روانشناسیکودک

سبک فرزندپروری مقتدرانه چیست و چگونه می توان آن را اعمال کرد؟

سبک فرزندپروری مقتدرانه

فرزندپروری مقتدرانه، یکی از مؤثرترین سبک های فرزندپروری است.

در این مقاله بر موضوع فرزندپروری مقتدرانه تمرکز کرده ایم. تا پایان مقاله با فن تریکس همراه باشید و در بخش نظرات ما را راهنمایی کنید.

1 فرزندپروری مقتدرانه

همه ما می خواهیم که در تمام زمینه های زندگی نظیر تربیت فرزند، مراقبت از آنها و … تعادل را رعایت کنیم. به نظر می رسد که از بین تمام سبک های فرزندپروری، فرزندپروری مقتدرانه مؤثرترین و موفق ترین روش می باشد. پس بهتر است بیشتر درباره آن بدانیم.

فرزندپروری مقتدرانه چیست؟

فرزندپروری مقتدرانه با توقعات و انتظارات و پاسخ های عاطفی بالای والدین مشخص می شود. در سبک فرزندپروری مقتدرانه، محدودیت های روشن و واضح همراه با نظم و انضباط عادلانه و منصفانه، با هم بکار گرفته می شوند. به گونه ای که فرزند، حس دلگرمی و حمایت را از جانب والدین به خوبی احساس می کند. در این شرایط، رویکردی اتخاذ می شود که نه والدین و نه فرزندان، هیچ کدام حس برتری بر دیگری ندارند.

در سال 1960، دیانا بامریند (Diana Baumrind) روانشناس رشد و بالینی، تعاملات و اثرات متقابل بین والدین و فرزند را در خانواده هایی که فرزندان پیش دبستانی داشتند، مورد بررسی قرار داد تا رایج ترین و مؤثرترین سبک فرزندپروری را تعیین کند. پژوهش های انجام شده توسط پیشگامان وی، سه سبک اصلی را تعریف می کرد. این سه سبک شامل سبک سهل گیرانه، مقتدرانه و مستبدانه بود. والدین مستبد در سبک فرزندپروری مستبدانه، تقاضا و توقعات بالایی دارند اما حمایت عاطفی آنها از فرزندانشان کم است. چنین والدینی خواستار اطاعت بی چون و چرای فرزندان خود بوده و در صورت یک لغزش بسیار کوچک از جانب فرزندان خود، انتقادهای تندی را نسبت به آنها خواهند داشت (محبت کم و کنترل زیاد). والدین سهل گیر، بسیار گرم و صمیمی و بامحبت هستند اما در چارچوب زندگی، محدودیت های کافی را برای فرزندان خود تعیین نمی کنند و تمایل زیادی هم به ایجاد قانون و تنبیه به دلیل سرپیچی از آنها ندارند. در چنین خانواده ای، فرزند، بدون هیچ گونه محدودیتی زندگی کرده و خودش برای خودش تصمیم می گیرد (کنترل کم، محبت زیاد).

سبک فرزندپروری مقتدرانه چیست؟

رویکرد مقتدرانه، رویکردی است که در آن همه چیز با اعتدال پیش می رود؛ هم الگوهای استاندارد وجود دارد و هم حمایت های عاطفی و احساس درست. والدین مقتدر، به فرزندان خود اجازه بدرفتاری نمی دهند؛ آنها خودشان تابع قوانین خانه هستند و از فرزندانشان هم همین انتظار را دارند. در مقابل، این والدین بسیار مهربان و منطقی نیز هستند. آنها برای هر قانونی یک دلیل منطقی می آورند و فرزندان خود را از عواقب اجرا نکردن این قوانین آگاه می کنند. چنین والدینی حتی در این باره نظرات فرزندانشان را جویا می شوند و به آنها نیز کامل گوش می دهند. براساس نتایج پژوهش دیانا بامریند، فرزندپروری مقتدرانه جزء مطلوب ترین سبک فرزندپروری است، چرا که اثرات مثبتی روی کودکان می گذارد (کنترل زیاد و محبت زیاد).

