تغذیه

چگونه شربت توت هندی یا نونی Noni تهیه کنیم؟

میوه ی نونی یا توت هندی از جمله میوه های گرمسیری بوده که از خواص و فواید فراوانی برخوردار است. اما گفته می شود خواص آب این میوه که به شربت نونی معروف است بیشتر می باشد. تهیه ی آن بسیار آسان بوده و فقط احتیاج به کمی صبر و حوصله ی چند ماهه دارد. روش زیر را دنبال کنید تا بتوانید شربت نونی را خودتان در منزل تهیه کنید.

تهیه شربت نونی به روش تخمیر سنتی

1- ظرف شیشه ای بزرگ در داری را برداشته و آن را استرلیزه کنید.

قطر ظرف باید 10 سانتی متر و عمق آن 15 سانتی متر باشد. ظرف را در ماشین ظرفشویی گذاشته و بشویید یا با آب داغ و مایع ظرفشویی به طور کامل آن را استرلیزه کنید.

2- برای این کار، به نونی های رسیده احتیاج دارید.

پس نونی هایی را انتخاب کنید که به رنگ عسلی یا زرد کم رنگ باشند.

3- نونی ها را با آب سرد شسته و چند ساعتی را در آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

4- نونی های خشک شده را در ظرف ریخته به طوری که ظرف کاملاً پر شود؛ ولی بین نونی ها باید فاصله و فضای خالی وجود داشته باشد.

بنابراین اصلاً لازم نیست نونی ها را برش زده تا فضای خالی بین میوه ها پر شود. بعد از پرکردن ظرف، درب آن را محکم کنید تا هیچ گونه آلودگی در آن راه نیابد.

5- حال باید ظرف حاوی میوه را به مدت 6 تا 8 هفته در زیر آفتاب بگذارید.

بهتر است ظرف در زیر نور مستقیم آفتاب باشد. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید آن را بیرون از خانه بگذارید، ظرف را در نقطه ای مثل پنجره که نور را دریافت می کند قرار دهید. اجازه دهید که نونی ها به مدت 2 ماه تخمیر یابند.

– به مرور زمان آب از میوه بیرون کشیده شده و ظرف شیشه ای پر از آب نونی می شود. در ابتدا رنگ آن روشن بوده و به مرور زمان تیره می شود.

6- بعد از گذشت زمان گفته شده و پر شدن ظرف با آب و پالپ میوه، آن را از صافی رد کنید.

صافی یا آبکشی را روی ظرفی گذاشته و محتویات درون ظرف شیشه ای را بسیار آرام در آن بریزید. فقط یادتان باشد کاسه ای که آب نونی را در آن می ریزید باید کاملاً تمیز و استریل باشد.

7- آبمیوه را پاستوریزه کنید.

اگر چه این شربت نونی را بدون پاستوریزه کردن هم می توان نوشید، اما پاستوریزه کردن آن عمر شربت را بیشتر کرده و آن را برای نوشیدن ایمن می کند. برای این کار ظرف حاوی شربت را داخل آب جوش بگذارید تا دمای آب به 71 درجه سانتی گراد رسیده و ظرف به مدت یک دقیقه در آن بماند. مانند تصویر زیر.

1 طرز تهیه شربت توت هندی


برای اطلاع بیشتر در رابطه با پاستوریزه کردن آبمیوه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> پاستوریزه کردن آبمیوه <<<


8- اگر آب میوه نونی به نظر کدر و آلوده می آمد و در مورد استفاده از آن نگران بودید، کاغذهای اندازه گیری pH را خریده، آن را در آبمیوه سرد فرو کنید و پی اچ آبمیوه را تست کنید.

اگر PH کمتر از 3.5 بود آبمیوه سالم است و می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. اما اگر از 3.5 بیشتر بود آب میوه خراب شده است.

2 طرز تهیه شربت توت هندی

9- درب ظرف را گذاشته و شربت نونی را در دمای محیط یا در یخچال نگهداری کنید.

در پایان با مطالعه مقاله “نحوه استفاده و نگهداری از توت هندی” در وب سایت فن تریکس اطلاعات بیشتری در رابطه با این میوه به دست آورید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فارید

خب قربونت برم دستتون‌درد نکنه‌‌اموزش‌جالبی‌بود اما‌من موندم‌ما تو ایران نونی از کجا پیداکنیم

دکمه بازگشت به بالا