تغذیه

چگونه سنگدان مرغ را برای طبخ تمیز و آماده کنیم؟

سنگدان مرغ بافتی همچون فیله و گوشت دارد که از نظر بعضی افراد خوشمزه بوده و برخی دیگر خوردن آن را دوست ندارند. با این حال بسیاری از افراد سنگدان مرغ را به عنوان وعده ی غذایی طبخ کرده و استفاده می کنند. البته اگر به روش صحیح و اصولی طبخ شود بسیار خوشمزه خواهد بود. تمیز کردن و آماده سازی سنگدان و همچنین پخت آن نیازمند رعایت نکاتی ریز می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

جدا کردن سنگدان مرغ

1- مرغ با کیفیتی که سنگدانی عالی دارد را تهیه کنید.

البته اگر بتوانید سنگدان مرغ را به صورت جداگانه تهیه کنید بسیار بهتر است. اما اگر آن را نیافتید مرغ را تهیه کرده و خودتان سنگدان آن را درآورید.

2- بهتر است روی سطح کارتان یعنی کانتر و تخته ی برش مقداری محلول آب و سرکه اسپری کنید؛ تا در پایان کار تمیز کردن سطوح چرب شده برایتان آسان تر باشد.

3- از یک قیچی و کارد یا چاقویی نه چندان تیز برای بیرون کشیدن سنگدان مرغ استفاده کنید.

چاقوی تیز ممکن است بافت و غشای نازک سنگدان را برش زده و کارتان را به طور کامل خراب کند. اما به یاد داشته باشید که برای مراحل بعد از بیرون کشیدن سنگدان مرغ به چاقوی تیزی احتیاج دارید.

1 تمیز و آماده کردن سنگدان مرغ برای طبخ

4- اگر مرغتان منجمد است باید اجازه دهید کاملاً ذوب شده و یخ آن به طور کامل از بین برود.

توصیه می کنیم برای جلوگیری از فساد و رشد باکتری در گوشت، آن را به مدت 24 ساعت در یخچال گذاشته تا یخ آن باز شود. همچنین می توانید مرغ را در کیسه ی پلاستیکی گذاشته و مهر و موم کنید (برای جلوگیری از ورود باکتری ها به گوشت)؛ سپس آن را در سینک پر از آب سرد بگذارید. هر 30 دقیقه یک بار آب سینک را عوض کرده تا یخ گوشت کم کم باز شود.

5- بعد از باز شدن کامل یخ مرغ با استفاده از چاقو و قیچی شکم مرغ را کمی باز کرده و اعضا و احشای داخلی مرغ که شامل قلب، کلیه ها و سنگدان است را بیرون بکشید. سنگدان مرغ را جدا کرده و بقیه را دور بریزید.

آماده سازی سنگدان مرغ

1- سنگدان را زیر شیر آب گرفته، آن را کاملاً بشویید و خون و هرگونه اضافاتی که به آن متصل است را زیر شیر آب از بین ببرید.

3 تمیز و آماده کردن سنگدان مرغ برای طبخ

2- سپس سنگدان را از پهنا، از وسط نصف کنید.

آن را مجدد زیر شیر آب گرفته و همه ی خون ها و آلودگی ها را از بین ببرید تا به بافت شفاف میانی برسید. سنگدان مرغ همانطور که از نامش پیداست عضوی از بدن مرغ است که حاوی رسوباتی است؛ مادامی که آن را زیر شیر آب گرفته اید باید رسوبات را با انگشتتان یافته و به طور کامل آن را بشویید و از بین ببرید. با انگشتتان آرام اسکراب و لایه برداری را انجام داده تا بافتی نرم و لطیف را احساس کنید. در این مرحله و در شستشو باید بسیار دقت کنید. زیرا سنگدان مرغ بخشی از سیستم گوارشی مرغ است و می تواند حاوی موادی باشد که برای بدن ایمن نیست.

– توجه داشته باشید که وقتی سنگدان را نصف می کنید داخل آن ممکن است به خاطر وجود رسوبات، قهوه ای یا مشکی دیده شود که کاملاً طبیعی بوده و با شستشوی کامل و صحیح باید آن را از بین ببرید. دقت داشته باشید که این رسوبات گاهی می تواند بزرگتر بوده و به صورت تکه ای علف یا سنگ هم دیده شود.

3– قسمت بیرونی سنگدان را نیز تمیز کنید.

بعد از تمیزکاری کامل قسمت داخلی سنگدان، پوشش زرد رنگ نازکی روی قسمت بیرونی آن نیز دیده می شود؛ که آن را هم باید با دستتان (یا چاقو) جدا کنید.

4 تمیز و آماده کردن سنگدان مرغ برای طبخ

4- اکنون سنگدان مرغ کاملاً آماده است.

آن را خشک کرده و تا زمان پخت در ظرفی در بسته ریخته و در فریزر بگذارید. سنگدان مرغ را می توان به روش های مختلف از جمله کباب، بخارپز، سرخ کردن و … پخته و نوش جان کنید. بسیاری از افراد سنگدان را قبل از پخت چند ساعت در آب شور می گذارند تا بافت آن بهتر شود. می توانید روش های مختلف را سرچ کرده و از خوردن این ماده ی پر از خاصیت لذت ببرید.

5 تمیز و آماده کردن سنگدان مرغ برای طبخ

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا