سلامت

چگونه از چوب مسواک استفاده کنیم؟

fantricks-podcast
پادکست مقاله ” چگونه از چوب مسواک استفاده کنیم؟ “

گیاه مسواک یا همان چوب مسواک نوعی تمیز کننده ی سنتی دندان است که از گذشته تا به امروز برای تمیزی دندان ها در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آفریقا مورد استفاده قرار گرفته است. این چوب مسواک ها از نظر ظاهر و نوع کاربردشان تا حدی شبیه به مسواک های مدرن امروزی است. درخت مسواک در اسلام و در دوران پیامبر به گونه ای مورد توجه بوده است که در آئین نظافت مسلمانان اشاره ی زیادی به این درخت شده و مسلمانان برای تمیزی دندان ها از آن استفاده می کردند.

کسانی که از این روش استفاده می کنند، بدانند که راهی مؤثر و طبیعی را برای بهداشت دندان هایشان انتخاب کرده اند. بعضی معتقدند که این نوع از مسواک ها عملکرد بهتری نسبت به مسواک های مدرن امروزی دارند (البته هنوز به طور قطع ثابت نشده است). البته ناگفته نماند که مسواک های برقی نیز عملکرد عالی در تمیز کردن دندان ها دارند.

برای استفاده از چوب مسواک

1- سر چوب را باید بجوید و پوست آن را جدا کنید.

استفاده از این محصول برای شستن دندان ها بسیار ساده، سرگرم کننده و جالب است. زمانی که چوب مسواک را خریداری می کنید، باید ابتدا پوست یک سر چوب را با دقت بسیار بالایی به اندازه ی چند سانتی متر جدا کنید. زیرا تنها باید پوست سر چوب مسواک جدا شود و به بافت داخلی آن آسیبی وارد نشود. هنگامی که پوست از چوب جدا می شود، چوب مزه ای تند و ناخوشایند خواهد داشت؛ که اصلا برای سلامتی فرد مضر و خطرناک نمی باشد.

1 استفاده چوب مسواک

2- قسمت بدون پوست چوب را بجوید.

بعد از جدا کردن پوست سر چوب، مجدداً آن قسمت را بجوید. به طوری که کاملاً نرم شده و فرم مسواک های مدرن را به خود بگیرد و ظاهری شبیه به یک قلمو پیدا کند. این کار را به مدت یک یا دو دقیقه انجام دهید. فقط یادتان باشد که مسواک را زیاد نجوید. چرا که مقاومت چوب از بین می رود و قدرت برداشتن آلودگی از روی دندان ها را نخواهد داشت.

2 استفاده چوب مسواک

3- مسواک را در آب بخیسانید.

این نوع از مسواک ها بدون خمیر دندان و هرگونه مواد بهداشتی قابل استفاده است. برای مسواک زدن با چوب مسواک، ابتدا آن را در آب بخیسانید. البته اگر تمایل دارید که دهانتان عطر و بوی خوبی داشته باشد، می توانید به جای آب از گلاب هم استفاده کنید.

3 استفاده چوب مسواک

4- مسواک را با انگشت شست و سبابه در دست نگه دارید.

اکنون آماده ی مسواک زدن هستید. از هر جایی که شروع کار برایتان آسان تر است شروع کرده و تک تک دندان ها را مسواک بزنید. فقط یادتان باشد که در این مسواک نباید از کناره های آن استفاده کنید و فقط نوک و سر مسواک را روی دندان ها بکشید. چرا که استفاده از کناره های چوب مسواک منجر به خراب شدن آن خواهد شد.

4 استفاده چوب مسواک

5- شروع کنید.

سر چوب را روی دندان گذاشته و با پایین و بالا کردن فرچه ی چوب روی دندان، آن را تمیز کنید. برای تمامی دندان ها این کار را تکرار کرده و مطمئن شوید که سطحی بدون مسواک در دهان باقی نمانده است. به یاد داشته باشید که این کار را با فشاری ملایم و به آهستگی انجام دهید. به طور کلی استفاده از این روش نسبت به مسواک های مدرن نیاز به زمان بیشتری دارد. بنابراین لازم است کمی حوصله به خرج دهید. زیرا ممکن است در اوایل استفاده مجبور شوید وقت بیشتری را صرف کنید تا قلق استفاده از این مسواک دستتان بیاید و موجب ناخوشایندی شما گردد؛ اما به مرور زمان بر کنترل زمان بندی استفاده از آن مسلط تر خواهید شد.

