تغذیه

چگونه از جیکاما یا سیب زمینی مکزیکی استفاده کنیم؟

جیکاما (Jicama) یا سیب زمینی مکزیکی گیاه ریشه ای بوده که در واقع ریشه ی آن از نظر ظاهری شبیه به سیب زمینی و قابل مصرف می باشد. ولی دانه های این گیاه سمی است. پوستی ضخیم، گوشته ای سفید رنگ، ترد، نشاسته ای، خوش طعم (طعمی بین سیب و گلابی) و آب داری دارد. جیکاما بومی مکزیک بوده و به مرور زمان به کشورهای آسیایی نیز کشیده شده است.

این گیاه که بذر آن به تازگی وارد ایران شده و کشت می شود، خواص بسیار فراوانی دارد. به کاهش وزن کمک می کند و به دلیل داشتن باکتری های مفید یا همان پروبیوتیک، برای روده مفید بوده و باعث بهبود هضم می شود. به دلیل سطح آنتی اکسیدان های بسیار بالای آن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. دارای مواد مغذی فراوانی است و باعث سلامتی قلب می شود.

نحوه استفاده از جیکاما

نحوه ی استفاده از این گیاه مفید و خوشمزه بسیار آسان بوده و می توان آن را به صورت های خام، پخته یا سرخ شده استفاده کرد. مصرف خام سبزیجات بهتر است. چرا که خواص و فواید آن حفظ می شود و مهم تر از همه اینکه خوردن گیاه جیکاما به صورت خام طعم دلپذیرتری دارد. توصیه می کنیم آن را به صورت خام مصرف کنید. با این حال روش های زیر برای استفاده از این گیاه پیشنهاد می شود.

1 طرز استفاده از جیکاما

1- از آنجایی که ممکن است جیکاما را به راحتی نیابید، در بهار و تابستان به دنبال آن باشید. دقت داشته باشید که جیکاماهای دارای لکه و بافت نرم و له را به هیچ وجه انتخاب نکنید.

2- توجه داشته باشید که جیکاما پوست بسیار سفت و سختی دارد، که باید حتماً جدا شود. چرا که به هیچ وجه خوردنی نیست.

3- جیکاما را بعد از پوست کندن به صورت نگینی یا خلالی و یا حتی ورقه های چیپسی خرد کنید.

4- از آنجایی که جیکاما مانند سیب اگر در معرض هوا قرار گیرد تغییر رنگ می دهد، باید آن را زود مصرف کنید. اما اگر نتوانستید اضافی آن را فوراً در کیسه ی پلاستیکی ریخته یا در ظرف درب داری گذاشته و به یخچال منتقل کنید و در عرض 2 تا 4 هفته آن را بخورید. توجه داشته باشید که دمای محیطی که جیکاما نگهداری می شود باید زیر 10 درجه ی سانتی گراد باشد وگرنه جیکاما خراب می شود.

روش های دیگر مصرف جیکاما

1- همان طور که گفته شد، هم می توانید آن را به صورت خام مانند هویج یا سیب بخورید و هم با استفاده از آن سالسا تهیه کنید. به این صورت که جیکاما را با ذرت یا گوجه فرنگی، لوبیای سیاه، پیاز، فلفل خرد شده، آبلیمو و گشنیز مخلوط کرده و نوش جان کنید.

– همچنین می توانید آن را با سیر، زنجبیل، بروکلی، گل کلم و دانه های کنجد، پخته و به صورت سالاد مصرف کنید.

2- حتی می توانید جیکاما را مانند سیب زمینی، خلالی سرخ کرده و نوش جان کنید.

3- از آنجایی که چیپس جیکاما نیز میان وعده ای عالی و سالم است بسیار پرطرفدار می باشد. برای تهیه ی آن، جیکاما را به ورق های نازکی برش زده، دو طرف آن را روغن زیتون، نمک و فلفل بزنید. سپس آن را به مدت 100 دقیقه در دمای 200 درجه ی فارنهایت درون فر بگذارید و هر 20 دقیقه یک بار آن ها را برگردانده تا ترد شوند و چیپس به دست آید.

4- جیکاما را به انواع سالاد از جمله سالادهای میوه ای که روش خود مکزیکی هاست اضافه کنید. انبه، آناناس، هندوانه و خیار، ترکیب های عالی را با جیکاما می سازند. جیکاما به همراه ماهی و میگو نیز خوراک خوشمزه ای می شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا