پوشاک

چگونه روپوش های پزشکی و بیمارستانی را شسته، تمیز و ضدعفونی کنیم؟

همان گونه که می دانید روپوش های بیمارستانی دائماً در معرض لکه ها، باکتری ها و آلودگی های زیادی قرار دارند. برای نمای بهتر و ماندگاری بیشتر این لباس ها با ما در فن تریکس همراه باشید تا نحوه صحیح شستشو و ضدعفونی کردن آن ها را به شما آموزش دهیم.

چگونه روپوشهای بیمارستانی را بشوییم؟

1 ضدعفونی و شستن روپوش پزشکی و بیمارستانی

روپوش هایی که 100% نخی هستند (الیاف پنبه ای دارند) را با آب سرد بشویید. آن ها را پشت و رو کرده تا اگر رنگی هستند، رنگشان کمتر محو شود و اگر رنگی نیستند از سایر لباس ها رنگ نگیرند. برای جلوگیری از آب رفتن این پوشاک و کوچک شدن آن ها بهتر است آن ها را روی بند خشک کنید. اما اگر می خواهید از خشک کن استفاده کنید، آن را روی کم ترین درجه حرارت تنظیم کنید.

– 1/2 پیمانه سرکه سفید تقطیر شده را به آب اضافه کرده تا بدون استفاده از نرم کننده، پارچه لباس را نرم کنید.

– روپوش هایی که 65% نخی هستند و 35% الیاف پلی استری دارند، می توانند در آب گرم شسته و در درجه حرارت معمولی خشک کن خشک شوند.

– از شستشوی روپوش با آب داغ جلوگیری کنید. زیرا آب داغ می تواند باعث به وجود آمدن لکه و کاهش طول عمر روپوش شود.

نحوه ضدعفونی کردن روپوش های بیمارستانی

با اینکه احتمال کمی وجود دارد که تحت تاثیر باکتری های موجود روی لباس بیمار شوید، اما بهتر است هر از چند گاهی روپوش ها را ضدعفونی کرده تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کرده باشید. تا زمانی که لباس را ضدعفونی نکرده اید، بهتر است آن را از سایر لباس هایتان جدا نگه دارید.

روپوش های سفید نخی می توانند با افزودن سفید کننده های کلردار (سدیم هیپوکلریت) به چرخه شستشوی لباس، ضدعفونی شوند. این سفید کننده ها باید داخل مخزن سفید کننده ماشین لباسشویی ریخته شوند یا از قبل رقیق شده باشند. هیچ گاه این سفید کننده ها را به صورت مستقیم روی لباس استفاده نکنید.

نکته: سفید کننده های اکسیژنی وقتی در شستشوی خانگی مورد استفاده قرار بگیرند، خاصیت چندانی برای ضدعفونی کردن ندارند.

برای انواع دیگر پارچه روپوش یا روپوش های رنگی باید از ضدعفونی کننده روغن کاج استفاده کنید. این ضدعفونی کننده در آب گرم و آب داغ کاربردی و موثر است. این ضدعفونی کننده ها باید در شروع چرخه شستشو به مخزن اضافه شوند. برای تاثیر گذار بودن، محلول ضدعفونی کننده باید از 80% روغن کاج تشکیل شده باشد.

جایگزین های دیگر ضدعفونی کننده ها، ضدعفونی کننده های فنولی هستند که می توانند بعد از شستشو و در آبکشی به آب گرم اضافه شوند. با استفاده از روند معمول شستشو و ضدعفونی و خشک کردن لباس در خشک کن همه ویروس ها حتی ویروس ایدز هم از بین می روند.

چگونگی از بین بردن لکه های خاص از روی روپوش های پزشکی و بیمارستانی

قبل از شستشو و ضدعفونی کردن لباس ها لکه های مختلف را باید از روی روپوش ها پاک کنید.

لکه خون: اول از همه لباس را در آب سرد بخیسانید، آب داغ باعث ثبات بیشتر پروتئین های خون در بافت لباس شده و کار تمیز کردنشان را بسیار دشوار می کند. از صابون استفاده نکنید و به جای آن، بعد از اینکه با آب سرد لکه را تا جای ممکن از بین بردید، مقداری ماده شوینده ی قوی به آن اضافه کنید. آنزیم های موجود در این مواد می توانند لکه را به خوبی از بین ببرند. بعد از گذشت 5 تا 10 دقیقه از خیساندن روپوش در این مواد، آن ها را کاملاً آبکشی کنید.

لکه استفراغ، ادرار و مدفوع: به دلیل وجود پروتئین، این مواد هم باید اول با آب سرد شسته شوند. هرگونه لکه خشک شده جامد را با یک قاشق یا چاقوی یکبار مصرف جدا کنید. مانند قسمت قبل از شوینده های قوی کمک بگیرید. 1/2 فنجان جوش شیرین به آب اضافه کرده تا بوی بد از بین برود.

لکه پماد و چربی: لکه های چربی و پماد باید با آب گرم یا آب داغ شسته شوند. اگر لکه خشک شده ای وجود دارد، آن را بخراشید اما هرگز لباس را نسابید. این کار باعث جذب بیشتر لکه در منافذ لباس می شود. مقداری شوینده قوی را روی لکه ریخته و بگذارید تا برای 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد. سپس با آب گرم یا آب داغ، لکه را کاملاً بشویید.

لکه داروهای مایع: رنگ افزوده شده به این داروها است که مشکل ساز می شود. یک محلول آب خنک و سفید کننده اکسیژن دار تهیه کنید. اجازه دهید تا لکه برای حداقل 1 ساعت داخل آن خیس بخورد. هرچه مدت زمان خیس خوردن بیشتر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود. می توانید اجازه دهید تا لکه برای 8 ساعت هم داخل محلول خیس بخورد. این محلول برای انواع رنگ و بافت روپوش ها و لباس های بیمارستانی مناسب است. بعد از گذشت مدت زمان گفته شده به روش معمولی لباس را آبکشی کرده و بشویید.

لکه ید: روپوش را همراه با آب و شوینده های قوی یا شوینده های آنزیم دار دیگر برای 20 دقیقه بخیسانید. آب سرد برای از بین بردن لکه ید موثر نیست. سپس لباس را با محلول آب گرم و سفید کننده اکسیژنی و ماده شوینده قوی بشویید. اگر لکه از بین نرفت، لباس را برای حداقل 4 ساعت و یا بیشتر داخل محلول آب گرم و سفید کننده اکسیژن دار بخیسانید و سپس آبکشی کنید. اگر بازهم لکه از بین نرفت مراحل قبل را دوباره تکرار کنید.

بعد از آشنایی با نحوه شستشوی روپوش های بیمارستانی مطالعه مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس به شما پیشنهاد می کنیم.

>>> نحوه شستن و مراقبت از پارچه فلانل <<<

>>> طرز شستن و ضدعفونی کردن کهنه بچه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا