خانه و کاشانه

چگونگی چیدن وسایل در ویترین و قفسه های خانه

ویترین ها و قفسه ها می توانند یکی از نقاط جذاب هر اتاقی باشند و نکات زیادی برای چینش صحیح آنها وجود دارد. پر کردن قفسه ها ممکن است در نگاه اول کار دشواری به نظر برسد، اما با استفاده از چند جفت وسایل تزئینی و تعدادی لوازم شخصی می توان این کار را به بهترین نحو انجام داد. نحوه ی چینش وسایل باید به گونه ای باشد که تعادل و انسجام در طبقات مختلف قفسه برقرار شود. به علاوه هر زمان که لازم دانستید می توانید به راحتی چیدمان وسایل را تغییر داده تا ظاهری نو به اتاق خود ببخشید.

انتخاب وسایل و لوازم

1- وسیله های مشابه می توانند برای چینش بهتر قفسه ها به شما کمک کنند.

داشتن یک تم کلی برای چینش قفسه ها، به انسجام و هماهنگی وسایل داخل طبقات مختلف کمک خواهد کرد. قرار نیست کار عجیبی انجام دهید؛ فقط کافی است از وسایلی که شکل، رنگ، جنس یا کاربرد یکسانی دارند استفاده کنید.

برای مثال می توانید از یک سری ظروف سرامیکی و یا مجموعه ای از کتاب های هم رنگ برای چینش قفسه ها استفاده کنید.

اگر یک مجموعه از وسایل مرتبط با یکدیگر مانند کوزه هایی با اندازه، شکل و رنگ متفاوتی دارید، آنها را در طبقات مختلف پخش کرده تا به قفسه های شما یکپارچگی ببخشند.

1 چیدن و تزئین وسیله ها روی شلف

2- برای ایجاد تنوع در چیدمان قفسه ها می توان از وسایل خاص و منحصر به فردی کمک گرفت.

ممکن است که نخواهید یک طبقه، تنها شامل تعداد زیادی وسایل کاملاً مشابه و یکسان باشد، در اینصورت قرار دادن یک کتاب و یا مجسمه ی متفاوت در میان سایر کتاب ها می تواند این تکرار و یکنواختی را از بین ببرد. چینش هوشمندانه ی چنین وسایلی می تواند باعث هدایت نگاه بیننده به طبقات مختلف شود.

برای مثال قرار دادن یک سبد حصیری، یک کتری فلزی و یا یک کتاب قرمز رنگ در میان یک دست بشقاب چینی سفید رنگ می تواند تنوع زیادی ایجاد کند.

اگر قصد دارید دسته ای از کتاب های هم رنگ را در قفسه بچینید، بین آنها کتابی گذاشته که طرح روی جلدش با بقیه کتاب ها متفاوت بوده و برای بیننده جذاب باشد.

همچنین می توانید یک کتاب را به شکلی در بین سایر کتاب ها با جلد های رنگارنگ قرار دهید که رنگ سفید صفحات مشخص باشد، تا نگاه ها را به خود جلب کند.

3- وسایلی که به طور روزمره از آنها استفاده می کنید را در قفسه ها جای دهید.

یکی از مزایای قفسه های باز، دسترسی راحت به وسایل داخل آن است. برای مثال می توانید فنجانی را که هر روز با آن قهوه میخورید درون قفسه ها قرار دهید. فکر کنید که چه وسایلی را در طول روز، به دفعات زیاد استفاده می کنید. سعی کنید این وسایل را به بهترین شکل درون قفسه ها جای داده تا هر بار که آنها را نیاز دارید لازم نباشد به سراغ کابینت ها بروید.

– اینگونه وسایل قاعدتاً به طبقه ی پایین قفسه ها تعلق دارند تا به راحتی قابل دسترسی باشند.

برای مثال سی دی ها و دی وی دی های مورد علاقه ی خود را می توانید درون قفسه ها بگذارید.

