تغذیه

چگونه رنگ غذای آبی یا رنگ خوراکی آبی درست کنیم؟

طرز تهیه رنگ خوراکی آبی

کمتر خوراکی پیدا می شود که به رنگ آبی باشد، به همین دلیل استفاده از رنگ آبی برای انواع مواد خوراکی به دلیل تضاد رنگی که در غذا ایجاد می کند بسیار زیبا، جذاب و پرطرفدار است. اگر چه هر نوع رنگ غذایی که دوست داشته باشید در بازار موجود است، اما با روشی بسیار ساده می توانید خودتان رنگ خوراکی طبیعی، سالم و بدون دخالت مواد شیمیایی بسازید.


همچنین می توانید از عصاره لیمو و برگ درخت گز روغنی در انواع غذاها استفاده کنید. برای اطلاع از طرز استفاده از آن ها به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید. رنگ خوراکی

>>> طرز تهیه و استفاده از عصاره لیمو برای مزه دار کردن غذا <<<

 >>> طرز استفاده از برگ درخت گز روغنی در انواع غذا <<<


مواد لازم برای تهیه رنگ خوراکی:

– یک بوته کلم بنفش (کلم قرمز)
– 8 فنجان آب (1.9 لیتر)
– ½ قاشق چای خوری (2.4 گرم) جوش شیرین

تهیه رنگ خوراکی:

1- کلم بنفش را کامل شسته و خرد کنید. هر چه کلم را ریزتر کنید بهتر است، زیرا رنگ بیشتری به دست می آید.

– کلم بنفش شامل آنتوسیانین است. آنتوسیانین یک رنگدانه رنگی بوده که در آب حل می شود. بنابراین می توانید آب کلم بنفش را بدون انجام مراحل بعدی و تبدیل آن به رنگ آبی جمع آوری کرده و از آن به عنوان رنگ بنفش استفاده کنید.

2- کلم های خرد شده را در کاسه ای پر از آب ریخته و با دستتان آن ها را در آب بچرخانید. سپس آن ها را در آبکش بریزید.

1 طرز تهیه رنگ خوراکی آبی

3- حال کلم ها را به قابلمه ای منتقل کرده و روی آن ها آب بریزید؛ به میزانی که آب به طور کامل کلم ها را پوشش دهد (تقریباً 8 لیوان). قابلمه را روی حرارت بالا گذاشته و در آن را بگذارید تا آب به جوش آید. بعد از جوشیدن آب، حرارت را کم کرده و اجازه دهید تا 20 دقیقه قل بزند.

4- قابلمه را از حرارت بردارید. صافی یا آبکشی را روی یک کاسه ی بزرگ گذاشته و کلم ها را در آن بریزید. کلم های پخته را کنار گذاشته تا بعد با آن سوپ، کلم پلو و … درست کنید.

2 طرز تهیه رنگ خوراکی آبی

5- آب بنفش به دست آمده از کلم را در قابلمه ای ریخته و آن را روی حرارت بالا بگذارید تا بجوشد. سپس حرارت را به متوسط کاهش داده و درِ قابلمه را بگذارید. اجازه دهید 75 دقیقه بجوشد تا آب آن کاهش یابد، در واقع تمامی آب ها بخار شده و تنها ½ فنجان (118 میلی لیتر) مایع بنفش باقی بماند.

6- بعد از به دست آمدن رنگ غلیظ و براق به میزان گفته شده، قابلمه را از حرارت برداشته و حدود 30 دقیقه آن را در دمای محیط بگذارید تا خنک شود. سپس رنگ خوراکی بنفش را در ظرف شیشه ای شفاف بریزید.

– از ظرف شیشه ای شفاف استفاده کنید؛ تا هنگام اضافه کردن جوش شیرین تغییر رنگ بنفش به رنگ خوراکی آبی را ببینید.

3 طرز تهیه رنگ خوراکی آبی

7- ⅛ قاشق چایخوری معادل 0.06 گرم جوش شیرین را داخل رنگ خوراکی بنفش ریخته و خوب هم بزنید تا حل شود. سپس اجازه دهید حباب های تشکیل شده از بین برود.

– واکنش جوش شیرین با رنگ دانه های بنفش، رنگ آن را به رنگ آبی تغییر می دهد.

8- رنگ خوراکی را در ماست، شیر و هر چیزی که سفید است تست کنید. اگر میزان آبی بودن آن مورد پسندتان نبود، باز هم ⅛ قاشق چایخوری جوش شیرین در آن بریزید. اما یادتان باشد که مقدار کل جوش شیرینی که اضافه می کنید از ½ قاشق چایخوری بیشتر نشود؛ زیرا رنگ مزه ی فلز گرفته و شور می شود. به علاوه جوش شیرین رنگ را پر رنگ تر نمی کند فقط آن را آبی تر می کند.

4 طرز تهیه رنگ خوراکی آبی

از این رنگ خوراکی می توانید برای رنگ کردن تخم مرغ، خامه ی کیک، بستنی و … استفاده کنید. فقط یادتان باشد اضافه ی رنگ را حتماً در ظرف درب دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این رنگ حداقل تا دو هفته در یخچال عمر می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
نسترن

سلام عالی بود تشکر میکنم دستتون درد نکنه

کاربر ناشناس

نه بابا مسخره بود 10 بار انجام دادم نشد

غزل

سلام عالی بود

فقط زیاد شد برای من

با تشکر فراوان از شما

کاربر ناشناس

واسه‌منم

دکمه بازگشت به بالا