خانه و کاشانه

15 نوع ظرفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد

ظروفی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد

ماشین ظرفشویی وسیله ای جادویی است که در صرفه جویی زمان نقش بسزایی دارد. اما همین وسیله ی جادویی و کارآمد، گاهی ضررهایی را به بار می آورد و ظرف هایمان را به گونه ای خراب می کند که واقعاً غیر قابل جبران است. پس بهتر است قبل از این اتفاقات و با توجه به طرز کار ماشین های ظرفشویی، نکات مربوط به آن ها را بدانید. با توجه به این موضوع 15 نوع ظرف زیر را هرگز در ماشین ظرفشویی نگذارید و همیشه آن ها را با دست بشویید.

1- قاشق ها، کاسه ها و تخته ی آشپزخانه ی چوبی

سختی و قدرتمند بودن مواد شوینده ی ماشین های ظرفشویی، می تواند روغن طبیعی وسایل چوبی را از بین برده و موجب شکستگی آن ها شود. همچنین به مرور زمان خرد شده و از بین می روند. به همین دلیل ظروف چوبی همیشه باید با دست و شوینده ای ملایم و همراه با آب ولرم شسته شوند. ضمناً ظروف چوبی را هرگز نخیسانید، زیرا باعث متورم شدن و خراب شدن بافت آن می شود. برای ضدعفونی کردن آن از مخلوط ملایم آب و کلر استفاده کنید.

1 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

2- چاقوهای آشپزخانه

به سه دلیل نباید چاقوها را در ماشین ظرفشویی گذاشت. اول اینکه لبه های تیز چاقو به سبدها آسیب زده و باعث دندانه دندانه شدن قفسه ی سبد قاشق ها می شود. درنتیجه به مرور زمان بافت های سبد بریده شده و از بین می رود. دوم اینکه به دلیل تراکم قاشق ها، چاقو به سختی از سبد درآمده و ممکن است دست فرد زخم شده و آسیب ببیند. سومین و مهم ترین دلیل که هرگز نباید چاقو در ماشین قرار گیرد، این است که مواد شوینده ی ماشین، لبه های تیز چاقو را کند کرده و به دسته ی چوبی آسیب می زنند؛ که موجب جدا شدن دسته از آن می شود.

2 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

3- رنده ها و الک های آشپزخانه

هر گونه وسیله ی آشپزخانه که لبه های تیزی داشته باشد، نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرد. همان طور که در مورد چاقوها هم گفته شد به مرور زمان لبه های تیزِ آن کند می شوند. به علاوه رنده ها و الک ها با قطعه هایی پلاستیکی پوشیده شده اند که در ماشین ظرفشویی بد فرم می شوند. همچنین ماشین ظرفشویی قادر نیست تمام باقی مانده های غذاییِ گیر کرده در توری ها را خارج کند.

3 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

4- قابلمه ها، تابه و ظروف چدنی و نچسب

قابلمه های چدنی جزء آن دسته از وسایل آشپزخانه هستند که اگر به درستی محافظت نشوند، به زودی خراب شده و از بین می روند. به عکس اگر به درستی حفظ شوند، سالیان سال عمر خواهند کرد. برای جلوگیری از زنگ زدن این ظروف و نچسبیدن غذا به آن ها، این ظروف با مواد نفتی پوشش داده می شوند. وقتی این ظروف در ماشین ظرفشویی قرار گیرند، مواد شوینده ی قویِ ماشین ظرفشویی و آب داغ، این پوشش را از بین برده و ظرف را بلااستفاده می کنند.

4 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

5- ظروف آلومینیومی و رویی

اگر یک ظرف براق رویی یا آلومینیومی را در ماشین ظرفشویی بگذارید، ظرفی تیره و کدر را به شما خواهد داد. به علاوه ممکن است حفره ها و خوردگی های بسیار کوچکی هم روی آن دیده شود. اگر دقت کنید، لکه های سفیدی روی سطح این ظروف دیده می شود که به خاطر قلیایی بودن مواد شوینده است.

5 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

6- ظروف مسی

ظروف مسی وسایلی زیبا و کلاسیک در آشپزخانه می باشند که برای حفظ براقی، درخشش و زیبایی شان نیاز به مراقبت و توجه ویژه ای دارند. مواد شیمیایی موجود در شوینده ی ماشین ظرفشویی، باعث خرد شدن بافت ظروف مسی و ایحاد حفره هایی روی سطح آن شده که کامل آن را از بین می برد. حتی با بهترین قلع اندودی و تعمیر هم قابل درست شدن نیست.

6 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

7- زودپز

اگرچه زدودن چربی ها و کثیفی های زودپز کمی سخت بوده و شستن آن با ماشین راحت تر و البته تمیزتر می باشد، اما هرگز نباید آن را در ماشین قرار داد. زودپز حاوی سوپاپ هایی است که باعث عملکرد بهتر آن می شود. روند و شیوه ی ماشین ظرفشویی در شستن ظرف ها به گونه ای است که باعث می شود تکه های غذایی را به سمت سوپاپ ها هدایت کرده، سوپاپ ها را بسته و بعدها موجب انفجار زودپز خواهد شد. به علاوه شوینده ی قوی ماشین ظرفشویی به روکش سیلیکونی زودپز آسیب می زند.

7 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست


برای اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه شستن و از بین بردن بوی زودپز به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه شستن و تمیز کردن زودپز برقی <<<

>>> چگونگی از بین بردن بوی نامطبوع زودپز <<<


8- تابه های نچسب

اگر چه بسیاری از تابه های نچسب، برچسب امکان استفاده در ماشین ظرفشویی روی آن ها خورده است، اما مواد شوینده ی قوی، آب داغ و حرارت بسیار بالا در مرحله ی خشک کردن ماشین، باعث ترک خوردگی روکش نچسب آن می شود. سعی کنید این تابه ها را با دست بشویید. اما اگر آن را در ماشین قرار دادید، مرحله ی خشک کنندگی ماشین را متوقف کنید، آن را در آورده و در هوای آزاد خشک کنید.

دقت داشته باشید که اولین نشانه ی خراش و ترک روی تابه نشانه ی تعویض و عدم استفاده از آن است. زیرا روکش نچسبِ آن به صورت نقاط ریز بلند شده و وارد غذا می شود که بسیار مضر است.

8 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

9- ظروف آکرلیک و ملامین

ظروف سبک و رنگارنگ آکرلیک و ملامین بسیار محبوب و فراوان هستند. اما متأسفانه دمای بسیار بالای خشک کنندگی ماشین و مواد شوینده ی قوی آن به این ظروف آسیب می زند. بعد از چند بار گذاشتن آن ها در ماشین ظرفشویی، متوجه رنگ رفتگی و پوسته پوسته شدن آن می شوید.

9 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

10- ظروف عایق دار مانند فلاسک

ظروف شیشه ای دوجداره و ظروفی با عایق فلزی و پلاستیکی که از دولایه ی فلز یا پلاستیک ساخته شده است، که میان دولایه نیز با هوا پر شده، برای نگه داشتن مواد به صورت داغ و سرد بسیار عالی می باشند. اگر چه بیشتر این ظروف دارای برچسب ماشین ظرفشویی می باشند، اما گرمای بسیار بالای ماشین باعث شکاف خوردن بدنه شده و باعث ورود آب میان دو لایه ی عایق می شود؛ در نتیجه باعث خراب شدن آن می شود. برای پاک کردن لکه های چای و قهوه از این ظروف، ترکیبی از آب و جوش شیرین ساخته و لکه ها را به کمک اسکاچ پاک کنید.

10 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

11- ظروف شیشه ای با طرح ها و نوشته های رنگی چاپ شده

مواد شوینده ی ماشین ظرفشویی و اسپریِ آب شدیدی که روی ظرف ها انجام می شود، باعث از بین رفتن طرح های رنگی موجود روی ظروف شیشه ای می شود.

11 ظروفی که نباید با ماشین ظرفشویی شست

12- ظروف پلاستیکی با ضخامت کم و نازک

ظرف های پلاستیکی عسل و مربا، بطری ها و امثال آن، که از لایه ی نازک پلاستیک ساخته شده اند، با حرارت بالای ماشین ذوب شده و بلااستفاده می شوند.

12 ظروفی که نباید با دستگاه ظرف شویی شست

13- ظروف برچسب دار

ظرف های شیشه ای برچسب دار، مانند شیشه های مربا را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد. اما به شرط این که ابتدا برچسبِ روی آن جدا شود. در غیر این صورت در ماشین جدا شده و وارد سیستم تخلیه ی ماشین می شود. نتیجه ی آن باعث مسدود شدن سیستم تخلیه می شود.

13 ظروفی که نباید با دستگاه ظرف شویی شست


نحوه از بین بردن و کندن برچسب ظروف استیل و ظروف نو را در لینک های زیر از وب سایت فن تریکس فراگیرید.

>>> نحوه کندن برچسب ظروف استیل <<<

>>> نحوه کندن برچسب ظروف نو <<<


14- ظروف ظریف، ظروف تزئینی و تعمیر شده

حرارت و مواد شوینده ی ماشین، ظریف کاری های موجود در ظروف ظریف را از بین برده و آن ها را بد شکل و بد فرم می کند. همچنین چسب های موجود در اتصالات ظروف شکسته را نیز از بین برده و موجب خرد شدن آن ها می شود.

14 ظروفی که نباید با دستگاه ظرف شویی شست

15- ظروف آرکوپال

ظروف آرکوپال بعد از چندین بار قرار دادن در ماشین ظرفشویی، رنگ زردی به خود می گیرند. بهتر است این نوع ظروف نیز با دست شسته شوند.