5 استفاده چوب مسواک

6- هر چند روز یک بار سر کهنه شده ی چوب را جدا کنید.

سعی کنید مسواک را همیشه به صورت تازه نگه دارید و هر چند روز یک بار قسمت کهنه و استفاده شده ی سر چوب را با چاقو ببرید. البته زمان بریدن و جدا کردن سرِ مسواک بسته به کیفیت و نوع چوب و این که روزی چند بار مسواک می زنید، متفاوت است. اما به طور کلی بهتر است سر مسواک زمانی جدا شود که کهنه شده و فرچه ها شکل ظاهری خود را از دست داده باشند؛ که معمولا هر چند روز یک بار است. البته مسواک های مستثنایی هم وجود دارند که به دلیل استفاده از مواد نگهدارنده، تاریخ انقضای آنها 6 ماه می باشد. ما پیشنهاد می کنیم از نوع طبیعی و بدون مواد آن استفاده کنید.

6 استفاده چوب مسواک

7- مسواک را در مکانی خشک نگهداری کنید.

بعد از اتمام کار مسواک زدن، مسواک را کاملاً شستشو دهید و با تکان دادن آن، قطرات آب موجود در مسواک را تا حدی بگیرید. سپس آن را در مکانی تمیز و باز گذاشته تا با هوای آزاد خشک شود. توجه داشته باشید که نگهداری مسواک در محیطی بسته باعث کپک زدن و خراب شدن آن می شود. پس اگر تمایل دارید که مسواک را در ظرف یا محیط بسته نگه دارید، اطمینان حاصل کنید که مسواک به طور کامل خشک شده است.

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از انتقال باکتری ها به مسواک هرگز آن را درکنار سینک دستشویی یا ظرفشویی قرار ندهید.

7 استفاده چوب مسواک

مسواک در اسلام

از آن جایی که نظافت جزئی از اسلام است و خداوند متعال به صراحت در قرآن کریم بیان داشته است که خداوند پاکیزگان را دوست دارد، مسواک زدن نیز در دین اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر چه در قرآن کریم صراحتا از مسواک حرفی به میان نیامده است و از فرضیات انجام کارهای روزانه نمی باشد، اما در احادیث بسیار بر آن تاکید شده است. به طوری که مسواک زدن قبل از انجام فریضه ی نماز بسیار توصیه شده و ثواب دو چندان دارد. امام رضا (علیه‌‌ السلام) می فرمایند: دو رکعت نماز بعد از مسواک زدن، از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است. این نشان می دهد که چوب مسواک از زمان های بسیار قدیم در اسلام استفاده شده است.

8 استفاده چوب مسواک

پیامبر (ص) نیز فرموده اند: جبرئیل آنقدر بر مسواک زدن تأکید کرد که گمان بردم مسواک زدن واجب است. و نیز فرمودند:

هر کس روزانه دو بار مسواک بزند: سنّت پیامبران را استمرار بخشیده است و در هر نمازی که بخواند خداوند ثواب صد رکعت نماز را به او خواهد داد، از فقر به بى نیازى می رسد، دهانش خوش بو می گردد، حافظه اش افزایش مى یابد، فهمش استوار مى گردد و غذایش به راحتی هضم می شود، درد دندان هایش از بین مى رود و بیمارى از او دور مى گردد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
58 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رسول

جالبه غرب با این همه ادعا تازه اینارو کشف میکنه و جالبتر اینکه ما پیرو مطالب پوسیده غربیم نه این جور کشفیات و به فرمایشات بزرگان خودمون بی توجه

علی

سلام
احسنت،برادر حرف دل خیلی ها رو زدی..

احمد

سلام در تاریخ ۲۲-۴-۹۹ ساعت حدود۱/۳۰ در برنامه ………. یکی از اطباء نتایج تحقیقات علمی در مورد این مسواک را میگفت: ۱۰ دقیقه مسواک زدن در عرض ۳ روز جرم دندان را کاملا میگیرد لثه عفونی را خوب و محکم میکند مشکل یبوست و گوارش را بر طرف و گوارش… بیشتر بخوانید.

یا علی مدد

سلام دستتون درد نکند خداوند تمام مراحل زندگی را بوسیله قرآن، پیامبران و 14 حضرات معصومین علیه السلام به تمام بشریت یاد آورده و نشان داده است لعنت خدا بر دشمنان دین اسلام که تمام زندگی مسلمانان را به خطر انداختند و ما از سفارشات آموزه های اسلامی فاصله اتداختند… بیشتر بخوانید.

نازنین

سلام!
من دو ساله از این مسواکا استفاده میکنم و عالین هیچ خمیردندونی به اندازه ی چوب مسواک دندونارو برق نمیندازه
فقط دوس دارم بدونم چه طور میشه مثه این عکسایی که این چوپو مثه مسواکایه امروزی دراوردن این کارو انجام داد؟چون اون شکلی استفاده ازش خیلی راحت تر میشهازنین

Soheil

بسم الله الرحمن االرحیم
خیلی ممنون از شما بابت آموزش عالیتون …. فقط چیزی که میشه به این آموزش اضافه کرد یک بسم الله در اول و یک تشکر در آخدر

کاربر ناشناس

میگن سفید میکنه

Red hacker

سعی کنید از مسواک های پلاستیکی استفاده نکنید که خیلی ضرر ها داره میتونید تحقیق کنید
هر چه به سمت طبیعی بودن حرکت کنید بهتره از خمیر دندان هم استفاده نکنید که فلورايد اون باعث رسوب و آسیب به غده اپی فیز یا همون اجنا یا چشم سوم میشه

کاربر ناشناس

خیلی مطلب جالب بود آفرین 😊😊

محمد طاها

خیلی عالیه من باهاش دندون هامو سفید کردم و برق افتاد

امنه

عالی بود. ممنونم. خیلی مفید بود.

مهسا

سلام دوستان من یه مدتی هست از این چوب استفاده میکنم خیلی خوبه جرم های دندونامه گرفته و خیی هم دندونام تمیز شدن به شما هم پیشنهاد میکنم امتحان کنید

عباس

سلام بزرگواران
خدمت شما عرض کنم که تجربه خودمو تو استفاده از این مسواک بگم به شما عزیزان
من اتفاقی یه شب قبل خواب اومدم از این مسواک استفاده کردم صبح که بیدارشدم دندونام هیچ جرمی نگرفته بود و مثل اینکه خیلی تاثیر داشت

Taraneh

چوب مسواک اصلی رو چطور میشه از چوبای دیگه تشخیص داد؟؟
چون شنیدم چوب هایی که پیامبر نهی کرده که برای دندون مضره و استفاده نشه رو پخش میکنن

احمد

از عطاریها و مراکز طب اسلامی ایرانی معتبر

مهدی

بعد از این که با این چوب میسواک زدم باید دهنمو با اب شستشو بدم؟

Haj erfan

سلام چگونه پس از خشک شدن مسواک دوباره آن را نرم کرده و استفاده کنیم؟ من وقتی خشک میشه سفت میشه وکاری نمیشه کرد ومیندازمش دور لطفا یک راه حل بگویید باسپاس🙏🏻…

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط Haj erfan
خدا

سلام من نمیتونم با دندونام ریش ریشش کنم اگر از تیزبر استفاده کنم اشکال داره

حسین

با سلام
ولی از نخ دندان غافل نشیم

کاربر ناشناس

از خود الیاف همین چوب هم میشه به عنوان خلال دندان استفاده کرد

آرمین

چیز خوبیه مخصوصا اینکه مسواک های معمولی از پلاستیک هستن و بعد از مدتی که از عمرشون میگذره اون پلاستیک همراه مسواک زدن وارد بدن میشه .

رضا

با سلام و تشکر

rm

با سلام ببخشید از کجا میتونم این مسواک رو تهیه کنم؟

مهسا

سلام دوست عزیز این مسواک در عطاری ها موجود هست

Love

از کجا میتونم بذر گیاه خلال دندان رو تهیه کنم ؟

کوشا

توصیه اش هم نمیکنم
لثه هام رو اتیش زد و به شدت درد گرفتن
به دکتر رفتم با دو تا امپول زد تا اروم بشم
کسایی که لثه های ملتهبی دارن سراغ این نیان اصلا و ابدا
از من گفتن

مهابادی

باسلام بعداز استفاده احتیاج ب شستشوی دندان هست یانه؟واینکه برای کودکان هم میشه استفاده کرد؟

ایناس

سلام من این چوب رو خیلی وقته برام آوردن ولی نمی دونستم چیه
الان نزدیک ۲ سال توی کمد هست آیا قابل استفاده هست یانه؟؟؟

مهدی

سلام
توضیح کامل و جامع بود
با تشکر

عباس

این درسته که میشه از طرف دیگر چوب که پوستش کنده نشده هم استفاده کرد؟ یعنی از طرفی که پوستش کنده شده برای درآوردن جرم لای دندونها(به همین روشی که تو این سایت نوشته شده، بالا و پایین کردن(عمودی) سر مسواک روی دندونها) و از طرفی که دارای پوست هست… بیشتر بخوانید.

ادمین فن تریکس

سلام بله می شه از طرف دیگرش هم استفاده کردن به شرطی که پوست را بکنید و بجوید تا ریش ریش شود.

مهدوی

چطور میشه پشت دندانها رو با این مسواک تمیز کرد؟

م،ز

ولی تو متن گفته فقط از سر مسواک استفاده بشه از دور مسواک استفاده نشه ،، یبار متن رو بازخوانی کنید. تو قسمت 4 توضیح داده

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط م،ز
محسن

خودمون میتونیم از چوب درخت زیتون استفاده کنیم یاحتمابایدخریدنی باشه؟

کاربر ناشناس

از چوب درخت زیتون نیست درختی به اسم اراک هستش که تو عربستانه ولی تو جنوب شرق ایران هم یه جاهایی هست تو سیستان

فاطمه.د

چوب درخت زیتون سفت هست و کارایی لازم رو نداره
حتما از چوب درخت مسواک استفاده کنید
من دو ساله از فروشگاه چوب مسواک میخرم خیلی جنسش خوبه و تازه.

زینب خانوم

هم اراک خوبه هم زیتون ولی زیتون سفت و خشکه و مثل اراک نرم نیست اما اراک نرمه و بهترم هست چوب زیتون را نباید همیشه مصرف کرد بهترین چوب مسواک اراک است چوب زیتون در صورت مصرف مداوم باعث آسیب به دندان میشود اما به مقدار کم اشکالی ندارد

علی

سلام. دوستان من سؤالی داشتم. وقتی تازه چوب مسواک رو میخرم و از بسته(پاکتش) بیرون میارم مرطوب و تند هست و خیلی خوبه اما وقتی توی هوای ازاد قرار میدم،بعد از یه مدت خشک میشه و مزه تندیش میره. چیکار باید بکنم؟ ممنون

زینب خانوم

سلام به شما چوب مسواک را خشک کنید و داخل یک پارچه تمیز بگذارید یه جا خوندم که اگه اینکارو کنی رطوبتش را از دست نمیده و تندیش میمونه بهتره مسواک را زیاد نشوری تا تندی اش را از دست ندهد

سروش

لثه های من با این مسواک خونریزی میکنه چرا؟

کاربر ناشناس

باید خوب جویده شود تا فیبر های آن نرم گردد
خونریزی کم ایرادی ندارد

کاربر ناشناس

جرم دندان باعث خون امدن می شود.جرم گیری کنید…یا خوب مسواک کنید

سیما

برتریی به مسواک های دیگه داره یا فقط یه مسواک معمولیه؟

کاربر ناشناس

برتری داره
ارزان تره
مفید تره
خواص داره
حس خوشایند داره
مسواک ها و خمیردندان های مدرن غربی هستند و دلسوز ما نیستند
در یک سایت امریکایی دیدم ک چوب مسواک پیامبر(ص) رو تبلیغ میکردن
ولی بما ک میرسه مسواک شیمیای پلاستیکی با خمیردندان شیمیایی و فلوراید میدن.
یاعلی(ع)

کاربر ناشناس

خمیر دندان غربی؟
پس ماشین و تلفن و… غربین
استفاده نکن

کاربر ناشناس

مگه نمیبینید همین ماشین ها چه به سر محیط زیست آوردند.موبایل ها هم که سلامتی را به خطر انداختن

احمد

نباید همه چیز را قاطی کرد اقتصاد غرب ، سود محور است ، وسرمایه داری غرب به همه چیز از دریچه سود نگاه میکند. استانداردهای مختلف که در صنایع هست مربوط به دلسوزی آن صنایع نیست، بلکه در اثر فشار گروه ها و تشکلهای مردمی و رسانه های مختلف به… بیشتر بخوانید.

م،ز

از بحث غرب و شرق بگذاریم ، از مغزمون استفاده کنیم فرض کنیم ی مسلمان در غرب زمینیم یا ی غیر مسلمان در کشوری اسلامی. بحث درست و غلط هست نه مکان ، همین نکته بس که اسلام متعلق به همه است. شنیدید نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی (این… بیشتر بخوانید.

Mohsen

جالبه دندانپزشکانی که نونشون در دندان خرابه بعد خمیردندان درست کنن برای اینکه دندانهای ما سالم بمونه؟
بنده نزدیک سی سالمه و فقط از چوب اراک و زیتون استفاده میکنم (اونهم نه همیشگی) و خدارو شکر دندان خراب ندارم و دندانم نیز زرد و کثیف نیست

کاربر ناشناس

برتری داره

مریم روشن

بله درست میگین. هیچوقت هیچ نوع از مسواک رو نزدیک به دستشویی قرار ندین. میکروب هایی که تو محیط دستشویی هستن میتونن تا چندین متر روی وسایل اطراف اون محیط نفوذ کنن.

کوثر

سلام ببخشید چقدر باید توی آب یا گلاب نگهش داریم؟

ادمین فن تریکس

با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی.
قبل از استفاده، چوب مسواک رو حدوداً به مدت 5 تا 10 دقیقه توی آب یا گلاب بذارید.

بیگدلی

استفاده ازش برای پشت دندان ها خیلی سخته و الکی تعریف کردین!
ولی بنظرم عالیه..قبلا دهانشویه چوب مسواک رو خریده بودم..الانم باید باشه

بنظرم این محصول خمیر دندان یا دهانشویه بشه بهتره چون دسته نداره و برا دندان عقل و … نمیشه استفاده کردش.

کاربر ناشناس

من از خود چوبش استفاده می کنم خیلی عالیه

سارا

جالبه که من فکر میکردم دیگه این مسواک ها مورد استفاده قرار نمیگیره.

معصومی

سلام دوستان درد اصلی ما از زمانی شروع شد که به دستورات کامل دین اسلام بی اعتنا شدیم وفکر کردیم جامعه ی به اصطلاح متمدن غرب راست می گویند،خوراک و پوشاک و بهداشت درست ما را ازما گرفتند وتقلب آن را به ما تحمیل کردند،لااقل بعد از سالیان تحمل ضرر… بیشتر بخوانید.

آرش

سلام‌‌این‌چوبه‌مسواکی‌ک‌انقد‌دندورا‌رو‌سفید‌میکنه‌برا‌سلامته‌دندان‌مضرنیست؟؟‌‌آخه‌شنیدم‌که‌جرم‌گیریه‌دندان‌دندان‌هارو‌خراب‌ میکنه‌اینم‌مسل‌اون‌میمونه‌چون‌خیلی‌سفیدش‌ میکنه‌اگه‌هر‌روز‌استفاده‌کنیم‌به‌نظرم‌مضر‌باشه؟؟

دکمه بازگشت به بالا