والدین مقتدر، دارای برخی ویژگی های مشترک هستند: آنها برخی محدودیت های واضح و روشن را تعیین کرده و انتظارات و توقعات بالایی از فرزندانشان دارند. در مقابل، با آنها کاملاً گرم و صمیمی بوده و باعث آرامش فرزند خود می شوند. چنین والدینی با فرزندان خود حرف می زنند و به سخنان آنها نیز گوش می دهند. آنها به فرزندان خود اجازه می دهند که در برخی موارد مستقل فکر کرده و از نظرات و فعالیت های شان حمایت می نمایند. کودکانشان را در جنبه های مثبت تشویق و در جنبه های منفی کار، آنها را با ارائه نظرات و دلایل درست قانع می نمایند. والدین مقتدر، منعطف و معقول بوده و فرزندانشان هم این موضوع را می دانند. از این رو می توانند با خیال راحت به والدینشان تکیه کنند.

سبک فرزندپروری مقتدرانه چه تأثیراتی دارد؟

این سبک فرزندپروری، فواید زیادی برای کودکان به همراه دارد. لارنس اشتاین برگ (Laurence Steinberg)، استاد تمام رشته روانشناسی در دانشگاه تمپل و نویسنده کتاب 10 اصل ثابت فرزندپروری، می گوید: هزاران پژوهش وجود دارند که نشان می دهند اگر کودکان توسط والدین مقتدر تربیت شوند، سالم تر خواهند بود. وی معتقد است چنین کودکانی، شادتر، صالح تر، اجتماعی تر و محبوب تر و در مدرسه موفق تر خواهند بود. به احتمال زیاد، چنین بچه هایی کمتر درگیر مشکلات احساسی نظیر افسردگی یا اضطراب می شوند. همچنین، مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، تخلف، بزهکاری و مصرف مواد مخدر در آنها، کمتر به چشم می خورد. فرزندان والدین مقتدر، غالباً از تنظیم و کنترل احساسی خوبی برخوردار هستند؛ مثلاً درباره یادگیری مهارت های جدید یا در یک شرایط جدید و متفاوت، اعتماد به نفس کافی داشته و بسیار قاطع و کاردان هستند.

نکته کلیدی در رابطه با فرزندپروری مقتدرانه این است که والدین مقتدر، الگوهای مناسبی بوده و فرزندان شان، مهارت های ارتباطی مؤثر را از والدین خود به خوبی یاد می گیرند. حفظ تعادل و حد و مرزها و حمایت دوستانه، یک دلبستگی امن را بین والدین و فرزند ایجاد کرده که به نفع هر دو طرف است. فرزند، روابط صحیحی که از والدینش آموخته را در جهان و در نهایت برای فرزندان خود به کار می گیرد.

چگونه می توان سبک فرزندپروری مقتدرانه را در زندگی، اعمال کرد؟

شما چگونه می توانید مطمئن شوید که یک والدین مقتدر هستید؟ اشتاین برگ در این باره می گوید: با فرزندان خود گرم و مهربان باشید. اما قوانین و انتظارات مشخصی از آنها داشته و از آنها بخواهید آنها را به درستی و مداوم، اجرا نمایند. البته میزان استقلالی که به فرزندتان می دهید، به نوع مدیریتتان بستگی دارد؛ برای این منظور، استقلال داخلی که به فرزنداتان داده اید را به تدریج با یک شیوه مناسب و متناسب با سن فرزندان افزایش دهید. همچنین دقت کنید که توانایی استفاده درست از آن را داشته باشد.

طبق نظر اشتاین برگ، درگیر شدن در زندگی فرزندان، یکی دیگر از جنبه های حیاتی والدین مقتدر است. این به این معنی بوده که فرزندانتان را در زندگی حمایت و آنها را درک کنید، برای آنها انتظارات و محدودیت هایی تعیین نمایید، بدانید که در زندگی فرزندتان چه در خانه، چه در مدرسه و چه در فعالیت های تفریحی، چه می گذرد. از آنها سؤال و بر پیشرفتشان نظارت کنید. با آنها درباره کلاس درس، کلاس های ورزشی مورد علاقه، دوستان و درباره چیزهایی که می خوانند، تماشا می کنند یا گوش می دهند، گفتگو کنید.

اشتاین برگ می گوید: من فکر می کنم مهم ترین چیز در رابطه با سبک فرزندپروری مقتدرانه، ذهنیت و ذات والدین است. وی ادامه می دهد: والدین باید سعی کنند در زمان هایی که تحت استرس یا اضطراب یا تحت فشار مالی هستند، تصمیمات انضباطی، نگیرند. در این شرایط باید نفس عمیق بکشند و قبل از عمل، فکر کنند.

بنابراین، سبک فرزندپروری مقتدرانه، مشکلات سبک سهل گیرانه و مستبدانه را نداشته و پیامدهای بسیار مفیدی برای فرزند و والدین به همراه خواهد داشت.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realsimple




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا