سلامت

چگونه خودمان در خانه انگشتمان را آتل بندی کنیم؟

گاهی ممکن است در حین ورزش کردن، بلند کردن وسیله ای سنگین یا در یک روز عادی با زمین خوردن و یک تصادف ساده انگشتتان آسیب دیده و یا حتی بشکند. انگشتی که آسیب می بیند برای مدتی، معمولاً 3 تا 6 هفته باید ثابت و بدون حرکت مانده تا اطمینان حاصل شود که کاملاً بهبود یافته است. بنابراین انگشت شکسته یا آسیب دیده حتماً باید اسپلینت یا آتل شود. آتل، آن را سر جای خود نگه داشته، از حرکت انگشت جلوگیری می کند و به دیگر انگشتان اجازه می دهد بدون خم کردن انگشت آسیب دیده حرکت کنند.

شما به راحتی می توانید خودتان انگشت آسیب دیده را در منزل با وسایل ساده آتل کنید. آتل های انگشتی موجود در بازار را می توانید تهیه کرده و از آن استفاده کنید. اما اگر آسیب بسیار جدی است و شکستگی صورت گرفته، به هیچ وجه نباید به آتل خانگی بسنده کرده و باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

رعایت نکات مهم قبل از آتل بندی انگشت

در صورتی که علائم زیر را دارید، قبل از آتل بندی در خانه حتماً به پزشک مراجعه کنید.

1- بیرون زدگی، کج شدن استخوان، برآمدگی و یا قابل مشاهده بودن استخوان

2- اگر در انگشت احساس خارش یا سوزش می کنید و یا انگشتتان کاملاً بی حس شده است، نشانه ی نرسیدن خون و اکسیژن و یا آسیب دیدن عصب هاست.

در این مواقع به هیچ وجه خودتان اقدام به آتل کردن انگشت نکنید. اما اگر انگشت سفت و خشک شده و ورم دارد و نشانه ای از شکستگی و تغییر شکل در آن دیده نمی شود، یعنی انگشت فقط ضربه دیده و کوبیده شده است. این کوبیدگی بعد از 2 تا 4 هفته بدون حرکت بودن درمان می شود. برای افزایش سرعت بهبود، به انگشت خود فشار وارد نکنید.

1 طرز آتل بندی انگشت در منزل


همچنین می توانید با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس “روش های مراقبت و تمیز کردن آتل” و “نحوه شستن مچ بند آتل دار” را فراگیرید.

>>> روش های مراقبت و تمیز کردن آتل و گچ شکسته بندی <<<

>>> نحوه شستن مچ بند آتل دار <<<


آتل بندی انگشت در خانه

1- قبل از آتل بندی انگشت، دست و اطراف انگشت آسیب دیده را به طور کامل با آب و صابون بشویید. این کار برای جلوگیری از عفونت لازم می باشد.

مقداری بتادین را روی پنبه ای ریخته و انگشت آسیب دیده را با آن ضدعفونی کنید. سپس اجازه دهید تا خشک شود.

2- به دنبال دو جسم سفت و صاف باشید.

مثل دو عدد گیره کاغذی هم اندازه انگشت، دو چوب بستنی یا دو تکه مقوای بزرگ و سفت که شل و ول نباشد.

– اگر نتوانستید دو جسم مشابه پیدا کنید، می توانید از دو جسم متفاوت که به یک اندازه بلند بوده، 1.5 سانتی متر عرض داشته و سفت و صاف باشند استفاده کنید.

2 طرز آتل بندی انگشت در منزل

3- طول انگشتتان را اندازه گرفته تا بدانید چه اندازه آتل باید تهیه کنید.

مطمئن شوید جسم یا مقوایی که استفاده می کنید به اندازه ای هست که بتواند تمام طول انگشت را پوشش دهد.

– اگر مفصل اول انگشت یعنی مفصل نزدیک به ناخن آسیب دیده است، تنها بند اول انگشت (بندی که ناخن روی آن است) را اندازه گیری کنید. زیرا آتلی که تنها آن بند از انگشت را ثابت نگه دارد کافی است و لازم به آتل کردن کل انگشت نیست.

اما اگر مفصل پایینی آسیب دیده است، باید طول انگشت را اندازه گرفته و کل انگشت را آتل کنید.

4- حال با توجه به اندازه ها دو قطعه مقوا (یا هر چیز دیگر) را برش بزنید؛ به گونه ای که یکی زیر مفصل یا انگشت آسیب دیده و دیگری روی آن قرار گیرد.

اطمینان حاصل کنید که دو مقوا به اندازه ای باشد که محل آسیب دیدگی را به طور کامل پوشش دهد.

5- حال یکی از مقوا، چوب یا … را زیر انگشت و دیگری را روی آن قرار دهید؛ طوری که محل آسیب دیده کاملاً پوشش یابد.

سپس دور آن را با چسب پزشکی بپیچید. همانطور که در تصویر می بینید چسب ها باید بین مفصل اول (از پایین) و دوم باشد.

3 طرز آتل بندی انگشت در منزل

6- مطمئن شوید که انگشتتان داخل آتل راحت و آسوده است. چسب نباید خیلی محکم یا خیلی شل به دور انگشت پیچیده شود.

اگر چسب سفت باشد مانع از گردش خون در انگشت می شود و اگر شل باشد انگشت به طور صحیح ثابت نمی ماند و حرکت می کند. در نتیجه آتل هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

برای اطمینان از وجود گردش خون مناسب در انگشت آسیب دیده، ناخن انگشت را سه ثانیه فشار دهید تا سفید شود. اگر در کمتر از سه ثانیه رنگ ناخن صورتی شده و به حالت اولیه برگشت، آتل را خوب بسته اید. ولی اگر بیش تر از سه ثانیه شد یعنی محکم بسته شده است. آن را باز کنید و دوباره ببندید.

7- بهتر است برای به دست آوردن نتیجه ی بهتر و ثابت تر بودن انگشت، انگشت کناری انگشت آسیب دیده را نیز مانند تصویر به همراه انگشت آسیب دیده آتل بندی کنید.

4 طرز آتل بندی انگشت در منزل

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا

انگشت پا هم به همین شکله؟

دکمه بازگشت به بالا