بیافتد که انتظار آن را دارید. هرگونه علائمی غیر از این ها مثل قاعدگی نامنظم، تغییرات در میزان و مدت خونریزی، گرفتگی شدید عضلات و هر چیزی که غیرطبیعی به نظر آید را باید جدی بگیرید. زیرا ممکن است نشانه هایی از ناباروری باشد.

3- به افزایش وزن و تغییرات پوستی به طور همزمان توجه کنید.

اگر افزایش وزن ناگهانی و نامطلوبی را تجربه کردید، ممکن است دچار یکی از بیماری مربوط به نازایی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع دو و کم کاری تیروئید شده باشید. زنان مبتلا به این بیماری ها در کنار افزایش وزن، تغییرات پوستی خاصی نیز تجربه می کنند.

– افزایش موهای صورت، آکنه، پوست چرب و لکه های پوستی مثل لکه های تیره و قهوه ای یا مشکی بر روی صورت، گردن، زیر آرنج، زیر سینه ها و پشت نشانه های خطرناک بیماری است که ممکن است منجر به نازایی شود.

– BMI بالای 30 نیز به طور قابل توجهی شانس بارداری را کاهش می دهد.

4- هرگونه اختلالات پزشکی را در نظر داشته باشید.

برخی از اختلالات پزشکی ممکن است روی شانس بارداری تاثیر بگذارد. همچنین این احتمال وجود دارد که بدنتان آنتی بادی های ضد اسپرم تولید کند که می تواند به اسپرم صدمه زده و مانع از بارداری شود.

برخی از این اختلالات پزشکی و شرایطی که باعث رخ دادن این امر می شود عبارت اند از:

– دیابت نوع 2، فشار خون بالا، هیپوتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید، نارسایی قلبی، سل، تومورهای هیپوفیز، کم خونی، کمبود آهن و اسید فولیک، سرطان و سابقه جراحی شکمی یا لگنی که بر لوله های فالوپ و آپاندکتومی تاثیر گذاشته باشد.

1 علائم ناباروری و نازایی در زنان

5- در نظر داشته باشید که برخی عفونت ها نیز منجر به نازایی می شود.

برخی عفونت ها از آنجایی که می توانند لوله های فالوپ را مسدود کنند، بر تخمک گذاری تاثیر گذاشته و باعث می شوند که اسپرم به تخمک نرسد و منجر به نازایی و ناباروری شوند. عفونت قارچی یا عفونت باکتریایی ترشحات واژن را تغییر داده که همین مسئله ی به ظاهر ساده ناباروری را به دنبال دارد. دیگر انواع عفونت ها و بیماری ها نیز مثل بیماری التهابی رحم، عفونت تخمدان لوله های رحم و رحم، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس نیز منجر به ناباروری می شوند.

6- بدانید که برخی عادت ها و سبک های زندگی نیز روی قدرت باروری تاثیر منفی می گذارند.

مصرف سیگار و تنباکو تعادل هورمونی در زنان را برهم زده و منجر به نازایی می شود. همچنین می تواند باعث سقط جنین، نقایص مادرزادی و زایمان زودرس گردد. بنابراین اگر سیگاری هستید حتماً آن را ترک کنید. زیرا به احتمال بسیار بالایی شما را نازا خواهد کرد.

رژیم غذایی نامناسب که با کمبود مواد مغذی و آهن همراه باشد نیز می تواند بر توانایی تولید مثل شما تاثیر بگذارد و همچنین باعث بیماری هایی مانند کم خونی، دیابت نوع دو، سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی شوند که که همه ی اینها ریسک ناباروری را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض استرس بیش از اندازه و الگوهای خواب ناسالم نیز می تواند بر سلامت باروری تأثیر بگذارد.

2 علائم ناباروری و نازایی در زنان

7- هرگونه ناهنجاری جسمی و آناتومیک که ممکن است وجود داشته باشد را نیز در نظر بگیرید.

بعضی نقایص آناتومیک رحم نیز منجر به ناباروری می شود. بسیاری از این نقایص در هنگام تولد رخ می دهد که به آنومالی های مادرزادی معروفند و تقریباً همیشه بدون علامت می باشند.

3 علائم ناباروری و نازایی در زنان

برخی از این اختلالات عبارتند از:

رحم دو شاخ، چسبندگی دیواره ی رحم، چسبندگی و زخم بودن لوله های فالوپی، لوله های فالوپ پیچیده و رحم غیر طبیعی.

8- توجه داشته باشید که موارد گفته شده به طور قطع ناباروری شما را به اثبات نمی رساند و تنها نشانه هایی است که در صورت وجود، شما را به مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات و تست هایی در این زمینه سوق می دهد. بنابراین برای بررسی های دقیق تر و درمان ناباروری احتمالی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا