خانه و کاشانهگل و گیاه

چگونه در خانه یک باغچه سبزیجات بسازیم؟

امروزه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند جهت تضمین سلامتی خود و اطمینان از ارگانیک بودن میوه‌ها و سبزیجات، خودشان آن‌ها را کاشته و مصرف کنند. همچنین با توجه به حجم بسیار وسیعی از میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی، در نظر گرفتن این مسئله بسیار حائز اهمیت شده است. اما هر کاری احتیاج به دانستن اصول و مهارت‌های خاص خودش را دارد. در این مقاله قصد داریم اصول و نکات ریز باغبانی را به شما آموزش دهیم و با کاشت اصولی سبزیجات باعث افزایش میزان باردهی و محصولات سبزیجات شوید. پس با ما همراه باشید.

انتخاب سبزیجات

۱- دو الی سه نوع سبزی را برای شروع کار در نظر بگیرید:

برای شروع کار بهتر است از دو الی سه نوع سبزی استفاده کنید. استفاده کردن بیش از سه نوع سبزی برای اولین بار نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت. ابتدا سه نوع سبزیجات را کاشته و در فصل بعدی سه نوع دیگر جایگزین کنید. به یاد داشته باشید که بعضی از گیاهان مانند گوجه فرنگی و فلفل می‌توانند تمام فصل را زنده بوده و محصول دهند. برعکس بعضی گیاهان مانند ذرت، هویج و تربچه که فقط یکبار به بار می‌نشینند. پس در انتخاب نوع سبزیجات دقت کنید.

1 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۲- سعی کنید برای اولین بار از گیاهانی که سرعت رشد بیشتر و راحت‌تری دارند استفاده کنید:

البته باید گفت که استفاده از گیاهانی با شرایط رشد سخت‌تر می‌تواند تجربه شما را در زمینه ‌باغبانی بیشتر کند، اما بهتر است در اولین سال از گیاهانی استفاده کنید که راحت‌تر رشد می‌کنند. گیاهانی مانند هویج، کاهو، چغندر و تربچه برای شروع کار مناسب هستند.

۳- گیاهانی انتخاب کنید که بومی و سازگار با آب و هوای شما باشند:

البته حتماً لازم نیست گیاهانی را انتخاب کنید که فقط خاص شرایط آب و هوایی منطقه شما باشند. ولی گیاهی که با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما سازگار باشد، بهتر عمل آمده و محصولات بیشتر و بهتری می‌دهد. مثلاً اگر منطقه شما مرطوب است باید از گیاهانی استفاده کنید که در شرایط مرطوب رشد می‌کنند. سعی کنید از گیاهان نادر و کمیاب هم استفاده نکنید. چرا که این نوع گیاهان نیاز به توجه بیشتری دارند و برای شروع کار مناسب نیستند.

۴- سبزیجاتی مناسب فصل انتخاب کنید:

معمولاً سبزیجات به دو نوع تقیسم می‌شوند. سبزیجات مخصوص فصل گرما و فصل سرما. سبزیجات مخصوص فصل گرما معمولاً از اواسط بهار تا اواخر تابستان و گیاهان مخصوص فصل سرما از اواخر تابستان تا اواسط پاییز رشد می‌کنند. برای این که نتیجه‌ی بهتری بگیرید به فصل و سبزیجات مخصوص فصل توجه کنید. سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، طالبی، خیار، هندوانه، نخود فرنگی، لوبیا، ذرت، فلفل و بامیه مخصوص فصل گرما و سبزیجاتی مانند چغندر، پیاز، سیب زمینی، تربچه، شلغم و گل کلم مخصوص فصل سرما می‌باشند.

2 ساخت باغچه سبزیجات در خانه


برای اطلاع از نحوه کاشت پیاز و عدس در باغچه منزل به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های کاشت پیاز ارگانیک در باغچه منزل <<<

>>> چگونگی کاشت و پرورش عدس در باغچه و گلدان در منزل <<<


۵- دانه‌هایی مقاوم در برابر آفت‌ها را انتخاب کنید:

به هنگام خرید دانه سبزیجات از دانه‌هایی استفاده کنید که در مقابل آفت‌ها و مشکلات قارچی مقاوم باشند. معمولاً دانه‌های اصلاح شده از این قبیل دانه‌ها می‌باشند. اقدامات پیشگیرانه می‌تواند از نابودی باغتان در اثر بیماری و آفات جلوگیری کند.

3 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۶- گیاهانی انتخاب کنید که برای کاشت آن‌ها به اندازه کافی فضا داشته باشید:

گیاهانی مانند ذرت قد بلند هستند و گیاهانی مانند خیار روی زمین رشد می‌کنند. فضای مورد نیاز هر سبزی را هیچ‌ وقت نمی‌توان از نهال آن تشخیص داد و هر گیاهی احتیاج به فضای منحصر به فردی برای رشد دارد. پس حتماً در مورد روند رشد گیاه مدنظرتان تحقیق کرده و بستر را برای رشد آن آماده کنید. گیاهانی که نیاز به فضای کمی برای رشد خود دارند شامل گوجه، فلفل، لوبیا سبز، کاهو، تربچه، بادمجان، آووکادو، لیمو و بیشتر سبزی‌ها می‌شوند.

4 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

پیدا کردن مکان مناسب کاشت

۱- فضای مورد نیاز هر گیاه را تعیین کنید:

بعضی از گیاهان به فضای بیشتری نیاز دارند. به طور مثال گوجه نیاز به فضای بیشتری نسبت به فلفل دارد. بسته به اینکه برای هر گیاه چه مقدار زمین را می‌توانید اختصاص دهید، تعداد گیاه را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای قدم زدن بین گیاهان و فضایی برای آبیاری یا کندن علف‎های هرز اختصاص داده‌اید.

5 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۲- مکانی را انتخاب کنید که به مدت ۶ الی ۸ ساعت آفتاب داشته باشد:

اکثر گیاهان به شرایط تمام آفتاب نیاز دارند. به این معنی که حداقل به ۶ ساعت آفتاب در روز احتیاج دارند. در غیر این صورت گیاه رشد نخواهد کرد. بنابراین از کاشت سبزی‌هایتان در مکان‌هایی که بعدازظهرها سایه درخت و یا سایه خانه شما در آن می‌افتد اجتناب کنید. شرایط رشد گیاهانتان را چک کنید تا بدانید هر کدام از آن ها به چند ساعت آفتاب در روز نیاز دارند. شرایط گیاه را از نظر میزان نور مورد نیاز بررسی کنید. اگر در نقطه‌ای از باغچه به هر دلیلی نور کمتری وجود دارد می‌توانید گیاهانی مانند اسفناج و کاهو را در آن نقطه بکارید.

6 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۳- نقطه ای را انتخاب کنید که به راحتی بتوان آن مکان را با شلنگ آبیاری کرد:

منظور از آبیاری آسان این نیست که زمین خود، مرطوب یا مانند کنار چاه دارای آب باشد. این مکان ها اصلاً برای کاشت سبزیجات مناسب نیستند. بهتر است مکانی باشد که بتوان به راحتی از آب پاش و یا سیستم آبیاری تحت فشار و بارانی استفاده کرد. اغلب گیاهان به آبی به عمق دو و نیم سانتی‌متر در هفته نیاز دارند.

۴- گیاهان خود را در مقابل باد محافظت کنید:

اکثر گیاهان در برابر باد مقاوم نیستند و در اثر بادهای شدید شکسته می‌شوند. بنابراین مکان کاشت را در کنار یک حصار یا درخت کوچک انتخاب کنید که تا حدودی از گیاه در مقابل وزش شدید باد محافظت شود.

7 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۵- خاک باغچه باید خاصیت آب گذری خوب داشته باشد:

سبزیجات معمولاً به یک خاک مرطوب با آب ‌گذری بالا نیاز دارند. برای اینکه میزان خاصیت آب‌ گذری خاک خود را تست کنید یک حفره ۳۰ الی ۴۶ سانتی‌متری را در باغچه ایجاد کنید و آن را پر از آب کنید. با این کار سرعت نفوذ آب در داخل خاک را بسنجید. اگر آب سریع‌تر نفوذ کند به این معنی است که خاصیت آب گذرانی خاک بالا است. نفوذ آب در خاک به مدت ۱۰ دقیقه یا کمتر مناسب است ولی اگر بیشتر از این مقدار طول کشید نشان‌دهنده خاصیت آب‌گذری ضعیف آن است.

آب باید در عرض ده دقیقه یا کمتر در خاک نفوذ کند. اگر بیشتر از این مدت شود به این معنی است که زهکشی خاک مناسب نیست.

آماده سازی طرح باغچه

۱- طرح باغچه خود را روی کاغذ بکشید:

طرحی که از باغچه خود روی کاغذ می‌کشید لازم نیست خیلی با جزئیات باشد. در همین حد که نقشه کلی و محل کاشت گیاه را به ترتیب به شما نشان دهد کافی است. محل کاشت گیاه را با علامت‌هایی روی کاغذ مشخص کنید.

9 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۲- برای هر یک از سبزیجات یک برنامه و یا جدول کاشت بسازید:

جدولی از سبزیجات مورد نظر خود را تهیه کنید و در آن زمان کاشت هر گیاه را علامت بزنید. چرا که شما لازم نیست همه سبزیجات خود را همزمان بکارید بلکه بهتر است ابتدا دو تا سه نوع آن کاشته شود. ابتدا از سبزیجات مخصوص فصل گرما و بعد از آن از سبزیجات فصل سرما شروع کنید.

10 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۳- سبزیجات را به صورت مناسب و منظم در باغچه بکارید:

برای اینکه بدانید هر کدام از سبزیجاتتان به چقدر فضا برای رشد نیاز دارند به آرایش آن ها در باغچه توجه کنید. سبزیجاتی که همزمان به بار می‌نشینند را با هم و در نزدیکی هم بکارید تا برداشت آن‌ها راحت‌تر باشد. گیاهان با قد بلندتر را در قسمت شمال باغچه بکارید تا بر روی گیاهان کوتاه تر سایه ایجاد نکنند.

11 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۴- مطمئن شوید که هر گیاه برای رشد خود فضای کافی را دارد:

بعضی از گیاهان قدبلندتر بوده و به فضای بیشتری برای رشد خود نیاز دارند. بنابراین باید حواستان باشد که به هنگام کاشت آن‌ها، این نوع گیاهان را با فاصله دورتری از هم بکارید. این کار باعث می‌شود که هم  گیاه فضای لازم برای رشد خود را داشته باشد و هم آب و کود آن، توسط گیاه اطرافش مصرف نشود.

12 ساخت باغچه سبزیجات در خانه

۵- از کودهای ارگانیک (طبیعی) برای گیاهانتان استفاده کنید:

کودهای حیوانی منبع خوبی برای سبزیجات هستند زیرا به آرامی و به تدریج نیتروژن مورد نیاز گیاه را تامین می‌کنند. این مسئله به گیاهان کمک می‌کند تا امراض قارچی و باکتریایی را دفع کنند. کودهای شیمیایی گران تر هستند اما کودهای ارگانیک را می‌توانید به راحتی در خانه بسازید.

همچنین علاوه بر کاشت سبزیجات در باغچه می توان گل و یا گیاهانی را نیز در باغچه کاشت و آن ها را به راحتی پرورش داد. ما در مقاله زیر از وب سایت فن تریکس 16 گل زیبای تابستانی مناسب برای کاشت در باغچه منزل را به شما معرفی می کنیم.

>>> معرفی 16 گل زیبای تابستانی مناسب برای کاشت در باغچه منزل <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
3 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز

خیلی خوبه ادم تو خونشون باغچه داشته باشه.حتما بهار که شد سبزی میکارم.ممنون

مریم رحیمی

وای چه خوب من خیلی دوست دارم تو باغچه چیزی بکارم کاشکی آموزش کاشتن انواع گل رو هم بدید…

کاربر ناشناس

من هرکاری میکنم نمیتونم گل یا سبزی پرورش بدم. هرچی میکارم هی خشک میشه

دکمه بازگشت به بالا