همچنین می توانید بعضی از وسایل مورد نیاز خود را درون سبد و یا کاسه هایی قرار دهید تا نظم و سازماندهی قفسه ها حفظ شود.

2 چیدن و تزئین وسیله ها روی شلف

4- می توانید وسایل و ابزاری که بازتاب دهنده ی شخصیت و یا علایق شما هستند را درون قفسه ها بگذارید.

از وسایلی استفاده کنید که برای شما خاص و الهام بخش هستند، البته به شرطی که دوست داشته باشید آنها را برای دیگران به نمایش بگذارید.

– برای مثال اگر یک عکاس هستید، ممکن است دوست داشته باشید که دوربین و یا لنز آن را روی قفسه ها بگذارید.

– می توانید کتاب ها و بازی های رایانه ای مورد علاقه ی خود را درون قفسه ها قرار دهید.

– ممکن است دوست داشته باشید بعضی از قاب عکس هایتان را درون قفسه ها بچینید یا آنها را به دیوار پشت قفسه تکیه دهید.

3 چیدن و تزئین وسیله ها روی شلف

5- لوازم ریز و درشت مختلف را درون سبدها نگهداری کنید.

برای اینکه قفسه ها بیش از حد شلوغ و نامنظم جلوه نکنند، باید تعدادی از وسایل کوچک را درون سبدها قرار دهید. سبدهای متنوع و مختلفی نیز وجود دارد که می توانید بسته به سلیقه و تم کلی قفسه هایتان، طرح و رنگ مناسب آنها را انتخاب کنید. سپس برای چیدمان مرتب و منظم وسایل قفسه ها از آنها استفاده کنید.

بهتر است این گونه سبدهای بزرگ را در طبقات پایین تر قرار دهید؛ زیرا اولاً دسترسی به لوازم داخل آنها راحت تر خواهد بود و ثانیاً جای وسایل بزرگ و سنگین، در طبقات بالای قفسه ها نیست.

چیدمان وسایل داخل قفسه ها

1- طبقات را به فضاهای کوچک تری تقسیم بندی کنید.

چینش هر قسمت را باید به طور مجزا انجام دهید. تقسیم طبقات به فضاهای کوچک تر، علاوه بر اینکه چینش طبقات را برای شما آسان تر می کند، باعث زیبا تر شدن قفسه نیز می شود.

نیازی نیست برای تقسیم طبقات طول آنها را اندازه گیری کنید، بلکه باید این کار را با چشم و تشخیص کلی خودتان انجام دهید.

– می توانید در یک قسمت، یکی از ظروف آشپزخانه و در قسمت مجاور آن، یک گلدان قرار دهید. اما باید توجه داشته باشید که در انتهای کار، قفسه ها متعادل و هماهنگ باشند.

4 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

2- وسایل پرکاربرد را در طبقات پایین تر قرار دهید.

همانطور که گفته شد وسایلی مانند یک فنجان، کاسه یا هر وسیله ی شخصی که بیشترین استفاده را از آنها دارید در طبقات پایین قرار دهید تا دسترسی به آنها آسان باشد.

وسایلی که معمولاً مورد نیازتان نمی باشند را در طبقات بالاتر که دسترسی سخت تری دارند قرار دهید.

– همیشه تعادل طبقات را در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که وسایل بزرگ و سنگین نباید در طبقه بالا قرار بگیرند. چرا که قرار دادن آنها در طبقات بالا و برداشتن آنها دشوار و خطرناک بوده و دیدن این وسایل سنگین در طبقات بالا حس ناخوشایندی در ذهن افراد ایجاد می کنند.

5 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

3- اشیاء بزرگ را در مرکز طبقات قرار دهید.

اشیاء بزرگ مانند کوزه ها، سبدها و کاسه های بزرگ نگاه بیننده را به خود جلب می کنند. چینش قفسه ها را با این وسایل شروع کرده و در مرکز هر طبقه یکی از این وسایل بزرگ را قرار دهید تا قفسه ها متعادل به نظر برسند.

این وسایل اولین چیزی هستند که با نگاه به قفسه ها، دیده می شوند.

4- با استفاده از چند جفت وسایل مشابه، تعادل و تقارن طبقات را برقرار کنید.

انتهای هر طبقه نیز جای مناسبی برای وسایل بزرگ و یا انبوهی از اشیاء یکسان کوچک است. دقت کنید که حدالامکان این وسایل را از مرکز طبقات دور کرده تا قفسه ها بیش از حد شلوغ به نظر نیایند.

به عنوان یک ایده ی خوب می توانید یک ظرف فلزی را در انتهای چپ یک طبقه قرار دهید و یک ظرف فلزی مشابه را در انتهای راستِ طبقه ی پایین بگذارید. به این شکل ارتباط و انسجام بین طبقات مختلف نیز حفظ می شود.

6 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

5- برای اینکه بتوانید وسایل بیشتری درون قفسه ها قرار دهید، از همه ی فضاها استفاده کنید.

بیشتر قفسه ها فضای کافی برای چینش وسایل پشت سر یکدیگر را دارند. اگر قفسه های شما نیز این گونه هستند، می توانید وسایل دیگری را پشت وسایل چیده شده در قفسه ها قرار داده و فضاهای خالی را پر کنید.

– مراقب باشید که قفسه ها را بیش از حد شلوغ و پر ازدحام نکنید.

– همیشه باید وسایل بلندتر را پشت وسایل کوتاه تر قرار داده تا هر دوی آنها در معرض دید باشند.

– همچنین می توانید چند کتاب را به شکل افقی روی هم گذاشته و یک مجسمه یا قاب عکس کوچک را روی آنها قرار دهید.

7 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

6- فضاهای خالی را با اشیاء کوچک تر پر کنید.

بعد از اینکه همه ی وسایل بزرگ را سر جای خود قرار دادید، نوبت به وسایل کوچک تر می رسد. این وسایل می توانند شامل کتاب ها، قاب عکس ها و مجسمه های کوچک باشند. عموماً جای این گونه وسایل، قسمت های مرکزی قفسه ها و بین وسایل بزرگ است.

لازم نیست همه ی فضای خالی قفسه ها را پر کنید. حتی تا 50 درصد از فضای قفسه ها را می توانید خالی نگه دارید.

اگر می خواهید وسایل ریز به چشم آمده و دیده شوند، تعداد زیادی از آنها را کنار یکدیگر بچینید.

8 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

7- بعد از اتمام کار و کمی استراحت، نگاه کلی به چیدمان وسایل خود بیندازید.

چینش وسایل داخل قفسه ها یک آزمون و خطاست. ممکن است چندین بار چینش وسایل را تغییر دهید تا به حالت ایده آل خود برسید. بعد از اینکه کار چینش وسایل تمام شد دقایقی را استراحت کرده و یا به کارهای دیگر بپردازید و دوباره به سراغ قفسه ها بیایید. حتی می توانید این کار را روز بعد انجام دهید. زمانی که دوباره نگاهی به قفسه ها می اندازید، ممکن است بخواهید جای بعضی از وسایل را تغییر داده تا چینش طبقات بهتر از قبل شود.

می توانید نظر دوستان یا اعضای خانواده را درباره ی چیدمان وسایل درون قفسه ها بپرسید تا اگر پیشنهادی برای بهتر شدن چیدمان دارند به شما کمک کنند.

ایجاد هماهنگی و انسجام در فضای اتاق

1- یک تم رنگی در سراسر اتاقتان ایجاد کنید.

بعد از چینش وسایل قفسه ها، نگاهی به اتاق و سایر وسایل داخل آن بیندازید. سعی کنید رنگ دیوارها و یا وسایل داخل قفسه ها را به نحوی تغییر دهید که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. بهتر است به طور پراکنده، در قسمت های مختلف اتاق و وسایل قفسه ها، یک رنگ خاص به چشم بخورد.

برای مثال اگر تم اتاق شما یک تم آبی است، می توانید از ظروف چینی سفید و کتاب های آبی برای چیدمان قفسه ها استفاده کنید.

2- قفسه ها و نحوه ی چیدمان وسایل را متناسب با فضای اتاق انجام دهید.

وسایل داخل قفسه را متناسب با ظاهر کلی اتاق انتخاب کنید. قفسه ها و یا وسایل تزئینی مدرن، هیچ هماهنگی با یک اتاق که به شکل سنتی طراحی شده است نخواهند داشت.

اگر یک اتاق با طراحی مدرن و مصالح تیره رنگ و براق دارید، بهتر است یک قفسه فلزی تهیه کنید. سپس قفسه ها را با قاب عکس های فلزی، وسایل الکترونیکی و اشیاء رنگارنگ دیگر پر کنید.

9 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

3- اگر قفسه های شما شلوغ و رنگارنگ هستند، یک رنگ ساده و خنثی به دیوار پشت قفسه بزنید.

رنگ دیوارها نباید برجسته باشند تا نگاه ها را از وسایل داخل قفسه دور کنند. برای مثال رنگ های سفید، آبی کم رنگ و طرح چوبی می توانند برای دیوار پشت قفسه های شلوغ مناسب باشند.

از رنگ های تیره و خاکستری استفاده نکنید، چرا که با اکثر تزئینات ناسازگار هستند.

10 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

4- اگر قفسه های شما خیلی ساده و یا خلوت هستند، از رنگ های شاد و یا طرح دار برای رنگ آمیزی دیوار پشت آن استفاده کنید.

11 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

5- اسباب و وسایل داخل اتاق را حداقل یک متر از قفسه ها فاصله دهید.

کمی فضای رفت و آمد در اطراف قفسه ها را در نظر بگیرید تا هم دسترسی به وسایل داخل قفسه راحت تر باشد و هم قفسه ها و وسایل داخل آن در معرض دید باشند.

برای مثال قرار دادن یک صندلی بزرگ در کنار قفسه ها، به خاطر اندازه ی بزرگ آن، توجه افراد را به خود جلب کرده و مانع دیده شدن وسایل داخل قفسه می شود.

12 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

6- فضای اطراف قفسه ها را خیلی شلوغ نکنید.

اجازه دهید قفسه ها در گوشه ای از اتاق به تنهایی خودنمایی کرده و نگاه ها را به خود جلب کنند. سعی کنید قاب و وسایل زینتی دیگری را روی دیوار کنار قفسه ها آویزان نکرده و وسایل هنری پر زرق و برق و کابینت های بزرگ را نزدیک قفسه ها قرار ندهید.

به جای این کار، وسایل زینتی و هنری خود را در فضای مختلف خانه پراکنده کنید تا این تعادل بین فضای مختلف خانه برقرار شود.

13 چیدمان و تزئین وسایل داخل شلف

7- چیدمان قفسه ها را در مناسبت های مختلف وارسی و تجدید کنید.

هر چند وقت یکبار نگاهی به وسایل روی قفسه ها انداخته و در صورت نیاز وسایل قدیمی را با وسایل جدید جایگزین کنید تا قفسه هایتان تکراری نشوند.

حتی تغییر چیدمان وسایل داخل قفسه ها نیز می تواند نمای جدیدی به آن ببخشد و یکنواختی آن را از بین ببرد.

همچنین می توانید چیدمان وسایل را در فصول مختلف سال تغییر داده تا همیشه قفسه هایتان به روز و تماشایی باشند. برای مثال می توانید با شروع سال نو و فرا رسیدن عید نوروز، یکی از طبقات را با سفره ی هفت سین و چند سبزه تزئین کنید.

14 چیدن و تزئین وسیله ها روی شلف

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با “ترفندهایی جهت لوکس و گران قیمت نشان دادن دکوراسیون خانه” آشنا شوید.

>>> ترفندهای لوکس و گران قیمت نشان دادن دکوراسیون منزل <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا