بیشتر بدانید

چگونه یک باران اسیدی شبیه سازی کنیم؟

باران اسیدی نتیجه ی پایین آمدن PH آب در آسمان به زیر 5.6 است؛ دلیل آن گازهایی است که در هوا پراکنده شده، سپس در آب به دام می افتند و باعث کاهش PH آن می شوند. برای انجام آزمایش های علمی به روش های مختلفی می توان باران اسیدی را شبیه سازی کرد. فن تریکس آسان ترین و ارزان ترین روش را در اختیارتان می گذارد.

آزمایش شبیه سازی باران اسیدی

1- مواد لازم را تهیه کنید.

همان طور که گفته شد این آزمایش نشر گازهای مضر در هوا که با آب های آسمانی مخلوط شده و باعث کاهش PH می شوند را شبیه سازی می کند. برای انجام این شبیه سازی به یک قطره چکان چشم، آب مقطر، یک ظرف شیشه ای در دار، برموتیمول آبی، یک کاسه ی شفاف شیشه ای یا پلاستیکی و کبریت نیاز دارید.

– برموتیمول آبی ماده ای است که با کم شدن PH تغییر رنگ داده که می توانید به صورت آنلاین آن را خریداری کنید.

2- برای شروع شبیه سازی باران اسیدی ، محلول برموتیمول آبی را آماده کنید.

تقریباً 10 میلی لیتر آب مقطر را در کاسه ی شفاف بریزید. اندازه ی دقیق آب مقطر مهم نیست؛ اما برای این آزمایش 10 میلی لیتر کافی است. با استفاده از قطره چکان چشم، برموتیمول آبی را قطره قطره و آرام آرام به آب مقطر اضافه کنید تا زمانی که رنگ آن آبی روشن شود.

– 10 میلی لیتر تقریباً برابر 2 قاشق چای خوری است.

– زمانی که برموتیمول با اسید تماس پیدا می کند، رنگ آن از آبی به زرد تغییر می کند.

1 شبیه سازی باران اسیدی

3- حال با سوزاندن چند عدد کبریت داخل ظرف شیشه ای در بسته، گاز جمع آوری کنید.

برای این کار چند عدد کبریت را روشن کرده و بدون خاموش کردن و زمانی که هنوز روشن است، آن ها را داخل ظرف شیشه ای بیندازید. درب ظرف شیشه ای را بسته تا گازها جمع آوری شوند. سپس صبر کنید تا کبریت ها خاموش گردند.

در واقع شما با این کار گاز دی اکسید کربن و گاز سولفور تولید شده توسط کبریت ها را درون شیشه به دام انداخته اید. همان گازهایی که خودرو و کارخانه ها در فضا منتشر کرده و موجب به وجود آمدن باران اسیدی می شوند.

2 شبیه سازی باران اسیدی

4- محلول برموتیمولی که ساخته بودید را به شیشه اضافه کنید.

به سرعت درب شیشه را باز کرده و سریع محلول را در آن بریزید. سپس سریع درب آن را گذاشته تا گازها از شیشه خارج نشوند. بعد از اینکه درب را محکم بستید، شیشه را خوب تکان داده تا محلول برموتیمول با گازهای درون شیشه خوب مخلوط شوند.

3 آزمایش ایجادباران‌اسیدی

5- حال می توانید مشاهده کنید که برای محلول داخل شیشه چه اتفاقی می افتد.

اسید برموتیمول در برخورد با گاز، زرد رنگ می شود. بنابراین باید محلول درون شیشه ی شما نیز اکنون به رنگ زرد تبدیل شده باشد.

4 آزمایش ایجادباران‌اسیدی

این آزمایش یک نمونه ی واضح از چگونگی حل شدن گازها در آب، کاهش PH و اسیدی کردن آن را به نمایش می گذارد. دقیقاً مانند آنچه که برای باران در تماس با گازها اتفاق می افتد.

– توجه داشته باشید که اگر آب زرد نشد، تعداد کبریت و میزان گاز را افزایش دهید یا از آب کمتری استفاده کرده و دوباره امتحان کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا