تکنولوژیفضای مجازی

چگونه یک کلمه عبور پیچیده اما قابل یادآوری بسازیم؟

ممکن است هرکس مورد حمله‌ ی سایبری قرار بگیرد، این حملات مانند گذشته از زیرزمین‌های تنگ و تاریک صورت نمی‌ گیرد بلکه از سوی شبکه‌ ای از مجرمان فضای مجازی اتفاق می‌ افتند. با انتخاب یک کلمه‌ی عبور پیچیده و قابل یادآوری می‌ توان تا حد زیادی از این حملات پیشگیری کرد.

بسیاری از مردم برای حساب‌های متعدد از جمله حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و… از یک نام کاربری و کلمه‌ ی عبور استفاده می‌ کنند. مجرمان سایبری می‌ توانند به یک شرکت بزرگ حمله کرده و هزاران نام کاربری و کلمه‌ ی عبور را به دست آوردند. و با آزمون و خطا به اطلاعات مالی یا اطلاعات شخصی حساس دسترسی داشته باشند.

نرم‌افزارها یا بهتر است بگوییم بدافزارهایی توسط هکرها طراحی شده که در یافتن کلمه عبور مورد استفاده قرار می‌ گیرند. یک نرم‌ افزار معمولی می‌ تواند در هر ثانیه 100میلیارد کلمه‌ ی عبور را حدس بزند و یک نرم‌ افزار پیشرفته در هر ثانیه حدود 400 میلیارد کلمه عبور را حدس می‌ زند. هکر با استفاده از یک نرم‌ افزار، تمامی احتمالات ممکن برای کلمه عبور را امتحان کرده تا بالاخره آن را پیدا کند. برای هکرها این کار به سادگی امتحان کردن کلیدهای یک دسته کلید است.

1 ساخت پسورد پیچیده اما قابل یادآوری

مثال‌هایی برای کلمه عبور

کلمه عبور قوی: کلمه عبور زمانی قوی محسوب می شود که شامل 16 کاراکتر از جمله حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد و دیگر کاراکترها باشد مثل: 2r35&c$mZitWOrk$. در این مثال تعداد کل ترکیبات برابر است با 104 به توان 16 یعنی 187 نانیلیون و حدس این کلمه بین 10000 تا 20000 سال طول خواهد کشید. جالب است بدانید آخرین عصر یخبندان 11700 سال پیش اتفاق افتاده است!

کلمه عبور ضعیف: زمانی که کلمه عبور 8 کاراکتری بوده و فقط شامل حروف کوچک باشد. جزء کلمات ضعیف به حساب می‌آید. مثل: mydogrex. تعداد کل ترکیبات این کلمه به این صورت محاسبه می‌شود: برای هر کاراکتر 26 انتخاب وجود دارد یعنی 208 میلیارد و زمان حدس آن 2.08 ثانیه خواهد بود.

زمان لازم برای حدس زدن یک کلمه عبور 8 کاراکتری که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک باشد 9 تا 36 دقیقه طول خواهد کشید. واگر این کلمه تنها شامل حروف کوچک یا بزرگ باشد 2 تا 8 دقیقه زمان لازم است تا حدس زده شود. اما اگر فقط از اعداد تشکیل شده باشد یک پنجاهم ثانیه کافی است تا حدس زده شود.!

2 ساخت پسورد پیچیده اما قابل یادآوری

چگونه یک کلمه عبور پیچیده و قابل یادآوری انتخاب کنیم

گام اول: یک الگوی حداقل 2 کاراکتری برای خود بسازید.

مثال:

1- عددی که برای شما معنا دارد. مانند سن (25)

2- رنگ مورد علاقه شما (Qermez=Q3m3Z)

3- نام یک تیم (Iran=iR@n)

4- نام ماشین مورد علاقه (Prid=Pd)

نتیجه: 25Q3m3ZiR@nPd.

گام دوم: نتیجه قبل را به خاطر سپرده و با نام وب سایت مورد نظر ترکیب کنید.

به طور مثال: Fantricks=F@n@ricks کلمه عبور به دست آمده: 25Q3m3ZiR@nPdF@n@muz.

بانک ملی ایران = !BM کلمه عبور به دست آمده: !25Q3m3ZiR@nPdBM.

می‌ توان با دیگر کلمات مرتبط هم ترکیب کرد.

بانک ملی ایران: Pool = P00$ کلمه عبور به دست آمده: 25Q3m3ZiR@nPdP00$.

اخطار: توجه داشته باشید از این مثال‌ها تنها به عنوان راهنما استفاده کنید نه یک کلمه عبور.

ساختن یک کلمه عبور قوی اولین قدم در زمینه امنیت سایبری است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان

ممنون از سایت خوبتون…من خیلی از این مقاله ها دوست دارم…لطفا مطالب بیشتری راجع به امنیت بذارید

دکمه بازگشت به بالا