پوشاک

نحوه صحیح شستن و خشک کردن جوراب های پشمی

در یک روز سرد زمستانی هیچ چیز گرم و نرم تر از یک پتوی پشمی و یا یک جفت جوراب پشمی نمی تواند انسان را گرم کند. پارچه های پشمی به خوبی رطوبت را جذب می کنند و گرم کن خیلی خوبی برای پاها هستند. از آنجایی که پشم مقاومت و طول عمر بالایی دارد، می توانید از یک جفت جوراب پشمی برای چندین سال استفاده کنید. چه یک جفت جوراب پشمی صنعتی داشته باشید چه یک جوراب دست بافت پشمی، راز مراقبت از آن ها این است که بفهمید جوراب از چه نوع الیاف پشمی تهیه شده است. نوع پشم تعیین می کند که جوراب باید با دست شسته شود یا با ماشین لباسشویی. در ادامه با فن تریکس همراه باشید تا با نحوه شستشو و مراقبت از جوراب های پشمی آشنا شوید.

مقایسه پشم هایی با قابلیت شستشوی بالا و پشم های خام

1 طرز شستن و مراقبت از جوراب پشمی

الیاف پشمی مانند لباس و پتوهای پشمی از پشم گوسفند و کرک کشمیری و الیاف موهر از پشم بز ساخته می شوند. پشم خام ریسیده شده به شکل الیاف، پشم دست اول یا همان پشم خام است. اگر پشم های خام در معرض گرما (چه هنگام شستن و چه هنگام خشک شدن) قرار بگیرند، فلس ها به هم چسبیده و آب می روند که در اکثر مواقع این شرایط دائمی است.

پشم هایی که قابلیت شستشوی بالایی دارند، بهبود سازی شده اند و در برابر آب رفتن مقاوم هستند. این پشم ها در فرآیند بهبود سازی به مدت کوتاهی در معرض یک محلول ملایم کلر قرار گرفته و بعد آبکشی شده اند. محلول کلر لایه بیرون محافظ پشم را از بین برده و فلس ها را نرم و لطیف می کند. محلول پلیمر رزین بعدها در صورت استفاده شدن پشم را نرم تر کرده و گره های فلس ها را از بین می برد. پشم ها با قابلیت شستشوی بالا برچسب استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کن را دارند. با اینکه همه پشم ها قابل شستشو هستند، اما برخی پشم ها برخلاف پشم هایی که قابلیت شستشوی بالایی دارند، باید با دست شسته شوند.

مراقبت از پشم هایی با قابلیت شستشوی بالا

اگر جوراب های پشمیتان از الیاف پشمی با این قابلیت تهیه شده اند، می توانید جوراب هایتان را در ماشین لباسشویی و با آب گرم و ماده شوینده معمولی بشویید و آن ها را در حرارت پایین خشک کن بیندازید. در شستشو و خشک کردن از حرارت بالا استفاده نکنید، زیرا بافت رزین محافظتی جوراب آسیب می بیند. اگر این لایه آسیب ببیند، جوراب خواه ناخواه آب می رود.

مراقبت از پشم خام

شستشوی دستی بهترین گزینه برای جوراب هایی است که از پشم خام تهیه شده اند. بهتر است از یک شوینده ارگانیک برای شستشوی این پشم ها استفاده کنید. بعد از شستشو این جوراب ها باید در هوای آزاد خشک شوند و از حرارت دور بمانند تا حالت و شکلشان را حفظ کنند.

اگر می خواهید پشم خام را با ماشین لباسشویی بشویید، از دور ملایم، شوینده مخصوص الیاف پشمی و آب سرد استفاده کنید. بعد از شستشو جوراب را در هوای آزاد خشک کنید. به هیچ وجه پشم خام را در خشک کن خشک نکنید.

نکته ها

– برای تمیز کردن جوراب ها یا الیاف پشمی هیچ وقت از سفید کننده کلردار استفاده نکنید. مقدار بالای این سفید کننده ها می تواند به بافت و الیاف پشمی آسیب بزند و آن ها را سست و ضعیف کند. اگر جوراب های رنگ روشن و سفیدتان در حال کدر شدن و چرک شدن هستند، از محلول سفید کننده با پایه اکسیژن استفاده کنید. برای تهیه این محلول با توجه به دستور ذکر شده روی بسته سفید کننده آن را با آب خنک ترکیب کنید. جوراب ها را داخل محلول بخیسانید و سپس آبکشی کنید. (جوراب ها نباید بیشتر از یک ساعت در محلول خیس بخورند)

– با اینکه پشم قابلیت ضد باکتری طبیعی دارد، اما شاید لازم شود در اثر بیماری قارچی “پای ورزشکاران” از ضدعفونی کننده هم استفاده کنید. برای این کار می توانید از ضدعفونی کننده روغن کاج استفاده کنید. این ضدعفونی کننده در آب گرم بسیار موثر واقع می شود. این ماده باید در مراحل اولیه شستشو به آب اضافه شود. می توانید از ترکیب یک شوینده پلی فنلی در آب گرم هم استفاده کنید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> نحوه تبدیل بلوز پشمی به پارچه نمد <<<

>>> طرز رنگ کردن لباس بافت پشم کشمیر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا