تغذیه

نحوه استفاده از پودر تخمه آفتابگردان به عنوان آرد پخت و پز

نحوه استفاده از پودر تخمه آفتابگردان

اگر جزو افرادی هستید که به هر دلیلی مایل به استفاده از آردهای معمولی گندم و جو (غلات) نیستید؛ قطعاً مجموعه ای از آردهای جایگزین بدون غلات و خوشمزه را برای آرد معمولی یافته اید. اگر چه ترک عادت و عدم استفاده از آردهای معمولی و استفاده ی دائمی از آردهای بدون غلات، به دلیل حساسیت و آلرژی که برای کودکان ایجاد می کند، می تواند کمی مشکل باشد، اما از آنجایی که پودر یا آرد تخمه ی آفتابگردان از غلات تهیه نشده و غذاهایی بسیار خوشمزه و سالمی را می توان با آن درست کرد، گزینه ی بسیار مناسبی برای این کار است. مخصوصاً اینکه تهیه ی آن در منزل بسیار ساده و ارزان می باشد.

1 طرز استفاده از پودر تخمه آفتابگردان

رسپی و دستور تهیه ی انواع غذا با این آرد بسیار آسان است. آرد تخمه آفتابگردان از آسیاب کردن مغز تخمه ی خام در دستگاه آسیاب به دست می آید. بدین گونه که دور آسیاب برقی باید بالا باشد تا تخمه ها را به پودر تبدیل کند و بافت آن کاملاً شبیه آرد معمولی گردد. آردی با کربوهیدرات بسیار پایین که می تواند جایگزین آردهای دیگر شود. البته اگر با آرد بادام یا دیگر آردها ترکیب شود و در انواع دستورهای غذایی جایگزین آردهای معمولی گردد، بسیار بهتر است.

اما مزه ی آن واقعاً چگونه خواهد بود؟ آیا با آن واقعاً غذایی خوشمزه و خوردنی از آب در می آید؟ می توان گفت کمتر کسی پیدا می شود که مزه ی تخمه ی آفتابگردان را نچشیده باشد. با این حال به دلیل اینکه پودر یا آرد تهیه شده از آن، از تخمه ی خام به دست می آید، طعم آن کمی با طعم تخمه های نمکی و بوداده متفاوت است. با این وجود طعمی خوشمزه و منحصر به فردی داشته و همین عطر و طعم خنثی و ملایم آن باعث می شود تا بتوان در اکثر دستورهای غذایی از آن استفاده کرد. به علاوه تخمه ی آفتابگردان شیرینی طبیعی به غذا اضافه کرده و به همین دلیل در دستورهایی که با آرد آن تهیه می شود، می توان از شکر کمتری استفاده کرد.

نکته ی قابل توجه دیگر اینکه این دانه های با ارزش به عنوان منبع عالی ویتامین های B، ویتامین E و آنتی اکسیدان ها شناخته شده است. آنتی اکسیدان هایی مانند اسید های فنولیک و فلاونوئیدها که می توانند سلامت مغز را حفظ کرده و در عین حال به حفظ وزن سالم نیز کمک نمایند.

اما از همه مهم تر اینکه آرد تخمه ی آفتابگردان از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه تر از رقبا به خصوص آردهای بدون گلوتن است.

اگر این پودر یا آرد را خودتان در منزل تهیه می کنید، برای به دست آوردن نتایج بهتر نکات زیر را رعایت کنید:

برای به دست آوردن آردی عالی از تخمه ها، تنها 30 ثانیه روشن کردن آسیاب برقی کافی است. بیشتر از این باعث می شود که روغن تخمه ها خارج شده و بافتی خمیری پیدا کند و به جای آرد تخمه، کره ی تخمه به دست آید. اگرچه کره ی تخمه ی آفتابگردان نیز بسیار خوشمزه است، اما عملاً نمی تواند جای آرد را در دستورهای غذایی بگیرد.

برای جلوگیری از تبدیل پودر به خمیر، بعد از چند ثانیه روشن کردن دستگاه و کمی پودر شدن تخمه ها دستگاه را خاموش کنید و مواد را الک کنید. مجدداً تخمه های درشت را در دستگاه بریزید؛ این کار را تا جایی ادامه دهید تا همه ی تخمه ها پودر شوند.

دقت داشته باشید که در دستورهای غذایی میزان آرد تخمه باید به همان میزان آردی باشد که جایگزین کرده اید و مقدارها تغییر نمی کند.

نکته ی آخر اینکه آرد تخمه ی آفتابگردان با بیکینگ پودر و جوش شیرین واکنش نشان داده و ماده ی سبز رنگی تولید می کند که کاملاً ایمن بوده و طعم غذا را نیز عوض نمی کند. ولی با این حال اگر این لکه های سبز را در غذایتان دوست نداشتید، می توانید با اضافه کردن کمی آب لیمو یا سرکه به دستور غذایی از ایجاد این واکنش جلوگیری کنید.

در پایان می توانید نحوه استفاده از “پودر نارون لغزنده“، “پودر سوپر فود” و “پودر استویا” را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید. 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مینا

با ارد مغز تخمه میشه یه کیک خوشمزه رژیمی درست کرد حتما امتحان کنید

دکمه بازگشت به بالا