15 ظروفی که نباید با دستگاه ظرف شویی شست

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
21 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد

پس اصلا ماشین ظرفشویی برای چی اختراع شده!

سامان

سلام پس بهتره ظروفی که در ماشین ظرفشویی میشه گذاشت و لطف کنید بفرمایید.۱۵ساله از ماشین ظرفشویی استفاده میکنم و غیر از ظروف روحی و پلاستیکی نازک تمام ظروفمو تو ماشین شستم.تابه و قابلمه نچسب نباید شست.ارکوپال نباید شست.تقریبا بالای ۷۰درصد مردم تو این ظروف آشپزی میکنن و غذا میخورن.بهتره… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

با سلام. با مطلب بالا، می توان نتیجه گرفت که هیچ ظرفی را نباید با ماشین ظرفشویی شست. چون یا طرح دارند یا نچسبند یا چدنی یا مسی یا … !

زهرا

والا هیچی و نمیشه بشوری😂

فاطمه

وااا خب یکبارگی بگو هیچی نشور باهاش. بذار تو اشپزخونه برا دکور یا نه تهش به عنوان کابینت استفاده کن😏

زهرا

سلام با این اوصاف فقط باید بگم متاسفم که دارم قسط وسیله ای میدم که هیچ استفاده ای نمیتونم ازش بکنم فقط برا لیوان و قاشق خوب🤣🤣🤣 والله من مشکل چسبندگی دست دارم با هزار بدبختی دارم قسط میدم تمام ظرفهای رویی ام خراب کرده اصلا دیگه قابل استفاده نیست😢😐

ناشناس

راستی گذاشتن ظروف داخلش سختر از کار با اونه😅✋🏻

زهره

با وجود همه ی این حرفها ماشین ظرفشویی یکی از بهترین وسایل آشپزخانه است که وااااقعا به درد بخوره. من ۱۰ ساله ایندزیت دارم و بهترین شستشو رو داره. اینقد ظرفها برق میزنه که کیف میکنم.

محیا

میخواستم ظرفشویی بخرم والا باخوندن این مطلب منصرف شدم هیچی نمیشه شست

Sami

الان بخریم یا نخریم آیا؟🤔

فاطمه

فقط حتما حتما باید از قرص ها نمک و جلا دهنده های مارک خوب استفاده کنیم چند وقت یک بارم جرمگیری انجام بشه خلاصه خیلی مواظب باشید من که همیشه بعد از کار باهاش بوسش می کنم ازش تشکرم می کنم 😊 جدی می گم خدا روشکر که قدرت خرید… بیشتر بخوانید.

ناشناس

من که راضی هستم مارک بوش دارم ولی ظروف مسی وروحی را نباید گذاشت چون نمک ماشین خرابش میکنه.واقعا لیوان و قوری خیلی تمیز میکنه احتیاجی به وایتکس نداره

فاطمه

من الان ۶ ساله دارم استفاده می کنم ماشین ظرفشویی دوو اتفاقا همه چیز رو باهاش می شورم همه چیز حتی روحی و مسی مس رو اتفاقا جلا میده خیلی هم راضی هستم روزی صد بار سازنده ی ماشین ظرفشویی رو دعا می کنم بخدا اگر نبود دیوانه می شدم

کاربر ناشناس

حیف پولی که دادم واسه ماشین ظرفشویی

کاربر ناشناس

وا اینجوری که کلن ظرفشویی رفت زیر سوال! :/

کاربر ناشناس

والا ماکه پاکشوما داریم ۶ماهه.همچی باهاش شستیم.
فقط ظروف آلومینیومی رو سیاه میکنه.واقعا ظرفشویی خیلی خوبه.ماکه راضی هستیم.حتی قابلمه رو هم میشوره. استکان نعلبکی رو واقعا تمیز میشوره. سوراخای غوری رو هم تمیز میکنه که آدم تعجب میکنه.کلا حرف نداره.

سمانه

وا چه خوب .گلم من تازه میخوام راه اندازیش کنم پاک شوما رو با این مطالبی که نوشته میترسم ملامین و بلور توش بذارم شما امتحان کردین مشکلی نداره.واسه قاشق چنگال چطور؟

مقدم

من ظروف چینی طرح ارکوپال رو داخل ظرفشویی گذاشتم با توجه به اینکه ظرف پشتش علامت مجاز ظرفشویی هم داشت و در کنارش دو سه تا ظرف لب طلایی هم گذاشتم بعد از شستشو دو سه تا از بشقاب های ارکوپالم لک ریز طلایی گرفتن و بسیاری از طرح هاش… بیشتر بخوانید.

مینا

من میخواستم ببینم آیا میتونم ظروف تفلون را با ماشین ظرفشویی بشورم یا نه، جوابمو گرفتم، ممنون

نرگس

وای که من دیر خوندم این مطلبو. همه ظروف مسی رو خراب کردم.
اما ممنون از مطلبتون.

فاطی

دقیقا چیو میشه شست ؟؟!!!!؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا