روانشناسیسلامت

سندرم بیگانگی از والد PAS چیست و چه علائمی دارد؟

بیگانگی از والد

بیگانگی از والد، می تواند تأثیرات طولانی مدتی هم بر فرزندان و هم بر والدین داشته باشد. اگر تمایل به اطلاعات بیشتری در این باره هستید، با ما همراه باشید.

در بحث ها و مشاجرت های خانوادگی که گاهی به طلاق یا جدایی هم ختم می شود، ممکن است یکی از والدین، فرزندان را برای تحقیر والد دیگر یا کنارگیری از او تشویق کند. این همان بیگانگی از والد، یا به عبارت تخصصی تر، سندرم بیگانگی از والد است.

لازم به ذکر است که بیگانگی از والد مربوط به بیگانگی از یکی از والدین بوده و مختص بیگانگی از پدر نمی باشد.

1 بیگانگی از والد

2 بیگانگی از والد

بیگانگی از والد چیست؟

یک کودک بیگانه شده با والد، رفتار خصمانه ای با والدِ مطرود شده خود خواهد داشت. ممکن است کودک ترس یا نفرت خود را به طور صریح نسبت به والد طرد شده، بیان کند. حتی با وجود روابط خوب و یا عالی در گذشته، در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که فرزند به پدر یا مادر خود بگوید که هیچ زمانِ خوبی با هم نداشته اند یا هیچ تجربه مثبتی با هم کسب نکرده اند. این کودک روی گفته های خود پافشاری کرده و روز به روز از یکی از والدین دورتر شده و به والد دیگر، توجه می کند.

طبق عقیده دکتر Amy Baker، متخصص شناخته شده در زمینه بیگانگی از والدین، برخی کودکان یا فرزندان، قادر به مقاومت در برابر فشارها، مبنی بر انتخاب یک والد و تحقیر و کناره گیری از والد دیگر هستند. آن ها تا جایی که بتوانند در این راه مقاومت می کنند، اما پس از آن بیگانه می شوند. آن ها بدون هیچ دلیلی، والد مورد نظر (والد طرد شده) را رد می کنند. روابط چنین فرزندی با والد مطرود، براساس دست کاری های احساسی والد مورد علاقه است نه تجربیات واقعی او با والد مطرود.

سندرم بیگانگی از والد (PAS) چیست؟

تئوری سندرم بیگانگی از والد توسط روانپزشکی به نام ریچارد گاردنر در سال 1980، مطرح شد. اما در این باره، میان کارشناسان و متخصصان این زمینه، اختلاف نظرهایی وجود دارد. انجمن روانپزشکی امریکا (American Psychiatric Association) این تئوری را به رسمیت نمی شناسد و آن را در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) خود عنوان نکرده است. دکتر ریچارد گاردنر عقیده دارد هنوز هم ابهاماتی درباره افراد درگیر در PAS (والدین، فرزند و خانواده) وجود دارد. اما او ترجیح می دهد روی تاکتیک های بیگانگی و رفتار کودک بیگانه تمرکز بیشتری داشته باشد.

انواع بیگانگی از والد

به طور کلی، سه نوع بیگانگی وجود دارد که در هر کدام، رفتارهای مختلفی مشاهده شده و واکنش و پاسخ های مختلفی به موقعیت های متداول داده می شود.

1- بیگانگی ساده

در این نوع از بیگانگی، والدین می خواهند فرزندانشان روابط خوبی با هر دو والد داشته باشند اما گاهی ممکن است یکی از آن ها، کار یا رفتار نامناسبی نسبت به والد دیگر انجام دهد. با این حال، ارتباط منطقی میان والدین و میل متقابل آن ها به حمایت از فرزندانشان، واضح است. در این صورت، اگر والدین از هم طلاق بگیرند، فرزندان به خوبی طلاق را هضم می کنند و نسبت به یکی از والدینشان بیگانه نمی شوند.

2- بیگانگی فعال

در بیگانگی فعال نیز هر دو والد می خواهند که فرزندانشان رابطه خوبی با والد دیگر داشته باشند. اما در بعضی از مواقع، احساسات ناامیدانه یا ناراحتی آن ها، در رفتارهایشان نیز نمود پیدا می کند. از این رو چنین والدی خشونت یا عصبانیت یا بی حوصلگی خود را نسبت به والد دیگر در مقابل فرزندانش ابراز می کند. این امر می تواند باعث شود که فرزندان در رابطه با احساسات خود و نوع رفتارشان نسبت به پدر (یا مادر) دچار ناراحتی یا سردرگمی شوند.

3- بیگانگی وسواسی

در این بیگانگی، یکی از والدین، به طور فعالانه ای سعی می کند تا فرزند خود را به طور کامل صاحب شود و رابطه بین فرزند و والد دیگر را تخریب کرده یا مانع آن شود. اگر چنین والدی نسبت والد دیگر خود دارای احساساتی نظیر عصبانیت، نفرت یا ترس داشته باشد، فکر می کند که فرزندانش هم باید همان حس را نسبت به پدر (یا مادر) خود داشته باشند. در نتیجه، این والد وسواسی تصمیم می گیرد که فرزندان خود را به هر قیمتی حفظ کند. پیامد این امر، به این صورت خواهد بود که فرزندان هم طوطی وار، رفتار یا کارهای مادر (یا پدر) خود را نسبت به والد دیگر تکرار کرده و در نتیجه او را طرد می کنند.

تاکتیک های بیگانگی از والد

طبق عقیده بیکر، 5 دسته از تاکتیک های بیگانگی والدین وجود دارد که موجب ایجاد کشمکش و فاصله، بین فرزند و والد هدف می شود. (والد هدف، والدی است که کودک از او بیگانه می شود.)

این تاکتیک ها عبارتند از:

1) جلوه دادن والد هدف به صورت یک فرد دوست نداشتنی، ناامن و غیرقابل دسترس
2) محدود کردن تماس ها و ارتباطات بین فرزند و والد هدف
3) پاک کردن و جایگزینی تصویر و خاطرات والد هدف از قلب و ذهن فرزند
4) تشویق فرزند برای خیانت به حس اعتماد والد هدف
5) تضعیف قدرت اختیار والد هدف

بیکر عنوان کرد: والدین باید از انجام برخی کارها و رفتارهایی که منجر به ایجاد حس در دسترس نبودن والد هدف، ناامنی و ترس فرزند نسبت به یکی از والدین می شود، پرهیز کنند. برخی والدین ادعا می کنند که هیچگاه نسبت به همسر خود بددهنی نکرده اند. اما دهن کجی تنها یکی از رفتارهایی است که باعث ایجاد بیگانگی والدین می شود. برخی دیگر مدعی هستند که دوست دارند فرزندشان با والد دیگر، رابطه خوبی داشته باشد، اما آن را در عمل نشان نمی دهند. بنابراین، در چنین روابطی رفتارها هستند که مهم اند نه اهداف.

علائم و نشانه های بیگانگی از والد

طبق عقیده بیکر، هشت رفتار از فرزندان می تواند نشان دهنده بیگانگی از والد باشد. او می گوید: هر والدی که نگران بیگانه شدن فرزند خود است، باید به دنبال یک یا چند نمونه از این رفتارها در فرزندش باشد.

این رفتارها به قرار زیر هستند:

1- دیدگاه های بسیار منفی نسبت به والد هدف از جمله انکار تجربه های مثبت گذشته و عدم تلاش یا علاقه برای بهبود روابط

2- داشتن دلایل پوچ و نامعقول برای آزار و اذیت والد هدف

3- داشتن یک دیدگاه بسیار مثبت نسبت به یکی از والدین و دیدگاه بسیار منفی نسبت به والد دیگر (والد هدف)

4- طرفداری همیشگی از یک والد و اهمیت ندادن به حرف ها یا گفته های والد دیگر (والد هدف)

5- نداشتن حس پشیمانی یا افسوس به خاطر آزار و اذیت والد هدف

6- رد تأثیر حرف ها و حرکات والد دیگر نسبت به والد هدف در رفتارهای خود؛ حتی اگر تأثیر رفتارهای والد نسبت به والد هدف، کاملاً واضح و مبرهن باشد.

7- تکرار رفتار و گفتار والد دیگر نسبت به والد هدف، بدون درک درست از آن ها

8- داشتن حس سردی و خصومت نسبت به دوستان و خانواده والد هدف

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> چگونه به والدین احترام گذاشته و از ان ها پیروی کنیم؟ <<<

>>> چگونه والدین هلیکوپتری نباشیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realsimple




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا